DS Automobiles na salonie Rétromobile

LeadPhoto DS Automobiles na salonie Rétromobile
Po raz trzeci marka DS AUTOMOBILES wzięła udział w salonie Retromobile. Tym razem zaprezentowała futurystyczny model DS E-TENSE. Samochód wyjątkowy, bo ucieleśniający wizję marki w segmencie GT. Stanął obok pięciu innych modeli kolekcjonerskich DS i SM. Płomienna czerwień, świetlisty błękit, złocistobrązowy beż, szykowna czerń, ametrynowa zieleń – to paleta wyrazistych barw o wyjątkowo kontrastowych odcieniach stworzona specjalnie dla tych kultowych pojazdów, będących wyrazem sztuki życia w stylu francuskim…
Content

Francuska marka samochodów DS od momentu powstania kieruje się wartościami takimi jak innowacyjność, doskonałość i duch awangardy, zaczerpniętymi z modelu DS 19, który stał się inspiracją dla nowej marki. Razem z bratnim SM, modele te są symbolami francuskich samochodów luksusowych. Prezentując podczas 42. edycji salonu Rétromobile nasze najnowsze dzieło DS E-TENSE obok historycznych modeli, potwierdzamy nasze przywiązanie do łączenia doskonałego stylu z zaawansowaną technologią. Komfortu z dynamiką. Szlachetnych materiałów z wyrafinowaniem. Tak było kiedyś, tak jest i teraz - mówi Yves Bonnefont, dyrektor generalny marki DS.

Każdego roku salon Rétromobile jest wydarzeniem, którego pasjonaci legendarnych samochodów nie mogliby przeoczyć za nic na świecie. Na stoisku o powierzchni 400 m2 marka DS AUTOMOBILES zaprezentowała szerokiej publiczności kilka najpiękniejszych eksponatów ze swojego dziedzictwa. Zostały pokazane DS E-TENSE oraz jego prekursorzy, legendarne modele DS i SM, które były uosobieniem awangardy. W ten sposób marka zaprasza do feerycznej podróży w czasie śladami DS i SM, prowadzącej jednocześnie w przyszłość wraz z modelem DS E-TENSE. Podróży pełnej pasji, bogatej w spotkania i w merytoryczne dyskusje w gronie przedstawicieli klubów, ekspertów i nowicjuszy.

CIEKAWE ZESTAWIENIE WYBRANYCH MODELI Z KOLEKCJI O WYRAZISTYCH KOLORACH NADWOZIA

Każda kobieta powie, że w samochodzie mechanika nie ma żadnego znaczenia. Liczy się kształt i kolor. O ile szata nie zdobi człowieka, to karoseria jak najbardziej zdobi samochód. (...) Gama kolorystyczna lakierów jest starannie opracowywana i wybierana, podobnie jak projektant mody wybiera kolory do swojej przyszłej kolekcji, (...)*. Dowodem dbałości o kolor i kształt jest dokonany przez DS AUTOMOBILES wybór modeli do udziału w trzecim salonie Rétromobile:

DS 21 Cabriolet Export US, wrzesień 1966: olśniewająca limuzyna. Dzięki uprzejmości stowarzyszenia Amicale Citroën i DS France, ten jeden z niewielu kabrioletów DS – wyprodukowano tylko 121 modeli DS 21 Cabriolet rocznik 1967 - prezentowany był w wersji przeznaczonej na eksport do USA. Wyposażony jest w silnik o pojemności skokowej 2 175 cm3 i mocy 100 KM DIN (lub 109 KM SAE) przy 5 500 obr./min oraz hydrauliczną skrzynię biegów o 4 przełożeniach, a z wałem korbowym o 5 punktach podparcia. Choć „amerykańskie” DS niewiele odbiega od wersji francuskiej, to wyróżnia się sprzężonymi ze światłami pozycyjnymi kierunkowskazami - wystającymi z przodu i okrągłymi, małymi z tyłu. Są to jedyne modyfikacje, które zostały dokonane zgodnie z wymogami amerykańskich przepisów. Olśniewający lakier w kolorze rubinowej czerwieni o numerze AC 416, uczynił model nietuzinkowym. Samochód skupiał uwagę wszędzie tam, gdzie się pojawił. Nietuzinkowa była również główna innowacja rocznika 1967. Było to zastosowanie w układzie hydraulicznym oleju mineralnego LHM, w przeciwieństwie do poprzedniego, syntetycznego, oznaczonego symbolem LHS. Nowy olej cechował się znacznie lepszą stabilnością od poprzedniego przy określonym ciśnieniu i temperaturze Od sierpnia 1966 roku został wprowadzony do wszystkich modeli DS oraz ID. Specjalistyczne czasopisma z tamtych czasów okrzyknęły DS Cabriolet nieodłącznym elementem luksusu à la française.

