Genewa 2016: Toyota RAV4 Hybrid Sapphire

LeadPhoto Genewa 2016: Toyota RAV4 Hybrid Sapphire
W kwietniu zadebiutuje w polskich salonach hybrydowa wersja odświeżonej Toyoty RAV4. Na Salonie Samochodowym w Genewie japoński koncern pokazał specjalną wersję nowej hybrydy o nazwie Sapphire.
Content

RAV4 Hybrid Sapphire otrzymał unikalny niebieski lakier, którym pokryte są także zderzaki i progi. Elegancki charakter nowego RAV4 mają podkreślać chromowane wykończenia, zdobiące m.in. grill, progi, relingi dachowe, niebieski znaczek RAV4 Hybrid oraz specjalnie zaprojektowane, 20-calowe koła.

W konsoli centralnej pojawiły się wykończenia w kolorze Piano Black, zaś nawiewy otrzymały obudowy w kolorze Hybrid Blue. Luksusowa skórzana tapicerka ma niebieskie obszycia.

Toyota RAV4 Hybrid zadebiutuje w salonach w ciągu najbliższych kilku tygodni. Jednak model Sapphire pojawi się w późniejszym czasie.

Pod maskę trafił zestaw hybrydowy o mocy aż 197 KM, znany z SUVa klasy premium - Lexusa NX 300h, co czyni ją najmocniejszym modelem RAV4 w niemal 22-letniej historii modelu. Składa się na niego 2.5-litrowy silnik benzynowy 16V VVT-i o mocy 155 KM i maksymalnym momencie 206 Nm, sprzężony ze 142-konnym silnikiem elektrycznym o maksymalnym momencie 270 Nm, dostępnym w pełnym zakresie pracy. W ten sposób powstała najmocniejsza i najszybsza RAV4 w historii. Na rozpędzenie się do 100 km/h potrzebuje tylko 8,3 s.

Hybryda to jednak nie tylko osiągi, ale również oszczędność. Jadąc przez miasto z prędkością do 50 km/h możemy pokonać kilka kilometrów na samym tylko silniku elektrycznym. Jeśli będziemy umiejętnie wykorzystywać potencjał hybrydy, system umożliwia nam jazdę na prądzie z prędkością nawet 70 km/h. Oczywiście, zużycie paliwa wyniesie wówczas 0 l/100 km. W pozostałych sytuacjach producent zakłada średnie spalanie na poziomie 5,1 l/100 km. To możliwe, pomimo dużej pojemności silnika benzynowego, bo jednostka spalinowa pracuje w oszczędnym cyklu Atkinsona.

Niezawodność napędu gwarantuje prostota konstrukcji, pozbawionej sprzęgła, rozrusznika i alternatora. Tarcze i klocki hamulcowe zużywają się wolniej, bo za każdym razem gdy wciśniemy hamulec, działa najpierw system odzyskiwania energii. Do tego mamy jeszcze pozbawiony wału napęd na wszystkie koła, podwyższający walory trakcyjne samochodu z podwyższonym zawieszeniem. Umieszczony z tyłu silnik elektryczny zapewnia optymalny rozkład masy pomiędzy osiami. Zastosowany w nowej RAV4 system E- Four, napędza wszystkie cztery koła silnikami elektrycznymi (przednią oś napędza układ hybrydowy, tylną dodatkowy silnik elektryczny), zapewniając lepszą kontrolę trakcji i umożliwiając ciągnięcie przyczepy o masie do 1650 kg.

Bezstopniowa, elektryczna przekładnia E-CVT sterowana jest przez system elektroniczny Shift-by-Wire. RAV4 Hybrid umożliwia manualny wybór trybów jazdy, pozwalający maksymalnie wykorzystać możliwości w pełni hybrydowego napędu. Pod tylnymi siedzeniami umieszczono akumulator niklowo-wodorkowy. RAV4 Hybrid AWD, jako pierwszy samochód Toyoty w Europie, jest wyposażony w umieszczony z tyłu wysokonapięciowy silnik elektryczny o mocy 68 KM. Działając niezależnie od napędu przedniej osi i napędzając jedynie tylne koła, system E-Four płynnie włącza tryb AWD przy ruszaniu na śliskiej nawierzchni i w zakrętach, zwiększając również przyczepność́, stabilność i sterowność w trudnych warunkach drogowych.

O bezpieczeństwo podróżujących dba, znany już z innych nowych modeli Toyoty, pakiet bezpieczeństwa Toyota Safety Sense. Składają się na niego: kamera i czuły radar z funkcją zapobiegania kolizjom i mechanizmem wykrywania pieszych, układ ostrzegania o opuszczaniu pasa ruchu, aktywny tempomat, automatyczne światła drogowe oraz system rozpoznawania znaków drogowych.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!