Ekologiczne nowinki Peugeota

LeadPhoto Ekologiczne nowinki Peugeota
HybridAir, BlueHDi i pokazowy 208 Hybrid FE to fala "zielonych" nowości francuskiego koncernu w drodze do osiągnięcia spalania na poziomie 2 l/100 km.
Content

BlueHDi dostępna dla wszystkich diesli tego producenta to unikatowa technologia łącząca dotychczas stosowane filtry cząstek stałych FAP z układem SCR oczyszczającym spaliny z tlenków azotu. Cały układ pozwala z zapasem realizować normy spalin EURO 6.

HybridAir to nowatorskie rozwiązanie łączące napęd benzynowy z napędem na sprężone powietrze. Nowa technologia łączy w sobie sprawdzone technologie: 3-cylindrowe silniki benzynowe nowej generacji oraz układy hydrauliczne zasilane sprężonym powietrzem. Technologia ta wykorzystuje szereg rozwiązań niestosowanych dotąd w motoryzacji, lecz już doskonale sprawdzonych w innych sektorach – jak na przykład w lotnictwie. W skład HYbridAir wchodzi: akumulator energii w postaci umieszczonego pod podłogą zbiornika ze sprężonym powietrzem, zbiornik niskociśnieniowy, pełniący rolę zbiornika wyrównawczego oraz umieszczony pod maską na skrzyni biegów, złożony z silnika i pompy hydrauliczny zespół napędowy. Ładowanie akumulatora energii (zbiornika sprężonego powietrza) odbywa się na dwa sposoby. Podczas zwalniania (hamowanie lub zdjęcie nogi z pedału przyspieszenia), wytracanie prędkości następuje nie poprzez docisk klocków do tarcz hamulcowych, lecz poprzez opór sprężania powietrza w zbiorniku. Drugi sposób ładowania wymaga ponownego uruchomienia silnika spalinowego. W tym przypadku do sprężania powietrza służy część energii uzyskanej ze spalania benzyny. W obydwu przypadkach osiągnięcie maksymalnego zapasu energii w zbiorniku sprężonego powietrza zajmuje zaledwie 10 sekund. Nowy układ jest przytosowany do zastosowania w autach segmentu B i C. W homologacyjnym cyklu testowym pojazd wyposażony w ten system uzyskał spalanie poniżej 3 l/100 km.

Pokazem możliwości technologicznych w zakresie klasycznych hybryd jest koncepcyjny 208 Hybrid FE. Przy jego konstruowaniu przyświecał cel połączenia oszczędności z osiągami godnymi małego GTi. W efekcie udało się uzyskać przyśpieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 8s, przy zachowaniu spalania w cyklu mieszanym na poziomie 2,1l/100km. Całość bazuje na seryjnym modelu 208, który przeszedł jednak szereg modyfikacji. Pierwszym krokiem była poprawa wydajności seryjnego silnika spalinowego, w tym celu zwiększono jego stopień sprężania do astronomicznej wielkości (jak na silnik benzynowy) 16:1. Poczyniono wiele zmian w układzie korbowo-tłokowym, głowicy silnika i jednostce sterującej jego pracą. W efekcie apetyt na paliwo zmniejszył się o 10%. Kolejnym krokiem było odchudzenie całej konstrukcji o 200 kg. Możliwe to było dzięki zastosowaniu materiałów kompozytowych, które użyto nie tylko w konstrukcji podwozia i karoserii ale także w zawieszeniu. Niezwykle lekki jest też sam silnik elektryczny, który przy mocy 30kW waży zaledwie 7kg. Trzeci krok to poprawa aerodynamiki i to aż o 25%. Zlikwidowano lusterka wsteczne, których rolę przęjeły małe kamery, zmniejszono powierzchnie czołową wlotów do chłodnic oraz poprawiono przepływ powietrza pod podwoziem. We współpracy z firmą Michelin auto otrzymało energooszczędne opony o zmniejszonym tarciu. Unikalna jest też skrzynia biegów pozbawiona biegu wstecznego, jego rolę przejął silnik elektryczny, który w momencie odwrócenia kierunku obrotu, przesuwa auto do tyłu. 208 Hybrid FE z pewnością nie jest modelem produkcyjnym ale stanowi zespół pomysłów, których wdrażania można spodziewać się w kolejnych produkcyjnych modelach tej marki.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!