50 lat fabryki ciężarówek Mercedes-Benz

LeadPhoto 50 lat fabryki ciężarówek Mercedes-Benz
Jeden z najważniejszych na świecie zakładów produkujących ciężarówki obchodzi swoje 50 urodziny. Jednak sama koncepcja samochodu ciężarowego narodziła się o wiele wcześniej.
Content

Kluczem do sukcesu zakładu w Wörth, bo o nim mowa, jest szeroka gama produktów. Codziennie 12 tys. pracowników fabryki montuje do 470 ciężarówek - od Atego i Axora, przez Arocs i Actrosa, aż po Econica, Unimoga i Zetrosa. Każdy z egzemplarzy dostosowany jest do specyficznych wymagań klienta. Statystycznie, w ciągu jednego roku nie powstają tu dwie takie same ciężarówki. A w ciągu 50 lat wyjechało ich stąd już ponad 3,6 mln pojazdów.

Jednak historia ciężarowych aut Mercedesa sięga sporo dalej. Już w 1897 roku, zaledwie rok po wynalezieniu ciężarówki przez Gottlieba Daimlera, Daimler Motor Company wprowadził pojazd zdolny przewieźć ładunek o masie 5 ton. Premiera pierwszej wywrotki w 1904 roku utorowała drogę dla ciężkiego transportu - przy pomocy korby i zębatki umożliwiała ona przechylenie platformy ładunkowej jedną stroną w górę. Dzięki odpowiedniemu przełożeniu korby dwie osoby mogły z łatwością poradzić sobie z 5-tonowym ładunkiem przy użyciu zaledwie dwóch kołowrotów. Stan ten trwał do lat 20., gdy fizyczną pracę zaczął wypierać podnośnik hydrauliczny. W tym czasie wprowadzono również wywrotki trójstronne, zdolne obracać się nie tylko na boki, ale i do tyłu. Od 1949 roku produkowano średniej wielkości konwencjonalne ciężarówki z kabiną za silnikiem - takie jak modele LK 3250 i LK 3500. Uprzedzając późniejszy debiut modeli New Generation - i spełniając wymóg 8 KM na tonę - Mercedes-Benz zaprezentował w 1971 roku ciężarówkę V10 o mocy 320 KM. W latach 90., gdy modele New Generation ustąpiły miejsca gamie SK, pojazdy budowlane mogły być również wyposażone w komfortowe zawieszenie kabiny wprost z modeli dalekobieżnych. W tym samym czasie maksymalna moc silnika wzrosła do niewyobrażalnej w tym sektorze wartości 320 kW (435 KM). W 1997 roku pojazdy produkowane pod szyldem New Generation i SK - zastąpił nowy Actros. Wtedy dobiegła końca ich bogata, 24-letnia historia. W 2004 roku paleta pojazdów Mercedes-Benz wzbogaciła się o Axora, a w 2008 roku - o off-roadową wersję Actrosa 3. Następcy wspomnianych modeli debiutują teraz w gamie nowego Arocsa

Wörth to największa na świecie fabryka ciężarówek, należąca do globalnej sieci produkcyjnej Daimler Trucks. W ciągu ostatnich lat w jej rozwój zainwestowano ponad 1,3 mld euro. Na powierzchni 2,9 km kw. mieszczą się zarówno hale produkcyjne, jak i biura kluczowych działów Mercedes-Benz Trucks. Działa tu również punkt serwisowy, oferujący klientom wszechstronną obsługę, oraz profesjonalne szkolenia dla kierowców. Po otwarciu w 2008 roku centrum badań i testów w Wörth odbywają się także prace projektowe.

Zakład angażuje się w stosowanie ekologicznych technologii produkcji. Przykładowo, nowa, w pełni zautomatyzowana lakiernia - uruchomiona w marcu 2012 roku - wykorzystuje powłoki wodorozcieńczalne. Ponadto, od kwietnia br. w Wörth działa elektrociepłownia dostarczająca około 40 proc. energii elektrycznej i 25 proc. ciepła zużywanego w fabryce. Produkcja energii bezpośrednio na terenie zakładu pozwala ograniczyć roczną emisję dwutlenku węgla o około 22 tys. ton, co odpowiada emisji generowanej przez ponad 2000 gospodarstw domowych.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!