California XXL – nowy standard wśród kamperów

LeadPhoto California XXL – nowy standard wśród kamperów
California to jeden z najpopularniejszych samochodów rekreacyjnych w historii. Volkswagen zastosował teraz sprawdzoną koncepcję modelu California w nowej klasie jeszcze większych aut rekreacyjnych. Koncepcja ta została rozwinięta i wprowadzona do modelu California XXL. Samochód skonstruowano w oparciu o nowego Craftera. Studyjną Califronię XXL zaprezentowano jako światową premierę na tegorocznym Caravan Salon Düsseldorf, który odbył się w dniach 26 sierpnia – 3 września 2017 r.
Content

Dwa kampery, jedno legendarne DNA

Wyposażone w wysuwany dach z panoramicznym oknem, z wydłużoną tylną częścią nadwozia, w którego wnętrzu znajduje się duże łóżko, z alkową dla dzieci, napęd na cztery koła, pneumatyczne zawieszenie oraz z wnętrzem przemyślanym w każdym szczególe - studyjne auto jest większym bratem legendarnej Californii. Obydwa modele wyróżniają się podobną stylistyką oraz stylowym i funkcjonalnym wnętrzem, które tworzono dopracowując każdy szczegół. Dzięki Californii XXL ta koncepcja wnętrza zostaje teraz dostosowana do potrzeb przyszłości. Chodzi między innymi o takie szczegółowe rozwiązania, jak wysuwana (chowana) łazienka, ogrzewana lub chłodzona (zależnie od potrzeb) powierzchnia do spania, przedłużany pulpit kuchenny, podgrzewana podłoga, panoramiczny podświetlany dach, a także zestaw funkcji sterowanych z tabletu przy pomocy dedykowanej aplikacji – ze wszystkich tych udogodnień globtroterzy mogą teraz korzystać podczas swoich podróży. Mimo że bardziej komfortowa i większa, Califronia XXL ma to, co w wypadku rekreacyjnego auta jest szczególnie ważne – daje poczucie pełnej wolności. Jest tak dlatego, że auto można przygotować do jazdy i wyruszyć do kolejnego celu podróży w ciągu zaledwie kilku minut.

Przemyślane nadwozie z wnętrzem o wysokości do 2200 mm

California XXL została skonstruowana w oparciu o Craftera w wersji ze średnim rozstawem osi. W wypadku Californii XXL Volkswagen wydłużył nadwozie auta w części powyżej linii klamek tworząc w ten sposób miejsce na duże łóżko, w którym wygodnie, leżąc wzdłuż, mogą spać dwie dorosłe osoby. California XXL jest jednak o 102 mm wyższa niż Crafter Furgon z tzw. superwysokim dachem. To cenne milimetry, dzięki którym można się wygodnie wyprostować, bo wysokość auta wewnątrz wynosi do 2200 mm. Dzięki dwóm umieszczonym z tyłu kamerom manewrowanie Californią XXL nie nastręcza kierowcy żadnych trudności

Funkcjonalne wnętrze z wydzielonymi obszarami do życia codziennego, sypialnią i łazienką

Zespół konstruktorów Californii XXL postawił sobie za cel stworzenie jak najlepszego podziału wnętrza i jego optymalne wykorzystanie. Widziane z góry wnętrze kampera dzieli się na sześć obszarów, które zależnie od sposobu wykorzystania zachodzą na siebie.

Centralną część wnętrza kampera tworzą kuchnia, łazienka oraz salon z jadalnią. Ponieważ w ciągu dnia sypialni można używać także jako przedłużonego korytarza przed kuchnią, miejsce to znacznie się powiększa. Przez duże rozsuwane drzwi wchodzi się od razu do obszaru mieszkalnego i jadalni. Kuchnia i łazienka znajdują się z lewej strony wejścia, czyli w środkowej części Californii XXL. Pod dachem umieszczono schowki oraz stylowe oświetlenie (na dwóch poziomach). Zadbano także o połączenie ze światem zewnętrznym – w środku kampera jest łącznie dziewięć 220-woltowych gniazdek prądu oraz sześć interfejsów USB (trzy w częściach mieszkalnych i trzy na tablicy rozdzielczej) umożliwiających ładowanie różnych urządzeń.