DS 23 IE Pallas z klimatyzacją, czarny, rocznik 1975: najwyższy stopień wyrafinowania. Prezentowany przy współudziale klubu Ideale DS France, model DS 23 IE znajduje się w katalogu ostatnich modeli z 1975 roku. Wyprodukowany przez zakłady Javel 22 listopada 1974 roku, w szczególnie udanej wersji Pallas, ma najwyższej klasy wyposażenie jak na tamtą epokę: klimatyzację marki "Autoclima" w standardzie, skórzaną tapicerkę, chromowane elementy wykończenia, skrętne reflektory. Napędzany przez najmocniejszy silnik z gamy DS, został sprzedany w Awinionie. Ten wybitny przedstawiciel luksusu „à la française” miał co najmniej trzech właścicieli i jeździł po drogach południowej Francji do roku 2013. Samochód, który zachował oryginalny lakier, ma na liczniku ponad 400 tys.przejechanych kilometrów. Po tym, jak został kupiony w 2013 roku przez obecnego właściciela zamieszkałego w regionie Paryża, specjaliści-pasjonaci DS zaaplikowali mu kurację odmładzającą, której bardzo potrzebował. Majestatyczny dzięki czarnemu lakierowi, od maja 2016 roku przemierza drogi i ulice, przyciągając pełne podziwu spojrzenia.

DS 20 kombi rocznik 1975, świetlisty i metaliczny niebieski lakier Delta. Wystawiony dzięki uprzejmości klubów DS-ID club de France i DS club révolution 55, DS 20 kombi wersja Comfort, rocznik 1975 jest jednym z ostatnich wyprodukowanych modeli. Jakość wnętrza oraz jego modularność są wybitne i niezwykle pomysłowe, jak na tamte czasy. Po złożeniu tylnych siedzeń uzyskujemy długą i płaską podłogę, a dzięki rozkładanym siedzeniom możemy zabrać na pokład dwóch dodatkowych pasażerów. Niebieski lakier w kolorze Delta metalik o numerze AC 640 idealnie współgra z tapicerką z niebieskiego dżerseju. Szaro-różowy dach (nr AC 136) doskonale pasuje do tej palety niebieskich barw.

SM Export Japon, beż Tholonet, rocznik 1972: elegancki i rzadki. Model SM w wersji na eksport do Japonii, wystawiany przez Euro SM Club, jest jednym ze 134 SM importowanych do Japonii przez firmę Seibu Motor Sale, wyłącznego dystrybutora w latach 70-tych ubiegłego wieku. Jego karoseria w kolorze beżu Tholonet idealnie współgra z jasnobrązowym wnętrzem ze skóry. Dopełnieniem wyposażenia są przyciemniane szyby, radio i klimatyzacja. Silnik Maserati o pojemności 2 965cm3 w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów Borg Warner Typ 35, zwiększa swoje znakomite możliwości. Jest podobny do wersji przeznaczonej na rynek amerykański, za wyjątkiem kierunkowskazów w przednich błotnikach, które były montowane w wersji japońskiej. Ma cztery okrągłe reflektory, pozbawione szklanych osłon. Ten model z 1972 roku, elegancki i zarazem rzadki, pozostawał pod opieką pracowników Seibu Motors Sale. Niedawno powrócił do XV dzielnicy Paryża, w której został wyprodukowany w latach 70-tych XX wieku. Modele SM i DS były montowane i wykańczane na tych samych liniach produkcyjnych. Oba modele mają wiele punktów wspólnych, od projektu po produkcję..

