Czy kolor samochodu ma znaczenie?

LeadPhoto Czy kolor samochodu ma znaczenie?
Zwykło się uważać, że decydującymi o wyborze samochodu czynnikami powinny być jego osiągi, parametry techniczne, wyposażenie, koszt użytkowania. Atrakcyjny wygląd nowego auta stanowi jego wartość dodaną, natomiast kolor lakieru nie powinien mieć większego znaczenia.
Content

Któż nie słyszał dowcipów o kobietach, które dobierają samochód tak, aby kolorystycznie pasował do ich butów, torebki, sukienki. Ale czy rzeczywiście kolor samochodu nie jest istotny?

Przeczą temu wyniki badań przeprowadzanych co roku przez firmę DuPont, międzynarodowego producenta lakierów samochodowych. W grudniu 2012 spółka DuPont kolejny raz opublikowała raport popularności kolorów (Global Automotive Color Popularity Report 2012), przedstawiający preferencje dotyczące kolorów aut na kluczowych rynkach motoryzacyjnych świata. Należą do nich Azja, Brazylia, Chiny, Europa, Indie, Japonia, Meksyk, Ameryka Północna, Rosja, Południowa Afryka, Ameryka Południowa, Korea Południowa. Ponadto przygotowany został raport zbiorczy dla całego świata.

Najpopularniejszym kolorem lakieru samochodowego na świecie w roku 2012 został… biały/perłowo-biały – 23% w zestawieniu światowym. Kolor ten święcił triumfy także w Europie (24%), Azji (22%), Japonii (27%), Meksyku (28%), Ameryce Północnej (24%), Rosji (18%), Południowej Afryce (38%) i Korei Południowej (28%), a w pozostałych zestawieniach plasował się najczęściej w pierwszej czwórce.

W zestawieniu połączono czystą biel z bielą perłową, jednak perłowy wariant białego lakieru ma zdecydowanie mniejszy udział w rynku. Najpopularniejsze są bowiem klasyczne, białe samochody, także w Europie, gdzie jeszcze rok wcześniej, w 2011 prymat wiódł kolor czarny/efekt czarnego, który w światowym i europejskim rankingu 2012 zajął zaszczytne drugie miejsce.

W światowym rankingu na trzecim miejscu, po bieli i czerni (21%), znalazł się kolor srebrny (18%), a następnie szary (14%), czerwony (8%), niebieski i brąz/beż (po 6%), zielony i żółty/złoty (po 1%), pozostałe 2% udziału w rynku to wszystkie niewymienione w zestawieniu kolory.

Europejskie zestawienie nie różni się od światowego pod względem 2 pierwszych miejsc: biel (24%), czerń (23%), w dalszej części raportu pojawiają się jednak roszady: szary (15%) wyprzedza srebrny (14%), na piątym miejscu uplasował się kolor niebieski (8%), a następnie czerwony oraz brąz/beż (po 6%), końcówka raportu europejskiego pokrywa się z wynikami światowymi.

Być może na taki wynik wpływa nie tylko moda na biel, ale także powszechne przekonanie, iż białe samochody są tańsze, chociaż wszystko zależy od marki, modelu, rodzaju bieli.

Wszystkie raporty z 2012 roku można obejrzeć na stronie firmy DuPont.

Zdjęcie: Toyota Auris

 

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!