Funkcjonalna kuchnia z dwiema lodówkami i wysuwanymi palnikami gazowymi

Kuchnia w Californii XXL jest wielofunkcyjna i znacznie większa niż w autach rekreacyjnych klasy Craftera. Dzięki wysuwanej w lewą stronę płycie roboczej oraz drugiej wysuwanej w prawo (w nocy można ją ustawić pionowo, by odgradzała sypialnię od reszty wnętrza) powierzchnię roboczą w kuchni można wydłużyć z 1100 mm do ponad 2050 mm. Kuchnia jest wyposażona m.in. w dwupalnikową kuchenkę gazową, zlewozmywak, dwuczęściową lodówkę oraz wiele drobnych funkcjonalnych urządzeń.
Kabina łazienkowa jest wysuwana, dzięki czemu zwiększa się jej powierzchnia

Jednym z większych wyzwań przy konstruowaniu niedużego, a przez to funkcjonalnego na co dzień kampera było zaprojektowanie łazienki, by stała się wystarczająco przestronna i praktyczna. Dlatego inżynierowie i styliści marki Volkswagen Samochody Użytkowe zdecydowali się na opracowanie łazienki którą można by wysuwać i chować. Gdy nikt z niej nie korzysta, wygląda jak szafka. Jeśli łazienka ma być używana, drzwi należy pociągnąć w stronę kuchni korzystając z uchwytu; z salonu widać jedynie przesuwane drzwi. Elementem wysuwanej części łazienki jest oczywiście podłoga. Ta w części mieszkalnej na czas korzystania z tego pomieszczenia chowa się w przestrzeni kuchennej kampera. Po wysunięciu łazienki jej powierzchnia zwiększa się z 600 x 600 mm do 1200 x 600 mm. W łazience oprócz prysznica z brodzikiem znajduje się zamontowane na stałe oszczędnie stylizowane WC o typowych rozmiarach. Nad nim umieszczono składaną umywalkę; składa się także kran - tak jak to bywa w kuchniach, dzięki zastosowaniu długiego węża można go wykorzystać nie tylko przy samej umywalce. Po złożeniu umywalka znika za ruchomym podświetlanym lustrem. W tym wypadku automatycznie zamykają się zawory wody, co zapobiega rozchodzeniu się niepożądanych zapachów. Po lewej stronie umywalki umieszczono szafkę, którą można zamknąć wykorzystując lustro jako drzwiczki.

Część mieszkalna z dużym stołem, wieloma miejscami do siedzenia oraz ekspresem do kawy

Volkswagen wyposażył Californię XXL w system, obracanych o 180 stopni, foteli kierowcy i pasażera, znany z tradycyjnej Californii. Podczas postoju można obrócić je w stronę wnętrza samochodu. Jest to możliwe także wtedy, gdy załączony jest hamulec postojowy, ponieważ jego dźwignię można spuścić do podłogi. Przy tylnej ścianie łazienki umieszczono dwumiejscową ławę, z której można oczywiście korzystać również podczas jazdy. Duży stół (długość 910 mm, szerokość 600 mm i wysokość 700 mm) znajdujący się pomiędzy fotelami ma z jednej strony przycięte krawędzie blatu, by zapewnić więcej miejsca w kuchni. W razie potrzeby, dzięki dodatkowej płycie, stół można przedłużyć o 325 mm. Gdy podczas jazdy nie jest używany, stół składa się i umieszcza w przeznaczonym na niego miejscu w tylnej części wnętrza. W szafce nad fotelami znajduje się nawet ekspres do kawy.
Wszystkie okna w części sypialnej i mieszkalnej są wyposażone w podwójne rolety, a okna boczne także w zaciągane od dołu siatki chroniące przed owadami; z kolei od góry ku dołowi zaciąga się rolety uniemożliwiające zaglądanie do wnętrza auta.

Funkcjami auta można sterować za pomocą aplikacji California XXL App

Nad dwumiejscową ławą we wnętrzu auta znajduje się swego rodzaju cyfrowe centrum sterownicze – to miejsce przeznaczone na tablet z systemem California XXL App. Za pomocą tego tabletu można sterować różnymi funkcjami samochodu – np. oświetleniem. Korzystając z funkcji „Sterowanie światłem” w menu można wybrać jedną z siedmiu wersji oświetlenia. Inną pozycją w menu Califronia XXL App jest „Entertainment” z pozycjami „Muzyka”, „Film” oraz „Community”. W podmenu „Muzyka” w studyjnym modelu można aktywować muzyczne playlisty „Drive”, „Chillout” oraz „Party”. Oczywiście możliwe jest korzystanie z własnych playlist. Inny ważny punkt w menu aplikacji Californii XXL nosi nazwę „Funkcje”. Dzięki niemu można np. otworzyć i zamknąć okno dachowe w łazience. 

Tylna część wnętrza z ogrzewanym lub chłodzonym łóżkiem i projektorem

Dzięki przedłużeniu tyłu nadwozia o 250 mm zwiększyła się efektywna długość wnętrza Californii XXL. Za łazienką powstało dzięki temu miejsce na duże i wygodne łóżko, którego długość wynosi 2000 mm, a szerokość 1700 mm. Dzięki elektrycznemu systemowi w zimie łóżko to można podgrzać, a w lecie przewietrzyć oraz ochłodzić. Okno w sypialni otwiera się bardzo szeroko. Dzięki panoramicznemu dachowi w nocy leżąc w łóżku można oglądać gwiazdy. Dobry sen zapewniają ergonomiczne sprężynowe materace.