SM Carburateur, czerwony z czarnym dachem, wersja 1971: pełen namiętnych kontrastów. Udostępniony przez SM Club de France, ten SM ma nadwozie w odważnym kolorze Rouge Lucifer, które doskonale kontrastuje z czarnym dachem. Ciekawe połączenie tych dwóch kolorów zostało wykonane na specjalne zamówienie właściciela. Zgodnie ze wzornikiem kolorów z tamtej epoki, SM Carburateur był przede wszystkim dostępny w kolorach Rouge de Rio, Rouge de Grenade lub całkowicie czarny. Styl tego dużego sportowego coupé zachwycił całe pokolenie kierowców. Jego linie, łagodne i zarazem wyraziste, przywodzą na myśl szybkość i siłę. Jest udaną syntezą doskonałego trzymania się drogi i aerodynamiki (linia nadwozia, kształt reflektorów, brak osłony chłodnicy). Węższy rozstaw tylnych kół niż przednich modelach ułatwia przepływ powietrza. Zawieszenie hydrauliczne było stale doskonalone na przestrzeni szesnastu lat badań. Samopoziomujące się nadwozie, przednia i tylna oś oraz wspomaganie hamowania zapewniają dodatkowo bezpieczną i stabilną jazdę. Ten wyjątkowy model charakteryzuje się czterema wygodnymi miejscami, napędem na przód, silnikiem Maserati V6 o pojemności 2 670cm3, 4 wałkami rozrządu, trzema dwugardzielowymi gaźnikami, zawieszeniem hydropneumatycznym i hydraulicznym wspomaganiem kierownicy ze zmienną siłą w zależności od prędkości (DIRAVI).

DS E-TENSE: unikalny, o wysokich osiągach. Jest efektem wizji samochodu Grand Tourisme stworzonym przez DS AUTOMOBILES, który wskazuje rodzącą się przyszłość DS. Przyszłość, która odwołuje się do zaawansowanych technologii i wyrafinowania. DS E-TENSE łączy  kunszt rzemieślniczy z kreatywnością, jaką umożliwiają nowatorskie narzędzia cyfrowe. Styliści DS dopracowali każdy szczegół. W efekcie uzyskali atletyczne nadwozie na miarę osiągów tego samochodu klasy GT. DS E-TENSE jest awangardowym modelem. Wykorzystanie nowych technologii pozwoliło zerwać ze stylistycznymi kanonami. Projektowanie parametryczne, zapożyczone ze świata mody i architektury, umożliwiło stworzenie zmysłowej osłony chłodnicy i futurystycznej deski rozdzielczej. Osiemset godzin poświęconych na wykończenie wnętrza przy współpracy kaletników z firmy MOYNAT, zegarmistrzów z BRM Chronographes i akustyków z firmy FOCAL stworzyło niepowtarzalną atmosferę. Intensywność, głębokość i krystaliczna czystość lakieru w kolorze zielonego ametrynu, optycznie powiększa monumentalną bryłę modelu. Połączenie szaro-zielonej skóry o lekko niebieskawym odcieniu z zieloną patyną paneli dodaje elegancji wnętrzu. Oprócz wyjątkowej sylwetki, DS E-TENSE nabiera pełni walorów dzięki wydajnemu elektrycznemu układowi napędowemu o mocy 402 KM i momencie obrotowym 516 Nm. Maksymalny zasięg ponad 300 km sprawia, że DS E-TENSE w pełni wpisuje się w segment pojazdów GT o wysokich osiągach.

*Wycinek artykułu Marki Citroën do użytku zewnętrznego zatytułowany „Jakie są kolory lakieru DS?” z 22 marca 195X (rok zatarty na dokumencie archiwalnym)

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!