Audi e-tron FE04: szybkie i niezawodne

LeadPhoto Audi e-tron FE04: szybkie i niezawodne
Nowe Audi e-tron FE04, podczas oficjalnych testów przed rozpoczęciem kolejnego sezonu Formuły E, czyli serii elektrycznych samochodów wyścigowych, wywarło bardzo pozytywne wrażenie. Od ostatniego poniedziałku, aż do czwartku, na torze w hiszpańskiej Walencji, team Audi Sport Schaeffler „wykręcił” najwięcej kilometrów spośród wszystkich obecnych na testach zespołów.
Content

Nowy kierowca fabryczny Audi, Niemiec Daniel Abt i obrońca mistrzowskiego tytułu, Brazylijczyk Lucas di Grassi oraz cztery bolidy teamu Audi Sport ABT Schaeffler, przeszli w Hiszpanii przez bardzo wyczerpujący program testowy. Temperatury na torze dochodziły do 30 stopni Celsjusza w cieniu. Plan jazd testowych skupiał się przede wszystkim na symulacji wyścigów i optymalizacji zarządzania energią nowego układu motor-generator MGU, charakteryzującego się tylko jednym biegiem poruszającym bolid do przodu.

Pomimo wysokich temperatur, wszystkie cztery Audi e-tron FE04, przez całe trzy dni testów, działały bez zarzutów . Obaj zawodnicy – Daniel Abt i Lucas di Grassi – odnotowali pokonanie 474 okrążeń trzykilometrowego toru Circuit Ricardo Tomo w Walencji, co przekłada się na przejechany dystans 1466 kilometrów. To tyle, ile kierowcy przejeżdżają podczas całego sezonu Formuły E. Zarówno Abt, jak i di Grassi przez cały czas trzymali się w czołówce, choć czasy bezwzględne miały w tym wypadku drugorzędne znaczenie z racji tego, że w regulaminie testów zapisano dwukrotne w ciągu dnia ładowanie jednego bolidu do pełnej mocy 200 kW. Dodatkowo, już podczas jazd, zmodyfikowano konfigurację toru, dodając drugą szykanę na prostej startowej.

Już od początku Daniel i Lucas sygnalizowali mi, że czują się w swych bolidach bardzo dobrze i potwierdzali, że wykonaliśmy dobrą robotę i ogromny krok naprzód jeśli chodzi o napęd
– powiedział Allan McNish, kierownik zespołu. Ale tak naprawdę, to dopiero podczas inauguracji sezonu w Hongkongu zobaczymy w jakim miejscu jesteśmy. Jesteśmy zadowoleni z wyników testów w Walencji, ale przed nami jeszcze dużo pracy. Audi e-tron FE04 jest szybkie i niezawodne. Będziemy jeszcze kontynuować prace nad optymalizacją zarządzania energią i nad oprogramowaniem, które póki co jest jeszcze w fazie prób i symulacji.

Testy oceniam bardzo pozytywnie – podkreślił obecny mistrz Formuły E Lucas di Grassi. Wierzę w to, że nasz bolid jest bardzo konkurencyjny. Audi, ABT i Schaeffler wykonały kawał dobrej roboty. Wykorzystaliśmy te trzy dni optymalnie, po to, by jak najlepiej przygotować się do inauguracyjnego wyścigu sezonu w Hongkongu. Najlepsze czasy okrążeń były bardzo do siebie zbliżone. Czuję, że to będzie bardzo ekscytujący sezon.

Próby w Walencji poszły bardzo gładko – powiedział Daniel Abt. Musiałem się jednak wiele nauczyć, jeśli chodzi o oprogramowanie i wiele innych spraw. W ciągu trzech dni, a zwłaszcza w czwartek, poczyniliśmy duże postępy. Samochód jeździ doskonale i jest szybki. Nie mogę się już doczekać moich pierwszych dwóch regularnych wyścigów jako fabryczny kierowca Audi.

Od wczorajszego wieczoru, aż do otwarcia sezonu w Hongkongu, które odbędzie się 2 i 3 grudnia, jakiekolwiek dalsze testy i próby bolidów Formuły E są zabronione. Cztery egzemplarze Audi e-tron FE04 zostaną teraz rozmontowane i ponownie złożone w kwaterze głównej teamu w niemieckim Kempten. W połowie listopada odpłyną z Anglii wprost do Hongkongu.

Wyniki jazd testowych – Walencja, 2-5 października 2017

Tor w wersji pierwszej (3.090 km, jedna szykana, poniedziałek)
Lucas di Grassi (Audi e-tron FE04 #1), 1 min. 18.579 s., 71 okrążeń
Daniel Abt (Audi e-tron FE04 #66), 1 min. 18.697 s., 85 okrążeń

Tor w wersji drugiej (3.094 km, dwie szykany, wtorek i czwartek)
Daniel Abt (Audi e-tron FE04 #66), 1 min. 21.946 s., 160 okrążeń
Lucas di Grassi (Audi e-tron FE04 #1), 1 min. 22.215 s., 158 okrążeń

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!