Europa – rynek, który wyznacza standardy

LeadPhoto Europa – rynek, który wyznacza standardy
Europa to najbardziej wymagający ze wszystkich rynków motoryzacyjnych na świecie, najbardziej świadomi konsumenci, najbardziej restrykcyjne przepisy (bezpieczeństwo, emisja spalin..), najbardziej utalentowana konkurencja, wymagają ponadprzeciętnych rozwiązań – jest to rynek, który od razu zweryfikuje każdego globalnego motoryzacyjnego gracza.
Content

Mitsubishi na międzynarodowej trasie

Choć niewielkie liczby pojazdów Mitsubishi były już obecne w kilku wybranych krajach europejskich, a mianowicie w Hiszpanii (1956) i Grecji (1963), to uruchomienie oficjalnego eksportu samochodów japońskiego koncernu do Europy datuje się na luty 1970 roku. Wówczas podpisano porozumienie pomiędzy Mitsubishi Heavy Industries (MHI) i Chrysler Corporation, na mocy którego MHI zamknął własny dział samochodowy i połączył siły z Chryslerem w celu stworzenia firmy "Mitsubishi Motors Corporation" (MMC). Kolejna umowa, podpisana w maju 1971 r. między Mitsubishi Motors Corporation a Chrysler International S.A., obejmowała dystrybucję samochodów Mitsubishi przez globalną sieć dealerów Chryslera, z wyjątkiem Japonii, Stanów Zjednoczonych i Kanady. Od września 1971 firma MMC stała się spółką, w której udziały podzieliły koncerny MHI (85%) i Chrysler Corporation (15%).

London Motor Show w 1974 roku 

Jednak warunki umowy ograniczały sprzedaż Mitsubishi Motors w Europie - w latach 1971-1975 wynosiła ona łącznie 4.861 sztuk, podczas gdy sprzedaż innych japońskich marek sukcesywnie się zwiększyła - z 16 458 sztuk w 1965 r roku do 126.275 sztuk w roku 1970. Do 1975 roku na rynkach europejskich sprzedano 528 486 samochodów japońskich producentów. Ostatecznie, w 1974 r., MMC i Chrysler International osiągnęły porozumienie pozwalające MMC na rozwój własnej działalności handlowej i marketingowej w Europie.

Od tej chwili prawa dystrybucyjne przyznano niezależnym przedstawicielom, najpierw w Belgii i Luksemburgu (sierpień 1974 r.), a następnie w Holandii i Wielkiej Brytanii – w tym ostatnim kraju Mitsubishi Motors oficjalnie zadebiutowało w Europie w czasie londyńskiego Motor Show w październiku 1974 roku. W czasie tego niezwykle ważnego dla Mitsubishi wydarzenia zaprezentowano modele Lancer i Galant, które potem pokazano również w czasie Motor Show w Brukseli i Amsterdamie (AutoRAI). W 1975 roku trafiły do salonów sprzedaży w czterech wymienionych wcześniej krajach.

Sprzedaż w pozostałych państwach Europy uzależniona była od zniesienia ograniczeń na import japońskich aut: Niemcy otworzyły rynek w 1977 roku, natomiast Francja zniosła ograniczenia ilościowe w 1978 roku.

W międzyczasie w sierpniu 1982 roku zakończyło się porozumienie z Chrysler International, ale jeszcze wcześniej, bo w 1977 r. MMC otworzyło pierwsze europejskie biuro w Rotterdamie, znane dzisiaj jako Mitsubishi Motors Europe B.V.

Kamienie milowe w historii Mitsubishi Motors Europe

1956: Pierwsze samochody Mitsubishi są sprzedawane są w Europie – najpierw w Hiszpanii, a od 1963 w Grecji

1970: W wyniku porozumienia pomiędzy Mitsubishi Heavy Industries Co. i Chrysler Corporation powstaje Mitsubishi Motors Corporation (MMC)

1974: MMC otrzymuje zgodę od Chryslera na sprzedaż samochodów w Europie pod własnym szyldem: 

sierpień - pierwsza umowa dystrybucyjna (Belgia i Luxemburg), a następnie Holandia i Zjednoczone Królestwo.

październik - pierwsza europejska prezentacja w czasie @ Earls Court London Motor Show

1975: Początek sprzedaży modeli Lancer i Galant w tych trzech krajach

1977: Otwarcie pierwszego biura jako Główny Importer (Rotterdam, Holandia): 
Pierwsze zwycięstwo w europejskim rajdzie (Lancer zwycięża w swojej klasie w 1000 Lakes Rally w Finlandii)

1982: Koniec umowy dystrybucyjnej z Chrysler International S.A.

1985: Przeniesienie biura z Holandii do Frankfurtu (Niemcy)

1989: Otwarcie Europejskiego Centrum Badań i Rozwoju niedaleko Frankfurtu (Niemcy)

1991: Początek działalności w Rosji

1993: Otwarcie europejskiego oddziału sprzedaży i marketingu ("MMSE") w pobliżu Amsterdamu (Holandia)

1995: Wprowadzenie modelu Carisma, pierwszego produktu MMC dedykowanego na rynek europejski (wspólna platforma podwoziowa z Volvo, produkowana w fabryce NedCar)

2001: Mitsubishi Motors przejmuje 100% udziałów w NedCar

2004: Wprowadzenie modelu Colt - oferowanego tylko w Europie (platforma współdzielona z DaimlerChrysler - wyprodukowana w firmie NedCar), Colt otrzymuje nagrodę "Das Goldene Lenkrad" (Złota Kierownica”) przyznawaną przez niemiecką gazetę "Bild am Sonntag”, wydawaną przez Axel Springer AG).

2007: Rosja staje się autonomicznym regionem sprzedaży, oddzielonym od Mitsubishi Motors Europe

2010: Początek produkcji w fabryce Kaługa w Rosji ( joint venture: "PCMA Rus" (70%), koncernu PSA i MMC (po 30%) * 

Wprowadzenie na rynek europejski i-MiEV, pierwszego w 100% elektrycznego samochodu

2012: NedCar zostaje sprzedane VDL Groep B.V. za symboliczne 1 Euro (z gwarancją utrzymania zatrudnienia)

MMC przejmuje 9% udziałów od swojego rosyjskiego dystrybutora (później zmienionego na "MMC Rus" w maju 2013)

2013: Wprowadzenie na rynek europejski modelu Outlander PHEV, pierwszego hybrydowego crossovera typu plug-in, 

Mitsubishi Motors Europe przenosi się nowej siedziby niedaleko Maastricht

2014: Outlander PHEV zostaje się najlepiej sprzedającym się pojazdem hybrydowym typu plug-in w Europie – nadal jest na czele tego rankingu 

2015: Rok Wielkiego Powrotu (do rajdu cross country @ Baja Portalegre w Portugalii oraz do poziomu sprzedaży sprzed kryzysu tj. 174.295 sztuk * itd., ...)

2016: Udział MMC w segmencie SUV * w Europie osiągnął 77%, podczas gdy w przypadku pojazdów elektrycznych i hybrydowych wyniósł 14%

2017: Wprowadzenie Mitsubishi Eclipse Cross - pierwszego samochodu SUV nowej generacji opracowanego przez Mitsubishi Motors

* Obszar MME34 / obejmuje również L200

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!