Jurorzy docenili charakterystykę, osiągi, wydajność paliwową oraz kulturę pracy tego silnika, zwracając również uwagę na nowoczesne rozwiązania techniczne, które wciąż wyznaczają standardy w branży motoryzacyjnej.
Wydajna, trzycylindrowa konstrukcja EcoBoost uzyskała tytuł „Najlepszego silnika poniżej 1,0 litra” przyznanego przez 65 dziennikarzy motoryzacyjnych z 31 krajów całego świata - silnik ten wygrywał w swojej kategorii każdego roku od momentu wprowadzenia go do sprzedaży. W tym roku jednostka pokonała 32 konkurentów, czyli 19 więcej, niż w roku 2012. Należy zauważyć, że szczególnie w roku 2015 na rynku pojawiło się wiele nowych silników o pojemności poniżej 1 litra, wyposażonych w turbodoładowanie i bezpośredni wtrysk paliwa.
W roku 2014 konstrukcja 1,0 litra EcoBoost trzeci raz z rzędu została okrzyknięta „Międzynarodowym Silnikiem Roku”, natomiast w roku 2012 jednostka zdobyła również wyróżnienie dla „Najlepszego Nowego Silnika”.
„Silnik 1,0 litra EcoBoost był rewolucyjną konstrukcją i mimo, że inne firmy zaczęły podążać ścieżką wytyczoną przez Forda, nasza jednostka już od pięciu lat pozostaje punktem odniesienia w tej klasie,” powiedział Joe Bakaj, wiceprezes ds. rozwoju produktu, Ford of Europe. „Duch innowacji, który pomógł nam stworzyć tę jednostkę jest ciągle wśród nas obecny, dlatego w oparciu o pierwotne założenia tworzymy nowe, oszczędne, czyste i mocne silniki wysokoprężne o obniżonej pojemności skokowej.”
Silnik EcoBoost 1,0 litra, dostępny w wersjach o mocy 100, 125, 140 KM, a nawet 180 KM w rajdowej wersji Ford Fiesta R2, jest oferowany w 72 państwach na całym świecie. Warto zauważyć, że 140-konna odmiana oferuje lepszy stosunek mocy do pojemności, niż silnik Bugatti Veyron. Ponadto, drogowa odmiana modelu Formula Ford z silnikiem EcoBoost 1,0 litra o mocy 205 KM pokonała okrążenie północnej pętli słynnego toru Nürburgring w czasie 7 minut i 22 sekund, wyprzedzając tym samym supersamochody z silnikami o mocy ponad 600 KM, jak na przykład Lamborghini Aventador, Ferrari Enzo czy Pagani Zonda.
Łącznie w Europie dostępnych jest jedenaście modeli Forda z wielokrotnie nagradzanym silnikiem 1,0 litra EcoBoost, w tym Fiesta, EcoSport, B-MAX, Focus, C-MAX, Grand C MAX, i Transit Connect, Tourneo Connect i Transit Courier oraz Tourneo Courier, a także Mondeo. Jeden na pięć nowych Fordów sprzedanych w Europie w 2015 roku był wyposażony w tę jednostkę. W przypadku modelu Fiesta były to natomiast blisko dwa egzemplarze na pięć.
W oparciu o rozwiązania techniczne zastosowane w silnikach EcoBoost Ford rozwija obecnie najnowsze jednostki wysokoprężne o zmniejszonej pojemności skokowej - w tym roku konstrukcja o pojemnosci 2,0 litrów EcoBlue trafiła pod maskę Forda Transita. Nowy silnik jest o 13 procent bardziej wydajny* i ma o 20 procent wyższy moment obrotowy przy niskich prędkościach obrotowych silnika, co zawdzięcza zastosowaniu turbosprężarki o niskiej bezwładności, systemu wtrysku paliwa pod wysokim ciśnieniem, zintegrowanych kolektorów, konstrukcji typu „pasek w oleju” oraz rozwiązaniom obniżającym tarcie wewnętrzne.
Globalna rodzina oszczędnych i mocnych jednostek EcoBoost obejmuje obecnie czterocylindrowe silniki 1,5 litra,1,6 litra, 2,0 litra i 2,3 litra oraz konstrukcje V6 o pojemności 2,7 i 3,5 litra. Największy silnik 3,5 litra napędza najnowszego Forda GT, który w tym miesiącu wystartuje w 24-godzinnym wyścigu Le Mans.
„Opracowany przez Forda silnik 1,0 litra EcoBoost wciąż może liczyć na głosy jurorów, co świadczy o jego wyjątkowej konstrukcji,” powiedział Dean Slavnich, współprzewodniczący osiemnastej gali rozdania nagród Międzynarodowy Silnik Roku - którą zorganizowano w Stuttgarcie w Niemczech - i redaktor naczelny magazynu Engine Technology International. „To jeden z najlepszych przykładów tzw. downsizingu silnika, pozwalający uzyskać niższe zużycie paliwa bez negatywnego wpływu na osiągi oraz kulturę i charakterystykę pracy.”
* Deklarowane zużycie paliwa / zużycie energii, emisja CO2 i zasięg napędu elektrycznego mierzone są zgodnie z wymaganiami i specyfikacjami technicznymi regulaminów europejskich (WE) 715/2007 i (WE) 692/2008 w aktualnym brzmieniu. Zużycie paliwa i emisja CO2 określone są dla wariantu pojazdu, a nie dla pojedynczego samochodu. Zastosowano standardową procedurę testową umożliwiającą porównanie różnych typów pojazdów i pojazdów różnych producentów. Oprócz parametrów samego pojazdu, na zużycie paliwa / energii przez samochód, poziom emisji CO2 i zasięg napędu elektrycznego, wpływ ma również zachowanie kierowcy, jak i inne czynniki pozatechniczne. CO2 jest głównym gazem cieplarnianym odpowiedzialnym za globalne ocieplenie.
Źródło: Ford, informacja prasowa / Mototarget.pl