Audi A1 e-tron

LeadPhoto Audi A1 e-tron
Napędzane elektrycznie Audi A1 e-tron stworzono z myślą o miejskich aglomeracjach. Range Extender dodatkowo zwiększa jego zasięg. Potencjał pojazdu Audi testuje w ramach projektu rządu niemieckiego „Schaufenster Elektromobilität“ ("Witryna elektromobilność").
Content

Kompaktowe, dynamiczne, ekonomiczne i nieemitujące dwutlenku węgla do atmosfery podczas krótkich przejazdów, Audi A1 e-tron zostało stworzone jako auto do użytkowania w warunkach miejskich. Testowanie modelu w warunkach eksploatacji flotowej, Audi zakończyło z pozytywnym rezultatem w roku 2012. Badane egzemplarze pokonały łącznie odległość 50 tys. km. Zgromadzona wiedza na temat ich ładowania i funkcjonowania podczas codziennego użytkowania oraz oczekiwań uczestników projektu przyniosła ze sobą wiele pozytywnych informacji. Uczestnicy testów wykorzystywali możliwości, które daje zasięg Audi A1 e-tron, oszczędzając na kosztach od czterech do siedmiu euro na 100 km (zależnie od indywidualnego stylu jazdy).

Druga wersja Audi A1 e-tron zyskała dodatkową moc. Elektryczny silnik, za pośrednictwem jednostopniowej przekładni przekazuje na przednie koła generowaną przez siebie moc maksymalną 85 kW i moment obrotowy 300 Nm. Od zera do 100 km/h samochód przyspiesza w 9,8 sekundy, a jego prędkość maksymalną ograniczono do 130 km/h.

Akumulator litowo-jonowy zbudowany w kształcie litery T, magazynujący 13,3 kWh energii, zapewnia w trybie jazdy elektrycznej zasięg 50 km. Korzystając z domowego gniazdka pod napięciem 230 V, można go naładować do pełna w około trzy godziny.

Gdy wybieramy się w dłuższą podróż,  umieszczony z tyłu pojazdu, kompaktowy jednowirnikowy silnik Wankla o mocy 25 kW (34 KM) i pojemności 354 cm3, zwiększa zasięg auta do 250 km. Jednocześnie, nie połączony mechanicznie z kołami przedniej osi Range Extender, ładuje akumulator za pośrednictwem alternatora.

W ramach projektu „Schaufenster Elektromobilität“ ("Witryna elektromobilność") Audi testuje osiemdziesiąt egzemplarzy A1 e-tron w dwóch wersjach oraz w rodzimym Ingolstadt, rozpoczyna realizację projektu „Inteligentne ładowanie“ (niem. „Intelligentes Laden“). Testowanych w nim będzie pięć pojazdów, a przedsięwzięcie koncentruje się na opracowaniu systemu sterującego infrastrukturą komunikacyjną i umożliwiającą ładowanie pojazdów.

Ponadto w projekcie „E-NUE“ prowadzonym w Norymberdze, pięć firm otrzyma po jednym Audi A1 e-tron, które pracownicy będą wykorzystywać w celach służbowych i prywatnych. Podobne założenia ma przedsięwzięcie realizowane w Berlinie: „Dojeżdżać do pracy i ładować“ (niem. „Pendeln und Laden“), w którym testowanych będzie dwadzieścia pięć egzemplarzy tego kompaktowego samochodu. Używać ich  będą osoby, które mieszkają w rejonie Potsdamer Platz lub dojeżdżają tu do pracy. Audi zapewni im zindywidualizowany pakiet usług. Realizacja projektów w Berlinie i Norymberdze rozpocznie się latem tego roku.

W stolicy Bawarii z kolei, właśnie rozpoczyna się projekt „E-Plan Monachium“. Piętnaście osób, które w jego ramach otrzymają Audi A1 e-tron, to mieszkańcy dzielnicy Schwabing, nie posiadający własnego garażu. W związku z tym, będą korzystać z publicznej infrastruktury służącej do ładowania akumulatorów pojazdu.

Późnym latem, w Garmisch-Partenkirchen, wystartuje przedsięwzięcie „sun2car@GAP“. Jego celem jest zbadanie jak Audi A1 e-tron współpracuje z domowymi źródłami dostarczania energii. Domy dwudziestu uczestników projektu wyposażono w instalacje fotowoltaiczne. Urządzenie do ładowania wallbox, umieszczone w ścianie garażu, dostosowuje proces ładowania do pracy innych urządzeń technicznych w gospodarstwie domowym – zależnie od ilości światła słonecznego, godziny i priorytetów użytkowników. Kolejny aspekt, to włączenie zużytych akumulatorów samochodowych do stacjonarnego systemu magazynowania energii. W projekt „sun2car@GAP“ zostanie zaangażowanych dziesięć egzemplarzy Audi A1 e-tron.

Natomiast w Stuttgarcie, od niedawna trwa projekt „Witryna NEoS“ (niem. „Schaufenster NEoS“). Jest to kontynuacja własnych badań flotowych, przeprowadzonych przez Audi w 2012 roku w Monachium. Piętnaście gospodarstw domowych i pięć firm otrzymało najpierw po jednym egzemplarzu A1 Sportback 1.4 TFSI, a następnie zastąpiono je A1 e-tron. To bezpośrednie porównanie obu typów pojazdów, wraz z towarzyszącymi mu badaniami rynkowymi, ma dać informacje o zachowaniu klientów i wykorzystaniu prywatnej i publicznej infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych.

Źródło: Audi

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!