Ostrzeżenie o zmianie świateł
W ramach wspólnego projektu Wolfsburg, Volkswagen i Siemens utworzyły obszar testowy na głównej ulicy miasta, na której dziesięć sygnalizatorów świetlnych wyposażono w urządzenie do transmisji cykli świetlnych do pojazdów znajdujących się w pobliżu za pośrednictwem technologii WLANp (ITS-G5). W przyszłości pojazdy wyposażone w system łączności z otoczeniem typu Car2X będą w stanie przetworzyć te informacje i poinformować kierowcę o tym, że – na przykład – zieloneświatło jest lub za moment będzie włączone na wszystkich sygnalizatorach wzdłużjego kierunku jazdy. Dzięki takiej informacji kierowcy będą mogli uniknąćniepotrzebnego hamowania lub przyspieszania. Już w najbliższej przyszłości samochody będą w stanie realizować tego typu funkcje bez udziału kierowcy.
Większa przepustowość
Funkcja „przewidywania” przez samochody kolejnych cykli świetlnych zwiększa przepustowość ulic w obszarach zabudowanych i przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa. Dwa skrzyżowania w Wolfsburgu zostały wyposażone w nowoczesne czujniki do wykrywania pieszych i rowerzystów. Manfred Fuhg, szef działu „Siemens Mobility Germany”, powiedział – Skrzyżowania wyposażone w technologię czujników radarowych pozwalają znacznie zwiększyć dokładnośćwykrywania pieszych i rowerzystów. Informacja o ich obecności w pobliżu samochodów jest szczególnie cenna na rozbudowanych skrzyżowaniach i w tzw. czarnych punktach, gdzie często dochodzi do wypadków z udziałem tych uczestników ruchu.
Technologia stale się rozwija
Samochody wyposażone w łączność z otoczeniem typu Car2X za pomocą technologii WLANp Volkswagen wprowadzi do oferty już w przyszłym roku. Aby dane z infrastruktury drogowej były jak najpełniejsze, zostaną uzupełnione o dodatkowe komunikaty, które pozwolą na stworzenie rozbudowanego systemu bezpieczeństwa na drogach. Dzięki temu samochody będą w stanie skutecznie zapobiegać wypadkom w sytuacjach, w których teraz kierowca lub pojazd nie dostrzegają innych użytkowników dróg za pomocą własnych zmysłów lub czujników, albo zauważają ich dopiero w ostatniej chwili. W ten sposób lepiej chronieni będą w szczególności piesi i rowerzyści, którzy często są ofiarami wypadków. Sygnalizatory świetlne oparte na systemach ze sztuczną inteligencją oraz inteligentne metody sterowania mogądostarczyć samochodom znacznie bardziej precyzyjnych informacji o cyklach czerwonego i zielonego światła niż było to dotychczas możliwe – mówi Manfred Fuhg.
Patrząc z dzisiejszej perspektywy szczególnie w miastach wykorzystanie infrastruktury drogowej zapewnia wiele zalet wraz z innymi korzyściami płynącymi z łączności samochodów z otoczeniem typu Car2X – wyjaśnia Gunnar Koether, szef działu „Bezpieczeństwa pojazdów” w Volkswagenie.