Car-sharing jako przyszłość komunikacji miejskiej

LeadPhoto Car-sharing jako przyszłość komunikacji miejskiej
Car- sharing to system wspólnego użytkowania wypożyczonych samochodów osobowych, który funkcjonuje już w ponad tysiącu miast na świecie. Samochód można wynająć na minuty, godziny lub dni. Jest to idealne rozwiązanie dla sporadycznych kierowców, tych którzy szukają alternatywnego dojazdu lub turystów zabiegających o wygodny środek transportu.
Content

Jak to działa?

Obsługa car- sharingu zależna jest w dużej mierze od operatora. Mniejsze organizacje posiadają tylko kilka miejsc parkingowych dla swoich samochodów, natomiast większe koncerny pozwalają na pozostawienie samochodu na dowolnym miejscu parkingowym w strefie wyznaczonej. Usługi car-sharingu udostępniane są między innymi przez firmy takie jak Autolib, City Car Club, Greenwheels, Stadtmobil, Zipcar czy CityBee.

Podstawą usługi jest uzyskanie korzyści prywatnego samochodu, bez obowiązków oraz kosztów jego utrzymania. Wypożyczalnia dostępna jest dla każdego posiadacza prawo jazdy i najczęściej obsługiwana jest za pomocą aplikacji moblinej.

Jak to się zaczęło?

W Wielkiej Brytanii w 1977 roku, rozpoczął się pierwszy oficjalny brytyjski eksperyment car-sharingowy. Udostępniono usługę „Share-a-Car”, która była początkiem idei wypożyczania samochodów. Dzięki niej kierowcy mogli dzielić pojazd z innymi pasażerami, którzy podróżowali w tym samym kierunku. W późniejszych latach tworzono małe systemy w Niemczech i Szwajcarii, jednak nie przynosiły one większego zysku.

Przełom nastąpił we wrześniu 2012 roku, kiedy największym operatorem na świecie został Zipcar. Obecnie stanowi on 80% rynku car-sharingowego w USA i 50% na świecie. Posiada on 730 tysięcy członków na całym świecie i oferując do wypożyczenia 11 tysięcy samochodów w miastach oraz ponad 300 kampusach uczelni w USA, Kanadzie, Hiszpanii , Austrii i Wielkiej Brytanii.

Car-sharing w Polsce

Pierwszym miastem w Polsce, które w 2016 roku wprowadziło usługę car-sharingu był Kraków. Operator Traficar udostępnił do wypożyczenia 100 nowych Opli Corsa, zaparkowanych na terenie całego miasta. Dzięki specjalnej aplikacji można sprawdzić dostępne pojazdy oraz dokonać rezerwacji. Przy odblokowaniu samochodu należy zeskanować kod QR na szybie, który otwiera drzwi, w środku pojazdu znajdują się kluczyki. Każdy krok steruje aplikacja, dzięki której proces ten staje się jeszcze łatwiejszy i szybszy. Koszty ponosi się za czas wypożyczenia (80 gr./min.) i za przejechany dystans (50 gr./km). Wyliczono, że usługa ta jest tańsza od taksówek i Ubera co stanowi nie tylko znaczącą konkurencję, ale również świetną prognozę rozwoju na przyszłość .

Od czerwca 2017 r. Traficar jest dostępny także w Warszawie, a do końca 2017 roku planuje rozszerzenie usługi na kolejne miasta w Polsce. Cechą wyróżniającą tego operatora jest model otwartego parkowania, czyli możliwość pozostawienia i odebrania samochodu z każdego miejsca parkingowego w mieście.

W stolicy uruchomiono również pilotażowy program car-sharingowy z 300 egzemplarzami Toyota Yaris Hybrid. Są to pojazdy emitujące w jeździe miejskiej tylko 75 g/km CO2 , które przyczyniają się do poprawy jakości powietrza oraz rozszerzają wachlarz możliwości poruszania się po mieście. Zaparkowane samochody PANEK CarSharing są widoczne w aplikacji mobilnej, która pozwala na rezerwację oraz otwarcie pojazdu. Płatność odbywa się za pomocą podłączonej do systemu karty płatniczej.

W Gdańsku natomiast został uruchomiony pierwszy w Polsce car-sharing aut elektrycznych. Energa stworzyła projekt w ramach którego wynająć można samochody o napędzie elektrycznym. W ofercie nie tylko na godziny, ale także na resztę doby lub weekendy. Klienci nie będą obciążani żadnymi dodatkowymi kosztami, ponieważ ładowanie aut w siedmiu punktach z terminalami jest darmowe. Niestety na razie jest to luksus dostępny jedynie dla pracowników firm, które podpiszą umowę z należącą do Grupy Energa spółką Enspirion. Jest to jednak duży krok w stronę rozwoju usług car-sharingowych.

W trosce o środowisko

Poprzez ograniczenie ilości samochodów prywatnych zmniejsza się emisja CO2 o prawie 6000 000 ton rocznie. Jedno auto dostępne w usłudze car-sharing, zastępuje 14 aut prywatnych, co zauważono po uruchomieniu podobnej usługi w Berlinie, kiedy liczba samochodów w mieście zmniejszyła się o połowę. Przyczynia się to w znaczący sposób do zmniejszenia ilości korków w mieście, co z kolei umożliwia szybsze dotarcie do celu. System również pozwala zrównoważyć rozwój motoryzacji w kraju i na świecie.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!