20 lat mini samochodu

LeadPhoto 20 lat mini samochodu
Dwadzieścia lat temu na rynek wszedł jeden z najoryginalniejszych seryjnych samochodów, które kiedykolwiek trafiły na rynek – smart city coupe. Od początku zdecydowanie wyróżniał się na tle konwencjonalnych aut. Trzecia generacja modelu, znana dziś jako smart fortwo, trafiła do sprzedaży w 2014 r. Przy długości zaledwie 2,5 m dwuosobowy kompakt wpasował się w ciasne miejsca parkingowe i stworzył nowy segment pojazdów.
Content

Pierwotnie smart debiutował na rynku niemieckim i w 8 innych państwach Europy. Dziś smarty można kupić w 46 krajach świata
Obecna, trzecia generacja modelu trafiła na rynek w 2014 r. Smart fortwo przeszedł wówczas udoskonalenia praktycznie w każdym wymiarze – na tle poprzedników jest znacznie bardziej komfortowy. Jedna z wizytówek smarta, czyli montowany z tyłu silnik, po raz pierwszy jest teraz dostępny także w czteroosobowym wariancie forfour, który ze swoim dwuosobowym odpowiednikiem dzieli liczne elementy designu, jak choćby przednie lampy, wlot powietrza i tridion, czyli klatkę bezpieczeństwa.
Smarty triumfują również w dziedzinie maksymalnej przestrzeni, jaką udało się wygospodarować przy tak małych wymiarach – określa to indeks przestrzeni nadwozia, który opisuje stosunek długości wnętrza (mierzonej od pedału gazu w pozycji spoczynkowej wzdłuż linii poziomej aż do tylnego pasa) do długości nadwozia. Pozwala on porównywać ze sobą przestronność różnych pojazdów. W przypadku smarta osiąga najwyższe wartości: 75% dla modelu fortwo oraz 77% dla forfour.
W 2016 r. do oferty dołączył smart fortwo cabrio. Jego miękki, składany dach tritop zapewnia sporą elastyczność – za naciśnięciem przycisku smart fortwo cabrio zamienia się z zamkniętego auta dwuosobowego w samochód z dużym, odsuwanym płóciennym szyberdachem albo w pełnoprawny kabriolet z całkowicie złożonym poszyciem dachowym.
Gama silnikowa wszystkich trzech modeli smarta obejmuje najnowocześniejsze 3-cylindrowe silniki benzynowe o mocy 52 kW/71 KM oraz 66 kW/90 KM. Nabywcy mają do wyboru pięciostopniową przekładnię manualną lub zautomatyzowaną skrzynię dwusprzęgłową twinamic.

Wszystkie modele dostępne z napędem elektrycznym
Od 2017 r. wszystkie trzy warianty nadwoziowe są dostępne również jako pojazdy z napędem elektrycznym. A to sprawia, że smart jako jedyny producent samochodów na świecie całą swoją gamę oferuje zarówno z silnikami spalinowymi, jak i w wersjach z napędem całkowicie elektrycznym. Silnik elektryczny ma postać obcowzbudnej trójfazowej maszyny synchronicznej. W takiej konfiguracji uzwojenie wirnika zostaje namagnesowane, gdy płynie prąd. Za kontrolę przepływu energii z akumulatora wysokiego napięcia do silnika elektrycznego odpowiada energoelektronika, zintegrowana z jednostką napędową. Charakterystyka mocy silnika elektrycznego sprawia, że smartowi wystarczy tylko jedno stałe przełożenie – nie ma tu potrzeby zmiany biegów, co stanowi ogromną zaletę w ruchu miejskim. Aby uruchomić bieg wsteczny, silnik zmienia kierunek obrotów.
Jedno ładowanie akumulatora zapewnia mu zasięg w zupełności wystarczający do poruszania się po mieście. Smarty EQ fortwo i forfour można ładować z domowego gniazdka lub przy użyciu oferowanej w standardzie, wydajnej pokładowej ładowarki. Ta ostatnia sprawia, że ładowanie jest nawet dwukrotnie szybsze niż wcześniej (zależnie od rynku). Od marca 2018 r. dostępna jest też funkcja szybkiego ładowania, która skraca czas „tankowania” przy użyciu wallboxa do mniej niż 40 min (od 10 do 80%).
Podczas salonu samochodowego we Frankfurcie w 2017 r. smart pokazał prototyp vision EQ fortwo – elektryczną, autonomiczną wizję lokalnego transportu publicznego. Studium prezentuje spójną, przyszłościową koncepcję miejskiej mobilności i car-sharingu (współdzielenia samochodów). Pojazd odbiera pasażerów bezpośrednio z wybranej lokalizacji i nie ma pedałów ani kierownicy.

