Elektryczny, wyścigowy Volkswagen ustanowił rekord

LeadPhoto Elektryczny, wyścigowy Volkswagen ustanowił rekord
Romain Dumas za kierownicą elektrycznego I.D. R Pikes Peak wyposażonego w zespół napędowy o mocy 500 kW (680 KM) pokonał konkurentów startujących w samochodach z silnikami spalinowymi i nie tylko poprawił dotychczasowy rekord w kategorii samochodów elektrycznych, lecz także rekord wszech czasów ustanowiony w 2013 roku przez Sébastiena Loeba – i to o całe 16 sekund.
Content

Ekspresowe ładowanie
Romain Dumas świętował wczoraj swoje czwarte zwycięstwo w legendarnym wyścigu górskim Pikes Peak International Hill Climb, który od 1916 roku został rozegrany łącznie 96 razy. Volkswagen zaprezentował samochód wyścigowy przygotowany specjalnie do wymagań tej słynnej imprezy – o niewielkiej masie, maksymalnym docisku do podłoża i jak największej mocy. I.D. R Pikes Peak waży wraz z akumulatorami mniej niż 1.100 kg. Projektując jego zespół napędowy Volkswagen wykorzystał symulacje komputerowe, które pozwoliły określić optymalny stosunek energii i mocy potrzebnych do ustanowienia rekordu podczas wjazdu na szczyt Pikes Peak. W zakresie aerodynamiki trzeba było rozwiązać inną trudność – zrekompensować mniejszy docisk do podłoża spowodowany rozrzedzonym powietrzem jakie występuje na dużej wysokości. Pomogły w tym smukłe i niskie nadwozie oraz wielki spojler z tyłu wyścigowego modelu. 


Volkswagen poszedł nową drogą także pod względem technologii ładowania akumulatorów – celem było stworzenie systemu jak najszybszego, a jednocześnie jak najbardziej ekologicznego ich zasilania. Regulamin nie ułatwiał zadania – w wypadku przerwania wyścigu ładowanie nie mogło trwać dłużej niż 20 minut. Potrzebną do tego energię elektryczną wytwarzały generatory znajdujące się przy linii startu, u podnóża góry Pikes Peak. Zdecydowano się na wybór gliceryny jako paliwa; z chemicznego punktu widzenia jest to alkohol cukrowy. Paliwo to – powstające np. podczas produkcji biodiesla – spala się nie emitując niemal żadnych szkodliwych substancji. Sama gliceryna nie jest szkodliwa, a nawet używa się jej jako dodatku do produkcji środków spożywczych i kosmetyków. 

Opracowany i zbudowany w ciągu zaledwie 250 dni 
Od ogłoszenia i rozpoczęcia realizacji projektu 18 października 2017 roku do startu wyścigu 24 czerwca minęło tylko 250 dni. Na stworzenie innowacyjnego prototypu ze szczególnymi wymaganiami w zakresie akumulatorów, aerodynamiki i zawieszenia to niewiele czasu. Ustanowienie nowego rekordu przejazdu trasy na szczyt Pikes Peak jest zasłużoną nagrodą dla mechaników i inżynierów Volkswagena, dla licznych pracowników w Wolfsburgu, tych z Volkswagen Motorsport w Hanowerze, a także dla zespołu, który przez kilka tygodni dokonywał testów w Colorado Springs. 

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!