To, że Fiat 500 bez wątpienia wywarł ogromny wpływ w historii motoryzacji, jest tak samo oczywiste jak to, że nigdy nie był on tylko samochodem, powiedział Olivier François, dyrektor marki Fiat oraz dyrektor Marketingu FCA. W swojej 60-letniej historii „500" wykroczyła poza swój materialny obraz, by znaleźć się w masowej wyobraźni ludzi i stać się ikoną, która teraz poprzez zakup przez MoMA w hołdzie dla jej artystycznej i kulturowej wartości, dostępuje honoru uzyskania gwarancji nieprzemijającej jakości.
Fiat 500 jest ikoną historii motoryzacji, która zmieniła sposób projektowania i produkowania samochodów we Włoszech", powiedział Martino Stierli, Philip Johnson Chief Curator of Architecture and Design" w MoMA. Dodanie tego wszechobecnego dzieła do naszej kolekcji wzbogaca zasoby MoMA o historię motoryzacyjnego wzornictwa.
Model zakupiony przez MoMA to seria 500 F, najpopularniejsza „500" w historii, produkowana od 1965 do 1972 roku. To małe, wielkie samochodowe dzieło Fiata natychmiastowo odniosło światowy sukces, a 18-konny silnik o pojemności 499.5 cm3 rozpędzał go do maksymalnej prędkości 95 km/h. W latach 1957-1975 wyprodukowano go w liczbie ponad 4 milionów egzemplarzy. Począwszy od nowej „500" w późnych latach 50. XX w., poprzez mocniejsze wersje Sport, a później D, wersję F, która ustanowiła rekord pod względem ilości wyprodukowanych samochodów, aż po bardziej wygodną wersję L i wreszcie R.
Fiat 500 jest nie tylko symbolem samochodu popularnego, z czasem stał się także ikoną stylu i wzornictwa. Niepowtarzalny design był źródłem inspiracji dla artystów, których odpowiedzią były eleganckie, ekskluzywne i sportowe interpretacje. Udało mu się zachować swoją tożsamość, utrzymując jednocześnie ponadczasowość przez ponad 60 lat historii, stylu życia, mody i społeczeństwa. „500" to nie tylko wyjątkowy samochód, ale również zjawisko kulturowe, przez 60 lat pozostające w centrum zainteresowania i nigdy niewychodzące z mody. Od wprowadzenia nowej generacji w 2007 roku, „500" pojawiała się w rozmaitych odmianach oryginalnej wersji i „odjazdowych" interpretacjach, czy to w wersji hatchback, czy cabrio, z mnóstwem udanych edycji specjalnych (jak np. 500 by Diesel, 500 Gucci i 500 Riva).
Sukces potwierdzają liczby: Fiat 500 jest najlepiej sprzedającym się samochodem w Europie, zajmującym pierwsze miejsce w rankingach sprzedaży 8 państw oraz plasującym się wśród pierwszych trzech miejsc w 6 innych. W ciągu 10 lat wersja z 2007 roku zdobyła serca ponad 2 milionów kierowców i od swojej premiery zebrała mnóstwo wyróżnień, w tym nagrodę Samochodu Roku oraz nagrodę w dziedzinie wzornictwa „Compasso d'oro".
Fiat 500 jest symbolem włoskiej kreatywności, która od zawsze inspirowała artystów i projektantów z całego świata, stając się ikoną piękna i sztuki. Dzisiaj model „zajechał" jeszcze dalej, sam stając się dziełem sztuki obok innych wielkich ikon włoskiego wzornictwa i nadal pozostaje „Forever Young".
Wszystkiego najlepszego dla Fiata 500 !