Premier Kathleen Wynne jest od lat zaangażowana w zrównoważony rozwój transportu Ontario. Jako minister transportu w rządzie prowincji doprowadziła do powstania planu intensywnego rozwoju sieci tranzytowej wokół Toronto i nadzorowała największe inwestycje w autostrady w Ontario. Jednocześnie przykłada dużą wagę do ochrony środowiska. Test napędzanej wodorem Toyoty Mirai – samochodu który gwarantuje kierowcom taką samą swobodę poruszania się jak auta spalinowe, a jednocześnie emituje tylko czystą wodę, wpisuje się w dotychczasową politykę premier Wynne. Nie był to jednak pierwszy pokaz wodorowej Toyoty w Kanadzie. W czerwcu samochód wziął udział w EcoRun 2016 – corocznym teście drogowym organizowanym przez Stowarzyszenie Dziennikarzy Motoryzacyjnych Kanady (AJAC).
„Władze Ontario i Toyota mają ten sam cel – ograniczenie ilości spalin emitowanych przez samochody – powiedział Stephen Beatty, wiceprezydent Toyota Canada. – Napędzany wodorowymi ogniwami paliwowymi i silnikiem elektrycznym Mirai niedawno dołączył do szerokiej oferty pojazdów Toyoty wyposażonych w zaawansowane technologicznie i przyjazne dla środowiska systemy napędowe. Toyota stworzyła te technologie, aby ograniczać emisję spalin w realnych warunkach drogowych, nie rezygnując z osiągów, nowoczesnych udogodnień i dobrego stylu, które są tak ważne dla kierowców”.
Toyota Mirai jest komfortowym sedanem średniej wielkości, nie różniącym się pod względem funkcjonalności i sposobu prowadzenia od standardowych samochodów z automatyczną skrzynią biegów. Silnik elektryczny o mocy 154 KM czerpie energię z ogniw paliwowych, które wytwarzają prąd w wyniku reakcji wodoru i tlenu w obecności katalizatora. Układ napędowy Mirai powstał na bazie napędu hybrydowego Toyoty i korzysta z takich rozwiązań znanych z hybryd jak układ odzyskiwania energii z hamowania czy automatyczna przekładnia planetarna e-CTV. Elementy napędu, w tym zbiorniki paliwa i akumulator trakcyjny, zostały w większości ukryte pod podłogą, dlatego projektanci wygospodarowali dużo miejsca we wnętrzu i bagażniku.
Wprowadzanie na rynki całego świata samochodów napędzanych wodorem stanowi element długofalowej strategii Toyota Environmental Challenge 2050, która przewiduje między innymi zmniejszenie do tego roku łącznej emisji CO2 związanej z działalnością Toyoty o 90% w porównaniu do poziomu z roku 2010. Aby przyspieszyć rozwój samochodów na ogniwa paliwowe oraz zachęcić innych producentów do wprowadzania jej na rynek, Toyota udostępniła bez opłat i bez ograniczeń ponad 5600 patentów dotyczących konstrukcji samochodów napędzanych wodorem, w tym kluczowych rozwiązań w dziedzinie ogniw paliwowych, wykorzystanych w Toyocie Mirai.
Sprzedaż Mirai rozpoczęła się w grudniu 2014 r. w Japonii. W ciągu następnych 2 lat samochód trafił na rynki USA, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Francji, Danii, Belgii, Holandii i Norwegii. Specjalne pokazy wodorowego sedana odbyły się także w innych krajach, m.in. w Polsce, Australii i Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Do tej pory firmy, instytucje i klienci indywidualni zamówili kilka tysięcy egzemplarzy. Do 2020 roku Toyota zamierza zwiększyć produkcję do 30 000 egzemplarzy rocznie.