Five Axis: to tu powstają kosmiczne koncepty

LeadPhoto Five Axis: to tu powstają kosmiczne koncepty
Troy Sumitomo zamierzał studiować architekturę, ale… rzucił to w diabły i zmienił swoje życie. Szef firmy Five Axis, specjalizującej się w realizacji pionierskich projektów samochodów opowiada, jak powstają koncepcyjne Lexusy i specjalne wersje seryjnych modeli luksusowej japońskiej marki.
Content

Pod koniec szkoły średniej, gdy dowiedział się o renomowanej szkole projektantów motoryzacyjnych, zdecydował się wstąpić do Art Center College of Design i połączyć hobby z karierą zawodową. Jeszcze podczas studiów Troy Sumitomo zrozumiał, że od szkicowania sylwetek pojazdów woli tworzenie materialnych kształtów. Po uzyskaniu dyplomu pracował w kliku firmach, budujących makiety samochodów koncepcyjnych i egzemplarze wystawowe, aż w 1995 roku zdecydował się założyć własny biznes. Firma szybko rozrosła się z małego warsztatu do zakładu o powierzchni 2000 m kw., wyposażonego w precyzyjne, sterowane komputerowo maszyny, z potężną, działającą w pięciu osiach obrabiarką. To właśnie od niej wzięła się nazwa Five Axis.

Współpraca Five Axis z Lexusem

Rozpoczęła się od przygotowania specjalnej wersji modelu IS F na tuningowe targi SEMA w Las Vegas. Z pozoru proste zadanie jest w istocie dużym wyzwaniem, wymaga nie tylko dużej inwencji, ale i wyczucia – chodzi o to, by stworzyć samochód, który wyróżnia się spośród innych, a jednocześnie zachowuje charakter oryginalnego modelu. Five Axis wywiązała się ze zlecenia znakomicie, zapewniając zmodyfikowanemu IS F entuzjastyczne recenzje publiczności i mediów.

Pierwszym modelem koncepcyjnym, zrealizowanym przez Five Axis dla Lexusa był LF-Ch (Lexus Future Compact hybrid) - pierwowzór hybrydowego kompaktu, Lexusa CT. Projekt samochodu opracowało, związane z Toyotą, sławne kalifornijskie studio Calty Design Research. Przedstawiony w 2009 roku na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie prototyp, wykonany przez Five Axis z właściwą dla firmy pieczołowitością i dbałością o szczegóły, wywołał furorę, zapowiadającą obecną popularność modelu CT.

Jak powstają prezentowane na wystawach samochody koncepcyjne?

W studiu projektowym tworzone są najpierw szkice. Potem, pełnowymiarowa makieta nadwozia, wyrzeźbiona ręcznie ze specjalnej gliny. Szczegóły konstrukcyjne projektowane są za pomocą oprogramowania CAD. Makieta jest następnie digitalizowana w pracowni Five Axis. W oparciu o ten cyfrowy model powstają formy, służące do wykonania elementów karoserii. Specjaliści z Five Axis starają się jak najwierniej odwzorować projekt i sprawić, by wyglądał jak prawdziwy samochód – z jak największą ilością ruchomych elementów, działającym oświetleniem i wyświetlaczami w kabinie. To ważne drobiazgi, na które lubią zwracać uwagę zwłaszcza dociekliwi dziennikarze.

Troy Sumitomo przyznaje, że o ile widok błyszczącego samochodu koncepcyjnego w świetle fleszy daje wielką satysfakcję, nieporównanie większą radość sprawiają powstałe na jego bazie modele seryjne. Ostatnio takie chwile przeżywał podczas premiery Lexusa LC, który jest niezwykle wierną realizacją konceptu LF-LC, stworzonego w pracowni Five Axis.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!