Wielka frekwencja
W połowie kwietnia, na Targach w Essen, odbędzie się 31. edycja Techno Classica - najchętniej odwiedzanego salonu dedykowanego zabytkowym samochodom, na co wskazują rekordowe liczby zarejestrowanych w ubiegłym roku osób: ponad 188 000 odwiedzających, ponad 2 700 pojazdów wystawionych do sprzedaży, ponad 1 250 wystawców pochodzących z 30 krajów i ponad 200 klubów i stowarzyszeń.
Grand Prix Tipo 159 „Alfetta" (1951)
Alfa Romeo ma bogatą tradycję rywalizacji w motorsporcie. Od 1950 r. do 1988 r., brała udział w wyścigach Formuły 1, jako konstruktor i jako producent silników. Już podczas swojego debiutu w 1950 r. Alfa Romeo 158 ze swoim kierowcą Nino Fariną wygrała pierwsze mistrzostwa świata w kategorii kierowców. Sukces został potwierdzony w następnym roku, kiedy jednoosobowa 159 ponownie zdobyła światowy tytuł, dzięki swojemu mistrzowi Juanowi Manuelowi Fangio. To właśnie ten pojazd wystawiono w Techno Classica który, w odróżnieniu od 158, wyróżnia się potężnym 8-cylindrowym silnikiem o pojemności 1,5 litrów, który osiągał moc 425 KM, z mostem napędowym tylnym "De Dion" i najbardziej wydajnym układem aerodynamicznym. Jednoosobowy pojazd osiągał maksymalną prędkość 305 km/h.
Brabham BT45-Alfa Romeo (1977)
Fascynująca historia tego bolidu rozpoczęła się w 1976 r., po zdobyciu przez 33 TT 12 światowego tytułu Mistrza Marek w 1975 r., kiedy to Autodelta - dział Alfy Romeo odpowiedzialny za wyścigi - zdecydowała się na wejście do F1 zaopatrując zespół Brabham w 12-cylindrowy silnik bokser o mocy 500 KM, ten sam co „33". W 1976 r. została zaprezentowana tak zwana Brabham-Alfa w barwach Martini Racing, ale podstawowy kolor, odpowiednio do silników włoskiego koncernu został zmieniony z białego na czerwony. Przedsięwzięcie to zostało przeprowadzone przez inżyniera Carla Chiti, dyrektora Autodelty oraz Bernie Ecclestone'a, ówczesnego właściciela zespołu Brabham. Utalentowany Gordon Murray zaprojektował samochód, skonstruowany wokół obciążenia płaskiego, dwunastocylindrowego silnika Alfy Romeo, z charakterystycznymi dwoma bocznymi peryskopami. W 1976 r. oficjalnymi kierowcami Brabham „BT45" byli Argentyńczyk Carlos Reutemann oraz wschodząca gwiazda, Brazylijczyk Carlos Pace. Pierwszy sezon wyścigów należało rozumieć jako przygotowawczy: zdobyte trzy czwarte miejsca, dwa przez Pacego, jeden przez Reutemanna, to najbardziej znaczące wyniki. Następnie słynny Niki Lauda na BT-46 wygrał Grand Prix Włoch i Szwajcarii, a w 1978 r. po stworzeniu BT-48 zakończyła się współpraca angielsko-włoska. W tym czasie na Grand Prix Włoch zadebiutowała Alfa 179 G.P., jednoosobowy pojazd skonstruowany w całości przez Alfę Romeo, dzięki której trwała przygoda włoskiej marki w F1. Wystawiona jest zazwyczaj w Museum Alfy Romeo w Arese, natomiast egzemplarz prezentowany na Techno Classica 2019 jest pojazdem próbnym wykorzystywanym w sezonie 1977 r. W tamtych latach regulamin pozwalał zespołom na posiadanie dwóch pojazdów, w celu dostarczenia pojazdów rezerwowych, do wykorzystania w wyścigach, w razie wypadków podczas sesji treningowych, ale też w celu przetestowania innych rozwiązań technicznych.
Fiat Nuova 500 (1974) ze Skrzynią tuningową Abarth Classiche 595
Na Techno Classica oficjalnie debiutuje Skrzynia tuningowa Abarth Classiche 595 - dokładna replika zestawu, który tworzył historią Abartha. W Essen publiczność będzie mogła podziwiać Fiata 500 z 1974 r., który został przetestowany pokonując 360 km na Targa Florio Classica w 2018 r. Obecnie FCA Heritage udostępnia wszystkim Skrzynię tuningową Abarth Classiche 595 i promuje ten nowy zestaw tuningowy, który zawiera: tuleje i tłoki o średnicy 73,5 mm, serię sprężyn zaworowych, wałek rozrządu, uszczelkę głowicy, miskę olejową, gaźnik Weber 28, kompletny wydech oraz wsporniki mocujące. Wszystkie te elementy umieszczone są w specjalnej drewnianej skrzyni, z grafiką inspirowaną oryginałem i z plombą Abarth Classiche, która gwarantuje, że produkt został zaprojektowany i stworzony zgodnie ze sportową tradycją marki z logo Skorpiona. Cena takiego zestawu to 2 000 euro (+ VAT).
