Europejskie centrum projektowe Lexusa, ED2 (European Design Development), mieści się w Sophia Antipolis – francuskim parku technologicznym położonym na Lazurowym Wybrzeżu między Niceą i Cannes. W zbudowanym specjalnie dla ED2 obiekcie o powierzchni 6000 metrów kwadratowych pracuje 40-osobowy zespół, w skład którego wchodzi 22 designerów i 10 modelarzy. Ich zadaniem jest tworzenie propozycji projektów nadwozi i wnętrz samochodów dla centrum projektowego Lexusa w Japonii. Designerzy konkurują też z innymi studiami projektowymi Lexusa, opracowując samochody koncepcyjne i modele, które mogą kiedyś trafić do produkcji.
Projekty
To właśnie zespół ED2 zaprojektował koncepcyjnego Lexusa LF-SA – mały samochód miejski, który zaprezentowano na genewskim salonie motoryzacyjnym w marcu 2015 roku. LF-SA nie powstał z myślą o produkcji seryjnej; celem projektu było pokazanie, jak może wyglądać luksus w miniaturowym wydaniu, a także przedstawienie punktu wyjścia do dyskusji nad przyszłymi projektami aut miejskich.
Międzynarodowy zespół kierowany przez Lance’a Scotta pracował nad wieloma modelami Lexusa, od nieprodukowanego już coupé SC, przez sedany IS i GS, po kompaktową hybrydę CT i bestsellerowego crossovera NX. Nie wszystkie propozycje ED2 znalazły odzwierciedlenie w finalnych produktach, ale niektóre projekty, jak karoserie SC i poprzedniej wersji GS, zostały wdrożone do produkcji seryjnej.
Zespół
W skład zespołu wchodzą projektanci nadwozi, wnętrz, kolorów i wykończenia. Głównym miejscem ich pracy jest wielka sala na pierwszym piętrze. Atmosferę pracy twórczej podkreśla artystyczny nieład – wszędzie pełno przedmiotów stanowiących inspirację, od plastikowych dekoracji po samochodowy fotel obciągnięty purpurową tkaniną. Ustawione w kącie sofy sprzyjają dyskusji nad projektami przy tackach z sushi. Po drugiej stronie nad próbkami materiałów rozłożonymi na szklanym stole pochylają się projektanci kolorów i wykończenia.
Zespół ED2 dostaje co roku około siedmiu zadań. Każde z nich uruchamia proces projektowania, który zaczyna się w studiu na piętrze, a kończy na dole. Znajduje się tu warsztat stolarski, spawalniczy i lakierniczy, a przede wszystkim modelarnia, w której powstają ostateczne modele nadwozi z gliny.
Rzeźbiarze nadwozi
Gliniany model jest wstępnie kształtowany przez specjalistycznego robota, sterowanego przez komputer w oparciu o trójwymiarowy, cyfrowy projekt. Potem do pracy wkracza 10-osobowy zespół mistrzów modelarstwa, którzy cyzelują model, aż przybierze on kształty zgodne z wizją designera.
Najnowsze dzieło ED2 to koncepcyjny miejski crossover Lexus UX, pokazany na ubiegłorocznym salonie samochodowym w Paryżu. Auto o futurystycznych kształtach wyposażono w wiele nowatorskich rozwiązań, w tym ergonomiczne fotele Lexus Kinetic Seat wykonane z użyciem przędzy z syntetycznych nici pajęczych. Lexus potwierdził, że model UX trafi do produkcji.
Niewielki zespół ED2 jest pełen entuzjazmu płynącego z tworzenia pięknych form, które z czasem pojawiają się na ulicach jako nowe generacje samochodów Lexusa. To zresztą sprzężenie zwrotne – ten sam entuzjazm jest katalizatorem kreatywności, dzięki której te piękne formy powstają.