- Model TT to jedna z ikon stylistyki motoryzacyjnej, stworzonych przez Audi w ostatnich dwudziestu latach – mówi prof. dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego.
- W tym czasie powstało też wiele naszych sportowych i bardzo eleganckich aut pięciodrzwiowych, m.in Audi A5 Sportback czy Audi A7 Sportback. Studyjne Audi TT Sportback concept łączy obie te koncepcje, tworząc w efekcie nowy model potencjalnej rodziny TT – dodaje Hackenberg.
Pięciodrzwiowe Audi TT Sportback concept ma 4,47 m długości, 1,89 m szerokości i 1,38 m wysokości. Rozstaw osi to 2,63 m. Pojazd koncepcyjny jest dłuższy od seryjnego, nowego TT o 29 cm, a rozstaw osi posiada większy o 12 cm. Samochód jest również o 6 cm szerszy, ale za to o 3 cm niższy.
Audi TT Sportback concept fascynuje mocą 400 KM, płynącą za pośrednictwem siedmiostopniowej automatycznej skrzyni biegów S tronic do stałego napędu na cztery koła quattro. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,9 sekundy. Zaawansowane technicznie podwozie i nisko umieszczony punkt ciężkości zapewniają wysoką dynamikę podczas manewrów. Karoseria zbudowana jest z wielu lekkich komponentów z aluminium. Wiązkę światła laserowego, razem z diodowym światłem drogowym, zintegrowano w ramach jednej lampy reflektorowej – ta innowacja czterech pierścieni znacznie podnosi poziom bezpieczeństwa podczas jazdy w ciemnościach.
W eleganckim wnętrzu modelu studyjnego, na pierwszy plan wysuwa się Audi virtual cockpit, którego 12,3-calowy monitor zastąpił tradycyjne wskaźniki i monitor MMI. Wyświetlane na nim grafiki mają doskonałą jakość, a kierowca może wybrać między kilkoma trybami widoku. Regulator obrotowy terminalu MMI ma powierzchnię reagującą na dotyk, która służy do wprowadzania znaków i podawania komend przy pomocy gestów - podobnie jak to się dzieje w smartfonach. Elementy obsługi klimatyzacji umieszczono w nawiewach.
Duże, wyraziste wloty powietrza to charakterystyczny element stylistyki Audi TT Sportback concept. Otoczone wyraźnie zarysowanymi obramowaniami wloty, sprawiają wrażenie jakby wydzielonych figur geometrycznych, w których umieszczono kratownice o strukturze plastra miodu. Łączy je trzeci, płaski wlot umiejscowiony poniżej osłony Singleframe. Jego kształt wyostrza wygląd pojazdu i równocześnie poprawia aerodynamikę.
Kolejny, typowy dla modeli TT element stylistyczny to zaprojektowane na nowo reflektory z dzielącymi je listwami, tworzącymi jedyny w swoim rodzaju kontur świateł do jazdy w dzień. W światłach drogowych z kolei, zastosowano technikę laserową. Moduł składający się z czterech mocnych diod zamontowany w reflektorze, wytwarza snop światła o zasięgu kilkuset metrów. Światło laserowe, które uaktywnia się powyżej prędkości 60 km/h, uzupełnia światło diodowe. To ogromna korzyść dla kierowcy, poprawiająca znacznie widoczność i bezpieczeństwo. Specjalna kamera rozpoznaje innych uczestników ruchu drogowego i dba o to, aby światła ich nie oślepiały.
Kierowca i pasażerowie Audi TT Sportback concept wsiadają do pojazdu przez drzwi, które wokół szyb nie mają ramek. Wnętrze otula ich niczym sportowy skafander. Bezkompromisowy charakter sportowego Audi TT łączy się tu z funkcjonalnością pięciodrzwiowej limuzyny. Smukłe aplikacje w desce rozdzielczej i w drzwiach oraz długa konsola środkowa przebiegająca przez całą długość wnętrza tylko ten fakt podkreślają. Ręcznie wykonywane przeszycia zdobią całą konsolę, od przodu aż do bagażnika, nadając wnętrzu sportowej elegancji. Także w podsufitce przebiega elegancko zarysowana linia, podkreślająca długość auta. Supersportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami są mocno wyprofilowane i regulowane. Z tyłu, na pojedynczych fotelach ze zintegrowanymi zagłówkami jest dość miejsca dla dwóch osób. Między siedzeniami znajdują się praktyczne schowki i wygodny podłokietnik. Oparcia można złożyć, by dzięki temu przewozić w bagażniku duże przedmioty.
Całość oparto na modułowej platformie MQB która jest wspólna dla wielu pojazdów w koncernie Volkswagen/Audi/Skoda.