Historia motoryzacji: kabriolety Lexusa

LeadPhoto Historia motoryzacji: kabriolety Lexusa
Pierwszym autem z otwieranym dachem w ofercie Lexusa był model SC drugiej generacji. Samochód zaprezentowano w 1999 roku na salonie w Tokio, jako koncepcyjne Sport Coupe. W istocie była to jednak praktycznie ukończona wersja produkcyjna, która oficjalnie zadebiutowała w kwietniu następnego roku na targach w Nowym Jorku.
Content

Lexus SC

Prace nad samochodem z nadwoziem coupe-cabrio trwały już od 1996 roku, pod kierunkiem Yasushiego Nakagawy. Nadwozie zaprojektował Sotiris Kovos, zainspirowany luksusowymi jachtami z Lazurowego Wybrzeża. Karoserię zoptymalizowano, korzystając z tunelu aerodynamicznego. W konstrukcji wykorzystano elementy platformy sportowego sedana GS 430. Koła przednie i tylne zaopatrzono w podwójne wahacze. Lexus SC 430 zyskał 288-konny silnik V8 z flagowego modelu LS z pięciobiegową przekładnią automatyczną, rozpędzający auto do 100 km/h w 6,2 s.

Dwudrzwiowe, czteromiejscowe auto, nazwane podczas premiery „klejnotem Lexusa”, zaopatrzono w sztywny, składany dach z aluminium, z mechanizmem chowającym go w bagażniku w ciągu 25 sekund. Model SC produkowano do 2010 roku.

Koncepcyjny LF-C

W 2004 roku na New York Auto Show Lexus pokazał koncepcyjny kabriolet LF-C. Napędzane silnikiem V8 auto wyposażono w szereg nowatorskich rozwiązań, takich jak tylne lampy zespolone na diodach LED, czy chowane kamery zamiast lusterek wstecznych. Niektóre elementy projektu, w szczególności stylistyka przodu auta, znalazły odzwierciedlenie we wprowadzonej rok później drugiej generacji kompaktowego sedana, Lexusie IS.

Lexus IS

Drugi seryjny kabriolet Lexusa, będący dwudrzwiową wersją nadwoziową drugiej generacji modelu IS, przedstawiono w październiku 2008 na paryskim salonie samochodowym. Samochód ze składanym, sztywnym dachem zadebiutował jako Lexus IS 250 C (convertible) z dwuipółlitrowym silnikiem V6 o mocy 208 KM i sześciostopniową przekładnią automatyczną. Wkrótce do oferty dołączyła mocniejsza wersja IS 350 C z 310-konną widlastą szóstką o pojemności skokowej 3,5 l, a także dostępny na wybranych rynkach model IS 300 C z trzylitrowym silnikiem V6 o mocy 231 KM. Niestety, wprowadzona w 2013 trzecia generacja Lexusa IS dostępna jest znów tylko jako czterodrzwiowy sedan - nie ma wersji z otwieranym dachem. Kabriolety Lexusa są dziś dostępne tylko na rynku wtórnym. Model IS C można kupić w USA od ok. 110 000 zł.

Koncepcyjny LF-C2

Kiedy można spodziewać się następnego kabrioletu luksusowej japońskiej marki? W listopadzie 2014 roku na wystawie motoryzacyjnej w Los Angeles, Lexus zaprezentował koncepcyjny, czteromiejscowy roadster LF-C2 z otwartą kabiną (bez składanego dachu) - to dowód, że firma nie porzuciła tego segmentu. Według prasy motoryzacyjnej, cytującej nieoficjalne wypowiedzi członków kierownictwa Lexusa, w roku 2018 na rynek ma trafić nowe sportowe coupe - Lexus LC w wersji ze składanym dachem. Artystyczną wizję tego auta przedstawiło studio X-Tomi Design.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!