Wzrośnie wydajność transportu, ruch będzie bezpieczniejszy dla wszystkich użytkowników, a emisja CO2 zostanie w dalszym stopniu ograniczona. Aby jednak autonomiczna jazda była możliwa, wdrożone muszą zostać niezbędne rozwiązania. W tym celu we wspólny dialog angażują się inżynierowie, użytkownicy, ekonomiści, a nawet politycy– oto wizja Daimler Trucks, światowego lidera technologii w segmencie pojazdów użytkowych.
Pasjonujące możliwości ciężarówki przyszłości 2025 demonstruje bliskie produkcji studium, poruszające się z regularnymi prędkościami przekraczającymi 80 km/h w rzeczywistych warunkach drogowych na odcinku autostrady A14. Kompletny prototyp ciężarówki przyszłości 2025 Mercedes-Benz zaprezentuje podczas międzynarodowych targów aut użytkowych (IAA) we wrześniu br.
Czy w przyszłości grożą nam ogromne korki? Nikt nie może być tego pewny. Ale eksperci są zgodni co do jednego - prognozy wskazują, że nasilenie ruchu towarowego w Europie będzie wzrastać. Nie ma też sporów co do tego, że główny ciężar rozwoju przypadnie na transport drogowy, a transfer do innych środków transportu wydaje się możliwy jedynie w ograniczonym stopniu.
Aktualne dane niosą jasny przekaz. W badaniu z 2012 roku Eurostat, urząd statystyczny Unii Europejskiej, wskazuje, że około 76 proc. ruchu towarowego w UE przypada właśnie na transport drogowy. Wśród sześciu najbardziej zaludnionych państw członkowskich współczynnik ten waha się od 66 proc. w Niemczech do 96 proc. w Hiszpanii. Przeciążona infrastruktura to jedynie część scenariusza na przyszłość.
Ponieważ zastąpienie drogowego przewozu towarów innymi środkami transportu jest możliwe tylko w ograniczonym stopniu, jedyną alternatywą staje się lepsze wykorzystanie istniejącej infrastruktury, wprowadzenie bardziej zintegrowanych systemów wspomagających i telematycznych oraz stworzenie atrakcyjniejszych warunków pracy dla kierowców. Nowe możliwości stwarzają inteligentne technologie komunikacji - Vehicle-to-Vehicle (pojazd-pojazd) oraz Vehicle-to-Infrastructure (pojazd-infrastruktura), znane też jako V2V oraz V2I. Właśnie tu naukowcy i projektanci widzą znaczny potencjał, jeśli chodzi o rozwój samochodów autonomicznych.
Ciężarówka przyszłości Mercedes-Benz 2025 z systemem "Highway Pilot" to inteligentnie zaprojektowana, realistyczna odpowiedź na bieżącą sytuację - komunikuje się ona z otoczeniem i jeździ autonomicznie.
Na potrzeby jazd demonstracyjnych po publicznych drogach ciężarówka przyszłości 2025 jest nadal zamaskowana - czarno-biała folia zasłania jej zewnętrzne kształty, a osłona ochronna zabezpiecza kabinę przed ciekawskimi spojrzeniami. Dodatkowe ekrany zdradzają jednak, że mamy do czynienia z ciężarówką przyszłości, a w jej wnętrzu pracuje kierowca i menedżer transportu w jednej osobie. Podobnie jak w przypadku seryjnego Actrosa, w kabinie wygospodarowano komfortową, funkcjonalną sekcję do pracy w czasie jazdy autonomicznej, oddzieloną wizualnie od kokpitu.
O niezwykłych zdolnościach ciężarówki przyszłości 2025 jako pojazdu autonomicznego decyduje technologia. Zespół czujników radarowych w dolnej części przedniego pasa skanuje drogę w zakresie dalekich i bliskich odległości. Pierwszy sensor ma 250 m zasięgu i kąt detekcji 18 st., a drugi - 70 m zasięgu i kąt detekcji 130 st. Zespół ten już teraz stanowi podstawę dla działania systemów Proximity Control Assist oraz Emergency Braking Assist.
Obszar przed ciężarówką śledzi także kamera stereoskopowa umieszczona za przednią szybą, nad wspornikiem deski rozdzielczej. Obecnie jest tam zabudowana kamera mono, z której korzysta opcjonalny układ Lane Keeping Assist. Zasięg kamery stereoskopowej wynosi 100 m, jej poziomy kąt widzenia to 45 st., a pionowy - 27 st.
Kamera stereoskopowa ciężarówki przyszłości Mercedes-Benz 2025 rozpoznaje pojedyncze i podwójne pasy, pieszych, poruszające się i nieruchome obiekty oraz stan nawierzchni. Reaguje ona na wszystko, co kontrastuje z tłem, i jest w stanie precyzyjnie mierzyć odległości. "Czyta" również informacje na znakach drogowych. Poza funkcją identyfikowania obiektów i odległości - w ramach wspomagania jazdy autonomicznej - rozpoznaje też znaki poziome.
Nawierzchnia drogi po lewej i prawej stronie ciężarówki jest monitorowana przez czujniki radarowe zainstalowane po bokach, zlokalizowane nad zespołem tylnej osi. Czujniki mają 60 m zasięgu i kąt detekcji 170 st.
Po wjechaniu na autostradę kierowca ciężarówki przyszłości Mercedes-Benz 2025 wjeżdża na odpowiedni pas i osiąga przewidzianą prędkość 80 km/h. Następnie system aktywuje system "Highway Pilot" - wówczas pojazd przełącza się w tryb autonomiczny, a na tablicy przyrządów pojawia się komunikat "Highway Pilot active".
Ciężarówka przyszłości 2025 przemieszcza się autonomicznie niezależnie od sytuacji na drodze czy innych uczestników ruchu i nie wymaga pojazdu pilotującego – zamiast tego korzysta z łączności.
Jeśli system wykryje z przodu inny pojazd, automatycznie dostosuje do niego prędkość ciężarówki w granicach dopuszczalnego limitu i zachowa bezpieczny dystans. Zasada nadrzędnego bezpieczeństwa dotyczy także innych kierowców, na przykład aut zjeżdżających z kończącego się pasa - i tu system utrzyma odpowiednią odległość.
Płynniejszy ruch sprawia, że skutkiem ubocznym jazdy autonomicznej jest znacznie niższe zużycie paliwa i emisja spalin. Jednocześnie czas transportu stanie się bardziej przewidywalny, a zrównoważony styl jazdy w mniejszym stopniu wpłynie na zużycie głównych podzespołów ciężarówek.