Ewolucja logotypu Mazdy

LeadPhoto Ewolucja logotypu Mazdy
Nie trzeba być specjalistą w zakresie identyfikacji wizualnej, aby mieć świadomość, jak istotnym narzędziem budowania tożsamości i rozpoznawalności marki wśród potencjalnych konsumentów jest logotyp.
Content

Klasyczny logotyp składa się zazwyczaj z dwóch podstawowych elementów: znaku graficznego oraz czcionki. Zdarza się  jednak i tak, iż sama nazwa firmy napisana przy pomocy odpowiednio dobranego kroju pisma stanowić może doskonały graficzny emblemat danej marki.

Śledząc ewolucję poszczególnych logotypów, można nawet zaryzykować twierdzenie, iż początkiem większości rozpoznawalnych obecnie marek (Lego, Coca-cola, Chupa-chups, etc.) był ozdobny napis. Od takiej formy identyfikacji graficznej rozpoczęła również Mazda.

Pierwsze oficjalne logo marki pochodzi z 1934 roku i jest niczym innym, jak napisem, którego forma przywodzi na myśl japońską kaligrafię. Nazwa marki pochodzi podobno od nazwy, którą zwykło się opisywać znane najstarszym cywilizacjom zachodnioazjatyckim bóstwo mądrości i harmonii: Ahura Mazda, chociaż niektórzy uważają, iż jest to „zangielszczona" forma nazwiska Jujiro Matsudy, założyciela firmy. W 1936 roku pojawił się również znak graficzny (nieco nieprzystający do typografii, dlatego występujący oddzielnie), czyli uskrzydlona litera M pomnożona razy trzy, którą można by było (chociaż z trudem) wpisać w trapez. Znak, zgodnie z oficjalną interpretacją, wskazuje na związek pomiędzy marką a Hiroszimą, gdzie znajduje się główna siedziba producenta. Należy podkreślić, że symbol umieszczany na samochodach i logotyp marki zostały zarejestrowane w tym samym czasie, ale ich funkcje pozostały różne.

Każdy kolejny etap rozwoju firmy prowadził do daleko idących zmian symbolu marki, które dzisiaj określamy mianem rebrandingu (w przypadku Mazdy trudno bowiem zastosować pojęcie liftingu tożsamości wizualnej). W roku 1959, wraz z przełomową Mazdą R360 Coupe, pojawił się nowy symbol – wpisane w okrąg małe „m”. W 1975 roku natomiast pojawił się klasyczny logotyp typograficzny marki (podwójnie pogrubiona czcionka bezszeryfowa z charakterystycznym krojem litery „z”), który towarzyszy symbolowi Mazdy do dzisiaj.

Sam symbol przeszedł jeszcze kilka znaczących zmian. W 1992 roku pojawił się wpisany w owal zaokrąglony, nieregularny rąb z wyciętym kołem w środku, który jednak w 1997 roku został zmieniony, być może również ze względu na uderzające podobieństwo do symbolu innej japońskiej marki, Toyoty. Obecne logo Mazdy, uskrzydlone „M” wpisane w zaokrąglony czworokąt, które przypomina skrzydła (lub, w wersji humorystycznej, zrośnięte brwi) odzwierciedla dążenie firmy do ciągłego rozwoju i przekraczania kolejnych granic. Tę flozofię marki wzbogacono w 2002 roku koncepcją Zoom-zoom – emocji ruchu. Warto dodać, iż w 2008 roku, na bazie uskrzydlonego logotypu Mazdy stworzona została nowa identyfikacja wizualna w postaci księgi tożsamości wizualnej. W tym duchu ostanie modele producenta odzwierciedlają kolejny etap rozwoju filozofii marki określanego mianem: „KODO – Dusza ruchu”.

Artographica dla autoranking.pl

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!