W ciągu dnia środkową część łóżka można umieścić w schowku korzystając z lekko pracującego mechanizmu. Dzięki temu w części kuchennej powstaje przejście o szerokości 450 mm. Korzystając z niego można się także od wewnątrz dostać do dużego schowka znajdującego się z tyłu auta. Powstaje wtedy także dodatkowy kącik do siedzenia. Niezależnie od tego, czy wykorzystamy to miejsce jako łóżko czy zechcemy tam tylko usiąść, w każdym przypadku możemy tu skorzystać z bogatego, elektronicznego zestawu informacyjno-rozrywkowego. Do 220-woltowych gniazdek oraz interfejsów AUX i USB można podłączyć oraz ładować smartfony i tablety. Poza tym w górnej szafce u wezgłowia łóżka, Volkswagen umieścił projektor, dzięki któremu korzystając ze smartfona i tabletu na jasnej powierzchni ściany łazienki można wyświetlać filmy, zdjęcia i programy TV. Za pomocą czułych włączników można sterować światłem.

Łóżko dla dzieci w alkowie z okienkiem

Rodziny z mniejszymi dziećmi lub dziadkowie z wnukami z pewnością skorzystają podczas swoich podróży z alkowy wyposażonej w łóżko dla dzieci. Ma ono długość 1720 mm i szerokość 1320 mm. Nad głową do dyspozycji jest 600 mm; dzięki panoramicznemu oknu dachowemu alkowa wydaje się jednak znacznie wyższa. Z lewej strony można zamocować element zwiększający powierzchnię łóżka – jego długość wzrasta wtedy do 2000 mm, co sprawia, że mogą z niego korzystać także starsze dzieci. 

Przenośne stoliki i krzesła na lato, ogrzewanie postojowe na zimę

W tylnych drzwiach Californii XXL znajdują się dwa krzesełka kempingowe. Ponieważ stół w mieszkalnej części kampera można zdemontować i poprzez wydłużoną część nadwozia przy otwartych rozsuwanych drzwiach wynieść na zewnątrz i umocować w tylnej ściance kuchni – powstaje wielki stół wyśmienicie nadający się do biesiad w letnie wieczory. Ale z Californii XXL można korzystać na kempingach nie tylko latem. Dzięki wydajnemu ogrzewaniu postojowemu oraz dzięki podgrzewanej podłodze samochód świetnie spełnia swoją rolę także zimą.

4MOTION i potężny turbo diesel

Zima nie sprawi żadnego problemu Californii XXL. Model ten dostępny jest z tym samym napędem 4MOTION z jakim dostępny jest nowy Crafter. Sprzęgło Haldex rozprowadza siłę napędową pomiędzy przednią i tylną osią bazując na aktualnych warunkach przyczepności na drodze. Nawet błotniste i wyboiste powierzchnie na kempingach nie są więc problemem dla tego kampera. Moc w Californii XXL zapewnia silnik TDI, który generuje 130kW/ 177KM (przy 3,600 obr./ min.). Nową opcją w porównaniu z Crafterem jest zawieszenie pneumatyczne. Optymalizuje ono komfort jazdy i upraszcza poziomowanie kampera na obozowisku; zamiast konieczności manewrowania na wyboistej drodze, można po prostu zmienić wysokość amortyzatorów na każdej osi.

Napełnianie gazem z zewnątrz, siedzenia kampingowe chowane w tylnej klapie

Karoseria lakierowana w dwóch kolorach – białym Candy i beżowym Mojave jest również przemyślana co do najmniejszych szczegółów. Dwa siedziska mogą być schowane pod tylną klapą jak w zwykłej Californii. Za tylną klapą znajduje się również duży schowek, który posiada 1600 mm długości, 1850 mm szerokości i 720 mm wysokości. Dostęp do schowka możliwy jest także od wewnątrz. W tylnej części umieszczono wyposażenie techniczne takie jak ogrzewanie podłogowe, bojler, zbiornik na wodę (o pojemności 140 litrów) i zbiornik na zużytą wodę (o pojemności 90 litrów). Zbiornik na gaz (o pojemności 37 litrów) znajduje się pod pojazdem. California XXL jest zaopatrzona w elektryczność, bieżącą wodę i gaz przez dwa systemy znajdujące się po prawej i lewej stronie przedłużonej tylnej części pojazdu. Dodatkowa, zewnętrzna klapa zapewnia łatwy dostęp do zbiornika WC. Kolejnym dodatkiem, który można znaleźć w schowku jest olbrzymi grill.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!