Prototyp jest odporny na manipulacje i potrafi odróżnić oddech człowieka od alternatywnych gazów. Urządzenie to jest w stanie wykryć nasyconą parę wodną w ludzkim oddechu i w ciągu trzech sekund z dużą dokładnością zmierzyć poziom alkoholu. Hitachi i Honda podjęły współpracę nad opracowaniem tego urządzenia w celu stworzenia idealnego testera trzeźwości.
Firmy opracowały również system, który przedstawia poziom alkoholu wykrytego przez tester na pokładowym wyświetlaczu w aucie. System może działać na zasadzie blokady zapłonu, aby nie dopuścić do uruchomienia samochodu w momencie wykrycia alkoholu u kierowcy.
Prototyp ma wiele zalet w porównaniu z innymi blokadami zapłonu. Systemy oferowane obecnie wymagają, aby kierowca przeprowadził test po zajęciu miejsca za kierownicą w aucie. Nowe urządzenie pozwala kierowcy zmierzyć poziom alkoholu w organizmie w każdym miejscu jeszcze przed wejściem do samochodu, co obniża pokusę uruchomienia samochodu i ruszenia w drogę. Ponadto, urządzenie jest w stanie potwierdzić, że próbka pobrana do testu pochodzi z powietrza wydychanego przez człowieka i jednocześnie zbadać poziom alkoholu - testery dostępne na rynku tego nie potrafią. Wszystko to przyczyni się do ograniczenia liczby przypadków jazdy samochodem pod wpływem alkoholu.
Prototyp ma następujące funkcje:
(1) Miniaturowy czujnik wykrywający ludzki oddech
Firma Hitachi opracowała system czujników, który z dużą czułością wykrywa nasyconą parę wodną w ludzkim oddechu. Czujnik zawiera izolator tlenków1 umieszczony pomiędzy elektrodami. Oddech jest absorbowany przez izolator, a pomiędzy elektrodami przepływa prąd elektryczny.
Nowy czujnik góruje nad wcześniejszymi rozwiązaniami pod względem precyzji wykrywania alkoholu, mimo że jego powierzchnia wynosi zaledwie 5 mm kwadratowych.
(2) Precyzyjne badanie zawartości etanolu dzięki wykorzystaniu trzech półprzewodnikowych czujników gazów
Opracowane zgodnie z japońskimi przepisami dotyczącymi jazdy pod wpływem alkoholu, nowe urządzenie potrafi zmierzyć zawartość etanolu w wydychanym powietrzu. Zawartość etanolu jest mierzona*2 przez trzy półprzewodnikowe czujniki gazów, które wykrywają etanol, wodór i metabolizowany aldehyd octowy w oddechu po spożyciu alkoholu. Ta metoda zwiększa skuteczność pomiaru aż trzykrotnie*3 w porównaniu z urządzeniami korzystającymi wyłącznie z czujników etanolu. Urządzenie potrafi także wykryć zawartość etanolu na poziomie 0,015 mg/l, przy czym w Japonii oskarżenie za „jazdę pod wpływem alkoholu” jest formułowane przy wartości od 0,15 mg/l.
(3) Przeznaczony do zastosowania z obecnie oferowanymi inteligentnymi kluczykami
Poprzez wpływ zanotowanych wyników pomiaru alkoholu w wydychanym powietrzu na mechanizm zapłonowy, system zapobiega uruchomieniu silnika przez kierowcę, który przekroczył dopuszczalny limit. W momencie, gdy inteligentny kluczyk z detektorem znajduje się w pobliżu fotela kierowcy, wynik badania jest również prezentowany na pokładowym wyświetlaczu w aucie.
Firmy Hitachi i Honda chcą wprowadzić to urządzenie na rynek na podstawie danych zgromadzonych podczas przyszłych testów walidacyjnych.
Prototyp urządzenia wraz z wynikami dotychczasowych badań zostanie przedstawiony w dniach od 12 do 14 kwietnia podczas wystawy SAE World Congress and Exhibit 2016, która odbędzie się w Detroit w stanie Michigan w Stanach Zjednoczonych.
*1 Izolator tlenków: izolator z tlenkiem metalu, szklanym lub ceramicznym.
*2 Zawartość jest mierzona przez algorytm ewolucji różnicowej, będący jedną z metod analizy numerycznej pozwalającej uzyskać najlepsze wyniki w równaniach z nieznanymi parametrami.
*3 Wewnętrzne dane firmy Hitachi.
Źródło: Honda, informacja Mototarget.pl