Audi wycofuje się z wyścigów długodystansowych WEC!

LeadPhoto Audi wycofuje się z wyścigów długodystansowych WEC!
Plotka, która krążyła w światku motoryzacji od kilku miesięcy okazało się prawdą Audi rezygnuje z serii WEC na rzecz Formuły-E. To przewidywalny ruch, który pozwoli uniknąć wewnętrznej konkurencji z Porsche.
Content

Przemawiając do blisko trzystu pracowników działu Audi Motorsport, prezes zarządu Audi AG Rupert Stadler, przedstawił tę decyzję w świetle obecnych zobowiązań marki, podkreślając jednocześnie, że najważniejsze jest skupienie się na rzeczach, które pozwolą utrzymać konkurencyjność Audi w nadchodzących latach. Dlatego zarząd postanowił zakończyć obecność Audi w serii Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA WEC. Kompetencje i wiedza specjalistów z Neuburga i Neckarsulm zostaną wykorzystane w przyszłości zarówno na polu sportów motorowych, jak i w pracach rozwojowych nad samochodami produkcji seryjnej.

- Wyścig o przyszłość rozstrzygnie się w klasie samochodów elektrycznych – podkreślił prezes Stadler.

- Jeśli samochody seryjne są w coraz większym stopniu elektryczne, to tym bardziej muszą takimi się stawać ucieleśniające najnowsze rozwiązania techniczne samochody wyścigowe.

 Pierwsza seria wyścigów samochodów elektrycznych doskonale wpisuje się w strategię czterech pierścieni oferowania co roku, począwszy od 2018, kolejnych modeli napędzanych wyłącznie energią elektryczną. Audi znajduje się w tej chwili na etapie najpoważniejszej transformacji w całej swej dotychczasowej historii. Starty w Formule E rozpoczną się już w nadchodzącym, 2017 roku. Formuła E uchodzi za serię wyścigową o największym potencjale na przyszłość. Stąd Audi, w bieżącym sezonie 2016/2017, zintensyfikowało działania partnerskie z teamem ABT Schaeffler Audi Sport. Zanim jednak koncern z Ingolstadt w pełni, fabrycznie zaangażuje się w wyścigi Formuły E, już teraz aktywnie pracuje nad rozwojem odpowiednich rozwiązań technicznych.

Bez zmian pozostaje natomiast zaangażowanie Audi w DTM. W sezonie 2017, na starcie tej serii wyścigów pojawi się następca Audi RS 5 DTM. W połowie października rozstrzygnęły się wyniki sezonu 2016 – cztery pierścienie wygrały zarówno w klasyfikacji producentów jak i w klasyfikacji zespołów. To tym bardziej cenne, że po raz ostatni tytuł mistrzowski DTM dla Audi wywalczył Mike Rockenfeller w sezonie 2013.

Nie zdecydowano jeszcze o przyszłym zaangażowaniu Audi w Mistrzostwa Świata FIA w Rallycross’ie (World RX). W bieżącym sezonie 2016, startujący na stałe w DTM kierowca fabryczny Audi Mattias Ekström, pokonał wiele konkurencyjnych zespołów fabrycznych i za kierownicą swojego Audi S1 EKS RX quattro jeszcze przed końcem sezonu zdobył tytuł mistrzowski. Dotychczas, obecność Audi w tych mistrzostwach ograniczała się do wspierania prywatnego zespołu EKS. Obecnie marka analizuje opcję ewentualnego poszerzenia swego zaangażowania w tej serii, ponieważ również w wyścigach rallycross pasjonujący temat napędu elektrycznego jest jedną z dyskutowanych kwestii.

Wraz z zaprzestaniem uczestnictwa w World Endurance Championship (WEC), kończy się pełna sukcesów era. Audi przez 18 lat prezentowało w Le Mans kolejne prototypy. Trzynaście razy zwyciężało w tym słynnym, 24-godzinnym wyścigu. Zapisało też na swoim koncie wiele innowacji: było pierwszym samochodem wyścigowym, który wygrał wyposażony w silnik TFSI (2001), pierwszym triumfatorem z silnikiem TDI (2006) i pierwszym zwycięzcą z napędem hybrydowym (2012). Podczas 185 startów w serii WEC, prototypy Audi LMP zwyciężały 106 razy, 80 razy startowały z pole position i 94 razy najszybciej przejechały pełne okrążenia. Wyścigowe hybrydy – Audi R18 e-tron quattro – dwukrotnie zdobyły Długodystansowe Mistrzostwo Świata Federacji FIA. Ponadto w latach 2000-2008, Audi dziewięć razy z rzędu zdobyło tytuł mistrzowski w American Le Mans Series (ALMS) - serii wyścigowej prototypów z Le Mans o największym wówczas, światowym znaczeniu.

- Po osiemnastu, obfitujących w nadzwyczajne dla Audi sukcesy, latach zaangażowania w wyścigi prototypów, pożegnanie przychodzi nam z ogromnym trudem – mówi szef Audi Motorsport, dr Wolfgang Ullrich.

- Audi Sport Team Joest, jak żaden inny team, miał ogromny wpływ na kształt wyścigów WEC. Za tę pełną wspaniałych sukcesów współpracę chciałbym podziękować naszej drużynie, Reinholdowi Joestowi i jego zespołowi, kierowcom, partnerom i sponsorom. To był wspaniały czas!

Dzięki zaangażowaniu w projekt LMP, Audi cały czas prezentowało swoją „przewagę dzięki technice”, wynosząc jednocześnie z niego cenną naukę wykorzystywaną później w produkcji seryjnej.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!