BMW serii 3 Limuzyna przeszło testy wytrzymałościowe

LeadPhoto BMW serii 3 Limuzyna przeszło testy wytrzymałościowe
Nowa generacja BMW serii 3 Limuzyna właśnie kończy kluczowy etap przygotowań do produkcji seryjnej. Próby w Pętli Północnej toru Nürburgring. są tradycyjnie testem wytrzymałościowym napędu i zawieszenia nowych modeli BMW. Dla zakamuflowanych prototypów nowego BMW serii 3 Limuzyna przygotowano szczególnie obszerny program testowy. Kompleksowo zmodernizowany układ jezdny i kierowniczy, amortyzacja, zawieszenie i hamulce dały konstruktorom szeroki wachlarz możliwości optymalizacji komfortu i dynamiki jazdy, umożliwiając dopracowanie sportowej limuzyny średniego segmentu premium.
Content

Sportowy charakter
Środek ciężkości obniżony został o około 10 mm w stosunku do poprzedniego modelu, masa pojazdu rozłożona jest na osie w zrównoważonych proporcjach 50 : 50, a masa całkowita przy uwzględnieniu wyposażenia jest mniejsza aż o 55 kg od poprzednika. Z kolei znacznie większa jest sztywność nadwozia i zawieszenia, co ma kluczowe znaczenie dla prowadzenia i akustyki jazdy. Znacznie większy rozstaw kół daje większą zwinność i precyzję kierowania, a większy kąt pochylenia kół umożliwia większy potencjał dynamiki poprzecznej.
Najciekawszym elementem oferty silników jest gruntownie zmodyfikowany 4-cylindrowy silnik benzynowy. Jest to najmocniejsza 4-cylindrowa jednostka kiedykolwiek montowana w seryjnym modelu BMW. Mimo to zużycie paliwa jest o około 5 procent niższe niż w poprzednim silniku: to zasługa m.in. udoskonalonej 8-stopniowej skrzyni Steptronic. Oprócz tego filtr cząstek stałych optymalizuje emisję spalin nowego silnika, dzięki czemu spełnia on normę Euro 6d-TEMP.

Amortyzatory zależne od skoku
W nowym BMW serii 3 Limuzyna nie tylko nadwozie, ale także przednia i tylna oś są lżejsze i sztywniejsze niż w poprzednim modelu. Rezultatem tego jest kinematyka i elastokinematyka osi nastawiona na komfortowe, a jednocześnie sportowe właściwości jezdne. Kluczowym elementem w koncepcji zawieszenia nowego modelu jest innowacyjny układ amortyzacji. Użyte po raz pierwszy amortyzatory zależne od skoku działają w sposób ciągły i progresywny odpowiednio od skoku sprężyny. Umożliwia to neutralizowanie wibracji występujących podczas amortyzacji nierówności na drodze i dynamicznego pokonywania zakrętów.
Aby zapewnić jeszcze większą dynamikę samochodu, nowy sportowy układ jezdny M oferowany jest wyłącznie w połączeniu ze sportowym adaptacyjnym układem kierowniczym. Oprócz wspomagania zależnego od prędkości Servotronic zapewnia również zmienne przełożenie układu kierowniczego. Sportowy adaptacyjny układ kierowniczy reaguje z dużo większą precyzją już na lekkie ruchy kierownicy bez nerwowości przy ustawieniu na wprost. Harmonijne zestrojenie układu kierowniczego można odczuć zarówno na długich łukach, jak i przy szybkich zmianach kierunku jazdy.

Bezpieczne hamowanie
Elektronicznie sterowana funkcja blokowania mechanizmu różnicowego tylnej osi jest połączona z układem dynamicznej kontroli stabilności DSC, co zapewnia odpowiednią kompensację obrotów tylnych kół pomiędzy wewnętrzną i zewnętrzną stroną zakrętu. Zależnie od sytuacji może to zapobiegać zarówno podsterowności, jak i nadsterowności bez konieczności hamowania. Aktywna blokada mechanizmu różnicowego selektywnie rozdziela moment obrotowy napędu pomiędzy tylne koła. W ten sposób zapobiega buksowaniu koła o mniejszej przyczepności, zapewniając jednocześnie pełne wykorzystanie mocy silnika i sportową radość z jazdy.

Pętla Północna toru Nürburgring od dawna znana ze swojej różnorodności jest idealnym miejscem do selektywnego doskonalenia interakcji między nowym układem amortyzacji a pozostałymi elementami zawieszenia. Wykorzystujemy amortyzatory zależne od skoku jako aktywny element nastawczy, aby zapewnić najlepsze właściwości jezdne w każdych warunkach, wyjaśnia Peter Langen, szef działu Dynamiki Jazdy. W przypadku krótkiego skoku sprężyny czuła reakcja tłumiąca zapewnia komfortową kompensację drgań. Gdy samochód przejeżdża przez duże wyboje, ruchy nadwozia kontrolowane są przez większe siły tłumiące.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!