15 lat modeli OPC

LeadPhoto 15 lat modeli OPC
Dokładnie 15 lat temu wyjechał na drogi wyjechał pierwszy model produkcyjny opracowany przez Opel Performance Center. Od tego czasu Opel, przy tworzeniu samochodów wyczynowych przeznaczonych do użytku na drogach, wykorzystuje wiedzę zdobywaną na imprezach sportowych, co zapewnia płynne przeniesienie technologii ze sportów motorowych do świata samochodów produkowanych seryjnie.
Content

-Pracownie Opel Performance Center oferują klientom spragnionym mocnych wrażeń samochody o doskonałych osiągach, sportowej sylwetce i wyróżniające się na tle masowo produkowanych modeli - bez uszczerbku dla funkcjonalności w codziennym użytkowaniu. Nasze modele OPC to wyjątkowe osiągi i czysta pasja — wyjaśnił prezes Grupy Opel, dr Karl‑Thomas Neumann.

Gdy Astra G w 1998 roku zastąpiła Astrę F, bestselerowy model Opla stał się bardziej wydajny i przestronny, wzrosła też jakość wykończenia. Volker Strycek, legenda Opel Motorsport i współzałożyciel OPC, pamięta jednak, że ówczesna wersja miała jedną wadę. „Ten samochód zupełnie nie nadawał się do rywalizacji na torze. Nie planowano wersji GSI, dlatego brakowało zespołu napędowego i odpowiedniego zawieszenia, które pozwoliłyby na udział w zawodach sportowych. Wzięliśmy się więc do pracy i w ciągu roku opracowaliśmy i przetestowaliśmy całkowicie nowy model — Opla Astrę OPC 1” — wyjaśnił Strycek. Później zaprojektowaliśmy wiele innych modeli Opli OPC, które mogły wyjechać na drogę prosto z toru Nürburgring — w niektórych przypadkach tuż po ustanowieniu nowego rekordu okrążenia.

Obecnie flagowym sportowym modelem OPC jest Insignia z silnikiem o mocy 325 KM, ale podobny poziom reprezentuje Astra OPC. Została ona wyposażona w jednostkę o mocy 280 KM. Dzięki kompaktowym rozmiarom i odpowiednio mniejszej masie sportowa Astra jest niemal tak dynamiczna jak jej większa siostra.

Po sukcesie pierwszej Astry OPC zespół Opel Performance Center zyskał pewność siebie i postanowił zrealizować kolejny wyjątkowy projekt. Ambicją zespołu było zbudowanie najszybszego kompaktowego minivana na świecie. Debiut Zafiry OPC zbiegł się z wprowadzeniem turbosprężarki. Od tego momentu wszystkie kolejne modele opracowane w Opel Performance Center były wyposażone w efektywną technologię turbodoładowania. Moc dwulitrowych jednostek stopniowo wzrastała ze 192 KM w pierwszej generacji Zafiry OPC do 200 KM w drugiej generacji Astry OPC, a następnie z 240 KM do 280 KM (taką moc rozwija silnik najnowszego Opla Astry OPC). Wraz z mocą wzrósł również moment obrotowy. W przypadku turbodoładowanego silnika 2.0 pierwszej generacji wynosił on 250 Nm, zaś najnowsza jednostka oferuje imponujący moment obrotowy 400 Nm.

Modele OPC każdego roku potwierdzają swoją wartość i regularnie biją rekordy okrążenia na torze Nürburgring-Nordschleife o długości 20,8 km. W 2005 roku Astra OPC drugiej generacji ustanowiła nowy rekord w swojej klasie, pokonując okrążenie w czasie 8:35,94. Rok później Zafira OPC uzyskała najlepszy czas w kategorii kompaktowych minivanów (8:54,38), który do dziś nie został pobity. Również Corsa OPC wyznaczyła nowe standardy w segmencie małych samochodów w 2007 roku. Seryjnie produkowany samochód pokonał okrążenie w ciągu 8:47,99. Tor wyścigowy to jednak nie tylko miejsce rekordowych przejazdów, lecz także poligon, na którym samochody OPC poddawane są morderczym testom. „Zielone piekło” uchodzi za najbardziej wymagający tor wyścigowy na świecie. Legendarny tor Nordschleife to niemal drugi dom firmy Opel. Samochody oznaczone symbolem błyskawicy przechodzą tu rygorystyczne testy od początku lat 60. Firma Opel podpisała ze spółką Nürburgring Ltd umowę o współpracy, a w bezpośrednim sąsiedztwie toru założono w 2006 roku ośrodek testowy Opla.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!