Innowacyjne usługi z zakresu mobilności
Od 6 lat smart rozwija listę swoich produktów z dziedziny mobilności i oferuje klientom usługi, tworzone po to, by w miastach żyło się łatwiej. Najnowsze z nich to ready to spot (z ang. gotowy do zauważenia) oraz theft recovery. Usługa ready to spot, gdy tylko zostaje aktywowana, automatycznie przechowuje pozycję GPS zaparkowanego smarta. Poza funkcją nawigacji oferuje również opcję wygodnego powrotu do auta z wykorzystaniem aplikacji moovel.
Jeśli smart zostanie skradziony, usługa theft recovery zapewni wsparcie w komunikacji ze służbami i odnalezieniu pojazdu. W tym celu użytkownik aktywuje odpowiedni tryb w aplikacji i przechodzi przez niezbędne kroki – od zgłoszenia kradzieży policji aż po kontakt z obsługą klienta. Na życzenie klienta pracownicy działu obsługi mogą aktywować śledzenie auta na żywo i skontaktować się z policją.
W 2016 r. smart stworzył smart lab, czyli firmowy think tank. Hasło smart ready to skupia w sobie liczne usługi, których celem jest ułatwienie życia w mieście. Ta nowa strategia inteligentnych usług obejmuje już: smart ready to share – współdzielenie prywatnych egzemplarzy, smart ready to rent – koncepcję wypożyczania aut, smart ready to drop oraz smart ready to drop+ – dostawy do samochodu, a także smart ready to park – usługę usprawniającą parkowanie.
Również usługa car2go, wprowadzona w 2008 r. jako pierwszy na świecie swobodny system car-sharingu, odegrała znaczącą rolę w historii sukcesu smarta. Ten globalny lider w branży car-sharingu ma obecnie ponad 3 mln klientów i jest dostępny w 24 lokalizacjach w Europie, Ameryce Północnej i Chinach. Już w trzech miastach (Stuttgart, Amsterdam i Madryt) flota car2go składa się z samochodów całkowicie elektrycznych.

20 lat smarta
Już u progu lat 70. projektanci Mercedes-Benz zajmowali się samochodem przyszłości. W efekcie stworzyli nowe podejście, które ostatecznie doprowadziło ich do koncepcji superkompaktowego samochodu o długości 2,5 m. Minęło jednak trochę czasu, nim opracowano pionierską koncepcję bezpieczeństwa, która w ekstremalnie krótkim aucie pozwoliła uzyskać poziom ochrony podróżujących typowy dla Mercedesa.
W 1989 r. Nicolas G. Hayek, twórca zegarka Swatch, ogłosił plany wprowadzenia na rynek małego miejskiego auta. Aby z sukcesem zrealizować swój pomysł, podjął współpracę z Mercedes-Benz jako doświadczonym partnerem z branży motoryzacyjnej. Tak powstała spółka Micro Compact Car AG z siedzibą w Biel w Szwajcarii. Gotowy smart city coupé świętował swoją premierę podczas międzynarodowych targów motoryzacyjnych we Frankfurcie w 1997 r. Produkcja i sprzedaż modelu wystartowały w roku 1998 – tym samym, w którym smart stał się spółką w pełni zależną koncernu Daimler-Benz AG (obecnie: Daimler AG).

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!