FIA WEC: ewolucja hybrydowych bolidów Toyoty

LeadPhoto FIA WEC: ewolucja hybrydowych bolidów Toyoty
Kiedy w 2012 roku do kalendarza sportów motorowych powróciły mistrzostwa świata w wyścigach długodystansowych pod egidą FIA, Toyota zaskoczyła wszystkich, wystawiając nowy bolid o napędzie, niespotykanym wówczas w motosporcie. Toyota TS030 miała pod maską 830-konny napęd hybrydowy, który zapewnił jej znaczące sukcesy. Od tamtej pory w klasie LMP1, Toyota opracowała łącznie trzy bolidy hybrydowe, z których każdy przynosił znaczące zmiany, m.in. w budowie napędu, mocy i osiągach oraz konstrukcji karoserii.
Content

Toyota TS030 Hybrid

Toyota była pierwszym producentem, który wystawił w serii FIA WEC (World Endurance Championship) samochód hybrydowy. Ogromne doświadczenie japońskiego producenta w budowie hybryd i zwiększona moc bolidu, dzięki współpracy dwóch silników - spowodowały, że TS030 Hybrid od razu zagroził faworytom. Pod maską Toyoty znalazł się wolnossący silnik V8, wspierany przez silnik elektryczny, pełniący także rolę generatora. Jednostka elektryczna współpracowała z superkondensatorem i napędzała tylną oś. W sezonie 2012 TS030 Hybrid wygrał 3 z 6 wyścigów, w których brał udział, a w czwartym zajął 2. miejsce. Ustanowił też nowy rekord prędkości okrążenia na torze w Silverstone.

Toyota TS040 Hybrid

Debiutujący w 2014 roku TS040 Hybrid wyglądał podobnie do poprzednika, ale pod karoserią został gruntownie przebudowany. Zmiany w dużej mierze wynikały z nowych regulacji FIA, które ograniczyły zużycie paliwa aż o 25 proc. w stosunku do poprzedniego roku. Aby sprostać tym wyśrubowanym wymaganiom, nowy bolid otrzymał większy silnik elektryczny, o mocy podwyższonej aż o 60 proc. Za tym poszły niezliczone udoskonalenia napędu oraz znacząca optymalizacja aerodynamiki. Przednie koła otrzymały własny, niezależny napęd w postaci dodatkowego silnika elektrycznego. Tym samym TS040 stał się samochodem z napędem AWD. W 2014 roku TS040 Hybrid przyniósł Toyocie mistrzostwo świata w klasyfikacji konstruktorów. Anthony Davidson i Sebastien Buemi zostali mistrzami w klasyfikacji kierowców. W tym roku obaj sportowcy mają nadzieję powtórzyć ten sukces.

Toyota TS050 Hybrid

W nowym bolidzie Toyoty zostało zmienione niemal wszystko. Wolnossący silnik V8 zastąpiła turbodoładowana jednostka V6 z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Superkondensator 6 MJ ustąpił miejsca baterii litowo-jonowej 8 MJ. Ta zmiana wywindowała Toyotę do najmocniejszej klasy hybrydowej 8 MJ, do której należą samochody LMP1 Audi i Porsche. Samochód został dostosowany do nowych regulacji FIA pod względem przepływu paliwa i aerodynamiki.
Sezon 2016 FIA World Endurance Championship rozpoczyna się już w ten weekend 6-godzinnym wyścigiem w Silverstone. Do końca roku odbędzie się jeszcze 8 imprez, w tym słynny 24-godzinny wyścig w Le Mans.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!