Rekordowy Fiat 500 stworzony przez Abarth (1958)
W 1957 r. Carlo Abarth postanowił podnieść prestiż Fiata 500 - pojazdu nienadającego się z pewnością na pojazd wyścigowy. Jego dwucylindrowy „silniczek", był rzeczywiście za mały i niewystarczająco silny, by aspirować do osiągnięcia wielkich wyników sportowych. Abarth postanowił pokazać jakość samochodu przekształcając je w auto osiągające rekordy. Fiat 500 z silnikiem osiągającym moc 26 KM jest w stanie rozpędzić się do maksymalnej prędkości 118 km, brał udział w wyścigach w Monzy przez kolejnych 168 godzin, ustanawiając 6 światowych rekordów. Osiągnięcie tych ważnych rezultatów przyczyniło się do sukcesu Nowej 500, czyniąc z niej jeden z najsłynniejszych samochodów, jakie kiedykolwiek zostały wyprodukowane.
Wystawiony pojazd - który był wykorzystany w Monzy - jest pierwszym egzemplarzem Fiata 500 stworzonym przez Abarth'a i odtworzony w swojej oryginalnej formie, po starannych pracach konserwatorskich.
Pininfarina Spidereuropa (1982)
124 Sport Spider jest jednym z najbardziej długowiecznych pojazdów stworzonych przez Fiata w ubiegłym wieku. Zaprojektowany przez atelier Pininfariny w 1966 r. model był rozpoznawany zarówno w Europie, jak i Ameryce, a długotrwały sukces utrzymywał się do 1985 roku.
Trwało to dwadzieścia lat, podczas których kompaktowy spider przejmował wszystkie udoskonalenia mechaniczne stosowane w różnych modelach Fiata, pozostając od 1975 r. w produkcji wyłącznie dla Stanów Zjednoczonych. Pasmo nieustających sukcesów oraz prośby klientów w Europie skłoniły Pininfarinę w 1982 r. do zaproponowania na starym kontynencie pojazdu odpowiednio unowocześnionego i nazwanego Spidereuropa w odróżnieniu od wersji opracowanej na rynek amerykański. Pininfarina Spidereuropa był napędzany czterocylindrowym silnikiem o pojemności dwóch litrów, osiągającym moc 105 KM i wyposażonym w wtryskowy i elektroniczny zapłon. Dzięki niedużej masie - niewiele ponad 1000 kg - lekki, dwuosobowy samochód z łatwością przekraczał prędkość 180 km/h. Prezentowany podczas Techno Classica samochód został poddany starannym pracom konserwatorskim, które objęły karoserię, mechanikę i wnętrza. Po certyfikacji dokonanej przez zespół ekspertów z FCA Heritage, samochód został wystawiony na sprzedaż w ramach projektu „Reloaded by Creators".
Alfa Romeo 8C Competizione (2007)
Wyprodukowana w limitowanej serii 500 egzemplarzy, Alfa Romeo 8C Competizione została zaprojektowana przez Centrum Stylu Alfa Romeo. 8C Competizione wyposażone jest w 8-cylindrowy silnik typu V o 90-stopniowym rozchyleniu cylindrów i pojemności 4691 cm3, który w połączeniu z automatyczną, 6 stopniową skrzynią biegów zapewnia maksymalną moc 450 KM przy 7000 obrotach/min., a maksymalny moment obrotowy wynosi 470 Nm przy 4750 obrotach/min. Tradycyjnie Alfa Romeo, 8C Spider oferuje układ Transaxle, który zapewnia lepszą równowagę przy rozkładzie mas - silnik znajduje się w pozycji tylnej, natomiast skrzynia biegów umieszczona jest przy tylnej osi z mechanizmem różnicowym i siłownikiem hydraulicznym. Samochód, który nie opuścił nigdy fabryki i ma tylko kilka kilometrów przebiegu, został poddany renowacji i certyfikowany przez techników FCA Heritage i zaproponowany na sprzedaż w ramach projektu „Reloaded by Creators".
Alfa Romeo 8C Spider (2010)
Promowana w 2008 r. i pochodząca od Alfa Romeo 8C Competizione z 2006 r., Alfa 8C Spider została również wyprodukowana w limitowanej wersji 500 egzemplarzy. Cechą charakterystyczną tego pojazdu jest chowany dach, wyposażony w elektrohydrauliczny system automatycznej obsługi. Auto nigdy nie opuściło fabryki i ma tylko kilka kilometrów przebiegu, zostało poddane renowacji i certyfikowane przez techników FCA Heritage i zaproponowane na sprzedaż w ramach projektu „Reloaded by Creators".