Debiut Toyoty Yaris WRC oraz pełny skład zespołu TOYOTA GAZOO Racing WRC

LeadPhoto Debiut Toyoty Yaris WRC oraz pełny skład zespołu TOYOTA GAZOO Racing WRC
TOYOTA GAZOO Racing zaprezentowała nowego Yarisa WRC oraz pełny skład zespołu, który wystartuje w sezonie 2017 Rajdowych Mistrzostw Świata. Dwa samochody Toyoty poprowadzą Jari-Matti Latvala i Juho Hänninen. Zespołem kieruje 4-krotny mistrz świata, Tommi Mäkinen.
Content

Pierwsza runda Mistrzostw Świata odbędzie się w Monte Carlo w styczniu. TOYOTA GAZOO Racing WRC jest w trakcie ostatnich przygotowań do tego wydarzenia. Zespół ma za sobą tysiące godzin testów i prac rozwojowych nad nowym samochodem, które trwały ponad rok.

Akio Toyoda, prezes TOYOTA GAZOO Racing WRC i prezydent Toyota Motor Corporation: „Kiedy w lipcu 2014 roku przyjechałem na Rajd Finlandii w roli widza, wielu fanów pytało mnie, kiedy Toyota powróci do WRC. Byłem zaskoczony i jednocześnie zachwycony, że ludzie wciąż pamiętają osiągnięcia Toyoty w rajdach. Sześć miesięcy później zdecydowaliśmy, że rozpoczynamy przygotowania do wznowienia startów w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Dziś z wielką przyjemnością prezentuję Yarisa WRC, wszystkich członków zespołu oraz partnerów, którzy wspierają nasze wysiłki. Rajdy wymagają radzenia sobie na drogach wszelkiego rodzaju, dlatego są najlepszą okazją do sprawdzenia możliwości ludzi i samochodów. Bardzo się cieszę, że wracamy do WRC”.

Yaris WRC
Toyota Yaris WRC to samochód WRC nowej generacji, zgodny z Regulaminem Technicznym FIA WRC na sezon 2017, wyposażony w turbodoładowany silnik 1.6 z bezpośrednim wtryskiem paliwa, o mocy ponad 380 KM. Wygląd samochodu jest wynikiem dużej swobody, jaką pozostawiają regulacje FIA w kwestii aerodynamiki. Yaris WRC został zaprojektowany i skonstruowany przez zespół doświadczonych inżynierów: Toma Fowlera, Simona Carriera i Mikko Ruoho.

„Yaris WRC jest fantastycznie zaprojektowany i ma ogromny potencjał” – skomentował Tommi Mäkinen, szef TOYOTA GAZOO Racing WRC. – „Nowe regulacje dały nam więcej swobody w projektowaniu. Nadal go udoskonalamy, ale już teraz możemy stwierdzić, że nasz samochód jest niezawodny i bardzo szybki. Nie mogę się doczekać pierwszych wyników”.

„Niedawno miałem okazję wypróbować Yarisa WRC z Tommim Mäkinenem” – skomentował Akio Toyoda podczas prezentacji nowego auta. – „Jestem przekonany, że tym samochodem możemy zawalczyć o zwycięstwo. Zrobimy wszystko, aby kibicowanie naszemu zespołowi dawało naszym fanom jak najwięcej satysfakcji i liczymy na ich pełne wsparcie”.

KIEROWCY
Pierwszy rajd w sezonie 2017 odbędzie się 19 stycznia 2017 roku w Monte Carlo. W barwach TOYOTA GAZOO Racing wystartują Jari-Matti Latvala i Juho Hänninen. Esapekka Lappi, który zdobył w tym roku mistrzostwo WRC 2, dołączy do zespołu w trakcie sezonu jako kierowca testowy.

Jari-Matti Latvala – główny kierowca
Jari-Matti Latvala to jeden z najlepszych kierowców w WRC. W swojej karierze wystartował w 169 rajdach, a zwyciężył w 16 z nich. Latvala i jego pilot Miikka Anttila trzykrotnie zajęli drugie miejsce w klasyfikacji generalnej World Rally Championship.

„Swoją rajdową karierę rozpocząłem w 2001 roku jako kierowca Toyoty Corolli GT, a mój pierwszy start samochodem w specyfikacji WRC miał miejsce za kierownicą Corolli WRC w 2003 roku w Estonii. W pewnym sensie czuję się, jakbym wracał do domu! Bardzo się cieszę z dołączenia do zespołu Toyoty na samym początku ich pierwszego sezonu po przerwie. Mam szczęście, że mogę uczestniczyć w tym historycznym wydarzeniu i wierzę, że czeka nas wiele zwycięstw” – powiedział Jari-Matti Latvala.

Juho Hänninen – drugi kierowca
Drugim samochodem wystartują Juho Hänninen i jego pilot Kaj Lindström. Obaj brali udział w pracach nad Yarisem WRC od jego pierwszego testu. Doświadczenie Hänninena i świetna znajomość samochodu sprawiają, że wnosi do zespołu nieocenioną wartość.

Esapekka Lappi – kierowca testowy
Tegoroczny Mistrz Świata WRC 2, młody fiński kierowca Esapekka Lappi, zrobił bardzo dobre wrażenie dzięki szybkiej jeździe, opanowaniu i elastyczności. Po zdobyciu pierwszych doświadczeń w kategorii R5 w Rajdowych Mistrzostwach Europy i dalszemu doskonaleniu umiejętności w mistrzostwach świata WRC 2, fiński kierowca jest gotowy na kolejne wyzwanie. Za kilka miesięcy zostanie kierowcą testowym w zespole Toyoty.

TOYOTA YARIS WRC
Dane techniczne

Silnik
Rodzaj rzędowy, czterocylindrowy, turbodoładowany z bezpośrednim wtryskiem paliwa
Pojemność skokowa 1 600 cm³
Moc maksymalna ponad 380 KM
Maksymalny moment obrotowy ponad 425 Nm
Średnica cylindra / skok tłoka: 83,8 mm / 72,5 mm
Zwężka w układzie dolotowym 36 mm, zgodnie z regulaminem FIA

Układ przeniesienia napędu
Skrzynia biegów 6-biegowa z hydrauliczną zmianą przełożeń
Przeniesienie napędu napęd na 4 koła, 2 mechaniczne mechanizmy różnicowe, aktywny centralny mechanizm różnicowy z możliwością zmiany stosunku podziału momentu obrotowego
Sprzęgło dwutarczowe, spiekowe

Zawieszenie
Przód / tył kolumny MacPhersona
Przekładnia kierownicza zębatkowa, wspomaganie hydrauliczne
Hamulce chłodzone powietrzem i cieczą, szuter – 300 mm, asfalt – 370 mm

Wymiary i masa
Długość / szerokość /
wysokość 4 085 mm (z elementami aerodynamicznymi) / 1 875 mm / regulowana
Rozstaw kół regulowany
Rozstaw osi 2 511 mm
Masa minimalna 1 190 kg

Źródło: Toyota

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!