Drugie życie baterii hybrydowych Toyoty – w Parku Narodowym Yellowstone

LeadPhoto Drugie życie baterii hybrydowych Toyoty – w Parku Narodowym Yellowstone
Toyota znalazła zastosowanie dla baterii z samochodów hybrydowych, które są już za słabe, żeby napędzać samochody, ale mają jeszcze wystarczającą sprawność i pojemność, by mogły posłużyć do innych celów. Zespół Toyota USA zainstalował 208 używanych akumulatorów z modelu Camry Hybrid na farmie Lamar Buffalo Ranch w Parku Narodowym Yellowstone. Dzięki temu odcięta od zewnętrznej sieci zasilania farma edukacyjna mogła przestawić się z generatorów Diesla na energię słoneczną magazynowaną w akumulatorach Toyoty.
Content

Akumulatory niklowo-metalowo-wodorkowe zainstalowane w Yellowstone mają łączną pojemność 85 kilowatogodzin energii. Każda bateria została sprawdzona i przystosowana do pracy w nowych warunkach. Zestaw akumulatorów rozbudowano o system zarządzania energią zaprojektowany przez Indy Power Systems. Połączono je szeregowo i zebrano w pakiety po 52 sztuki.
Do zasilania pięciu budynków farmy Lamar Buffalo użyto paneli słonecznych. Połączenie ich z zestawem akumulatorów sprawia, że zależna od intensywności światła słonecznego energia solarna staje się bardziej niezawodna i przewidywalna. W 2016 roku instalacja zostanie uzupełniona o niewielkie turbiny wodne zamontowane w pobliskim strumieniu, co dodatkowo zmniejszy zależność systemu od pogody. W czasie długotrwałego deszczu baterie słoneczne dostarczą mniej energii, którą jednak zastąpi energia z wezbranego potoku.
Baterie niklowo-metalowo-wodorkowe można także poddawać recyclingowi. Toyota ma swój własny program odzyskiwania surowców ze zużytych akumulatorów. Jednak zanim ogniwa staną się całkowicie bezużyteczne, można je jeszcze długo wykorzystywać do zasilania budynków i urządzeń wymagających niezależnych źródeł energii, co dodatkowo zwiększa ekonomiczność hybryd.
Toyota sprzedała już na świecie ponad 8 milionów hybryd. Prędzej czy później zostaną one zezłomowane lub ich baterie będą wymagały wymiany, jeśli ich pojemność i wydajność spadnie poniżej poziomu potrzebnego do zasilania samochodów. Znalezienie dla nich drugiego zastosowania służy wszystkim, łącznie z osobami kupującymi nowe samochody hybrydowe, gdyż komercyjne wykorzystanie odzyskanych baterii obniża ogólne koszty obsługi technicznej hybryd.
Wbrew potocznym wyobrażeniom, akumulatory niklowo-metalowo-wodorkowe nie zużywają się po kilku latach eksploatacji. Toyota daje na nie do 10 lat gwarancji, jednak praktyka pokazuje, że nawet 18-letnie Priusy pierwszej generacji mogą jeździć na pierwszym, oryginalnym zestawie baterii. Średnio 10-letnie akumulatory niklowo-wodorkowe Toyoty zachowują 90% fabrycznej sprawności. Skoro tak dobrze sobie radzą ogniwa wyprodukowane 18 lat temu, kiedy hybrydy były na początku swojego rozwoju, to po dzisiejszych, o wiele bardziej wydajnych i nowoczesnych bateriach hybrydowych możemy się spodziewać jeszcze lepszych wyników pod względem trwałości.
Akumulatory Toyoty zawdzięczają swoją długowieczność nie tylko zaawansowanej technologii i wysokiej jakości wykonania, ale także precyzyjnemu chłodzeniu oraz systemowi eksploatacji, który dba o ich optymalne naładowanie w granicach 20%-80% pojemności. Oznacza to, że w hybrydach Toyoty bateria nigdy się nie rozładuje, ani też nie będzie ładowana do maksymalnego poziomu, przez co będzie służyć przez cały okres życia pojazdu.

Movie
Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!