Citroëny C3 WRC wracają na asfalt

LeadPhoto Citroëny C3 WRC wracają na asfalt
Po pięciu rajdach na szutrze, dziesiąta runda bieżącego sezonu WRC odbędzie się na asfaltowych trasach. W Rajdzie Niemiec zespół Citroën Total Abu Total World Rally Team wystawi trzy C3 WRC, którymi pojadą załogi Kris Meeke / Paul Nagle, Craig Breen / Scott Martin oraz Andreas Mikkelsen / Anders Jæger.
Content

Rajd Niemiec ADAC zadebiutował w kalendarzu Rajdowych Mistrzostw Świata FIA w 2002 r. i szybko ugruntował swoją pozycję jako jedna z najbardziej spektakularnych rund całego sezonu. Jego historia jest ściśle związana ze sportową historią Citroëna – świadczy o tym 12 zwycięstw z rzędu (w tym 11 w formacie WRC), jakie w Niemczech odnieśli kierowcy reprezentujący Citroëna. Sukcesy Philippe’a Bugalskiego, Sébastiena Loeba, Sébastiena Ogiera i Daniego Sordo sprawiają, że ADAC Rally Deutschland jest rajdem, który Citroën wygrał najwięcej razy.

Przyjęło się mówić, że „Rajd Niemiec to trzy rajdy w jednym”. Opinia ta odnosi się do faktu, że każdy etap tego rajdu rozgrywa się w innym terenie. Dla zespołów stanowi to prawdziwą łamigłówkę w zakresie właściwych ustawień samochodów i doboru ogumienia, a dla kierowców – konieczność dopasowania stylu jazdy do zmieniających się warunków drogowych. Do tego dochodzi niestabilność pogody, która jest trudna do przewidzenia i na ogół dodatkowo utrudnia jazdę.

W tym roku Rajd Niemiec ADAC rozpocznie się we czwartek wieczorem, od odcinka specjalnego wytyczonego na ulicach Saarbrücken, stolicy kraju związkowego Saary. W piątek, podczas pierwszego etapu rajdu, zawodnicy będą rywalizować na trasach biegnących wśród winnic na stokach doliny Mozeli. Oprócz klasycznych oesów Mittelmosel i Grafschaft, program tego etapu obejmuje trzy przejazdy nowego odcinka specjalnego Wadern-Weiskirchen. W sobotę zawodnicy pojadą na poligon wojskowy Baumholder. Trasy na terenie należącym do Bundeswehry mają nawierzchnię betonową, a na wielu zakrętach utrudnieniem są hinkelsteine – wysokie, stożkowate głazy podobne do menhirów, służące jako punkty wyznaczające tor jazdy czołgów. Dwa przejazdy długiego oesu Panzerplatte zazwyczaj wprowadzają wyraźne różnice czasowe w klasyfikacji. Krótki etap niedzielny, kończący rajd, będzie tym razem inny niż w poprzednich edycjach – obejmuje bowiem zupełnie nowy oes Losheim am See i powracający na mapę rajdu odcinek St. Wendeler Land.

Wśród nowości warto również odnotować fakt, że baza rajdu i park serwisowy znajdują się na brzegu jeziora Bostalsee a nie, jak przez szereg lat, w Trewirze.

Stawka w grze: Przełożyć intensywną pracę włożoną w przygotowania i testy na konkretne wyniki 

Rajd Niemiec ADAC składa się z trzech wyraźnie odmiennych od siebie partii. Pierwszą są wąskie szosy asfaltowe wśród winnic, biegnące stokami wzgórz i pełne ciasnych nawrotów. Drugą – drogi z betonowych płyt na poligonie wojskowym, a trzecią lokalne wiejskie drogi podczas niedzielnego etapu. Ta różnorodność sprawia, że przygotowania do rajdu wymagają od inżynierów zespołów i załóg dużej wiedzy, doświadczenia i intuicji.

W ramach przygotowań przed wyjazdem do Saarbrücken, Citroën Racing zorganizował serię testów trwającą aż siedem dni. Kris Meeke, Craig Breen i Andreas Mikkelsen kolejno wypróbowywali swoje C3 WRC, starając się zgromadzić jak najwięcej obserwacji i wniosków na temat optymalnych ustawień aut w różnych warunkach. Ostatniego dnia sesji dołączył do nich Sébastien Loeb, który pomógł dokończyć te prace, choć był to dla niego pierwszy kontakt z Citroënem C3 WRC. W rajdzie najważniejszym zadaniem będzie skuteczne wykorzystanie zasobu zebranych informacji, jak również trafne przewidzenie warunków pogodowych.

Przed drugim, stuprocentowo asfaltowym rajdem sezonu nie brakuje przesłanek, stanowiących dobre zapowiedzi dla załóg zespołu Citroën Total Abu Dhabi WRT. Kris Meeke i Paul Nagle prowadzili w Rajdzie Korsyki do chwili defektu mechanicznego swojego samochodu i na pewno chcą się zrewanżować. Andreas Mikkelsen i Anders Jæger, liderzy po pierwszym etapie ubiegłorocznego Rajdu Niemiec, również nastawiają się na odegranie w nim ważnej roli w swoim pierwszym występie za kierownicą C3 WRC na asfalcie. Craig Breen i Scott Martin, pomimo skromnego doświadczenia na niemieckich trasach, znowu za cel stawiają sobie zajęcie miejsca w pierwszej piątce, czyli taki wynik, jaki zapewnili sobie już w pięciu rajdach tego sezonu. Obecnie załoga Breen / Martin zajmuje siódmą pozycję w klasyfikacji kierowców Rajdowych Mistrzostw Świata 2017.

 

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!