Fiat Tipo z LPG także w wersji Sedan

LeadPhoto Fiat Tipo z LPG także w wersji Sedan
Duża popularność na polskim rynku modelu Tipo w wersjach SW (kombi) i hatchback z zamontowaną fabryczną instalacją LPG (ok. 10% sprzedaży) spowodowała, że ta instalacja pojawia się teraz w najtańszej odmianie bestselera Fiata, czyli w wersji Sedan.
Content

Zaletą fabrycznego montażu instalacji gazowej jest niezawodność, wysoka jakość, idealna kalibracja oraz zachowanie pełnej gwarancji producenta bez wykluczeń związanych z eksploatacją samochodu na paliwie LPG. Koszt fabrycznej instalacji LPG wynosi jedynie 3500 zł brutto w przypadku Tipo w wersji z silnikiem 1.4 T-Jet 120 KM we wszystkich poziomach wyposażenia. Dzięki tak atrakcyjnej cenie instalacji LPG, zwrot zainwestowanej kwoty nastąpi już po 37 miesiącach, zakładając przebieg samochodu 1000 km miesięcznie, a przy przebiegu 1500 km miesięcznie, inwestycja zwróci się po 25 miesiącach.

Cennik Fiata Tipo Sedan w wersjach LPG w złotych, brutto:

POP 1.4 120 KM LPG: 58 400

EASY 1.4 120 KM LPG: 62 400

LOUNGE 1.4 120 KM LPG: 65 400

Wersja „LPG" Fiata Tipo charakteryzuje się dwoma układami zasilania: jeden benzyną i drugi gazem płynnym. Są one sterowane centralką kontroli silnika, która razem z centralką LPG kontroluje wtrysk dwóch przewidzianych trybów funkcjonowania. Na podstawie sygnałów otrzymanych z różnych czujników centralka kontroli silnika steruje siłownikami z nią połączonymi, kontrolując układy zasilania paliwem (benzyna lub LPG) i powietrzem oraz pedału przyspieszenia. Dodatkowo, kontrola dotyczy układu chłodzenia silnika oraz nadzoru układu spalania - sondy lambda i układu wydechowego z katalizatorem.

System zasilania LPG, podobnie jak układ zasilania benzyną, jest układem typu multipoint sekwencyjnego, fazowego, ze specjalnymi elektrowtryskiwaczami. Po dostosowaniu właściwości LPG do wymagań technicznych kontroli elektronicznej silników benzynowych uzyskano miarodajne rezultaty w zakresie własności jezdnych samochodu i emisji zanieczyszczeń z wydechu.

Silnik podczas działania w trybie zasilania LPG utrzymuje te same parametry momentu/mocy jak podczas działania w trybie zasilania benzyną, a w konsekwencji uzyskiwane przez samochód osiągi są porównywalne.

Samochód jest skonfigurowany tak, by działał niezależnie zarówno w trybie zasilania benzyną, jak i LPG. Uruchomienie silnika następuje zawsze przy zasilaniu benzyną, po czym ma miejsce automatyczne przełączenie na tryb LPG, jeżeli występują warunki konieczne do takiego przełączenia (przekroczenie ustalonego progu temperatury płynu chłodzącego, progu obrotów biegu jałowego silnika, wyraźne przyspieszenie samochodu).

Przycisk wyboru trybu zasilania benzyna/LPG (symbol „pompy benzyny"), umieszczony w środkowym zespole elementów sterowania, umożliwia wybór trybu zasilania benzyną lub LPG. Święcąca się dioda wbudowana w przycisk wskazuje wybór trybu zasilania benzyną.

Wyświetlacz w zestawie wskaźników wskazuje wybrany tryb zasilania i poziom paliwa LPG dostępny w zbiorniku. Samochód wyposażony jest w odpowiednio zabezpieczony zbiornik o walcowatym kształcie (ciśnieniowy), umieszczony we wnęce przewidzianej dla koła zapasowego. W zbiorniku tym znajduje się LPG w stanie ciekłym.

W trybie zasilania LPG (w fazie ciekłej), gaz po wyjściu ze zbiornika przepływa przez specyficzny przewód do zespołu regulatora ciśnienia, w którym znajduje się elektrozawór bezpieczeństwa blokujący przepływ LPG po wyłączeniu przez kierowcę samochodu lub po zmianie trybu zasilania paliwem (wybór zasilania benzyną). Jednocześnie z elektrozaworem regulatora drugi elektrozawór, umieszczony w zbiorniku, powoduje zamknięcie przewodu LPG na wyjściu ze zbiornika. Główną funkcją tego typu zaworów jest przerywanie/umożliwianie przepływu LPG w stronę obwodu zasilania. W przypadku zderzenia centralka Air Bag przesyła w sieci sygnał FPS (Fire Prevention System), który umożliwia przerwanie przepływu paliwa.

Regulator ciśnienia umożliwia przejście LPG ze stanu ciekłego w stan gazowy przez komorę dylatacyjną i utrzymuje wartość ciśnienia wymaganą do funkcjonowania układu.

Przewidziane są cztery specyficzne elektrowtryskiwacze dla LPG, zamontowane na kolektorze ssącym w pobliżu głowicy cylindrów, po jednym dla każdego kanału ssącego; zasilane są LPG w stanie gazowym pod stałym ciśnieniem, a sterowane przez centralkę LPG poprzez sygnał/polecenie przekazane z centralki kontroli silnika.

W przypadku wyczerpania LPG następuje automatyczne przełączenie na benzynę.

Cały układ jest sterowany poprzez odpowiednie przekaźniki znajdujące się w skrzynce bezpieczników w komorze silnika; obwody zasilania centralki i poszczególnych elementów systemu (czujniki i siłowniki) zabezpieczone są odpowiednimi bezpiecznikami w skrzynce bezpieczników w komorze silnika.

Szczegółowa oferta dostępna u dealerów i na stronie www.fiat.pl.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!