Jak Arkady Fiedler przygotowuje się do kolejnej wyprawy?

LeadPhoto Jak Arkady Fiedler przygotowuje się do kolejnej wyprawy?
Cztery miesiące podróży po liczącej ponad 15 tysięcy kilometrów trasie z Kapsztadu do Warszawy – Arkady Paweł Fiedler w lutym wyruszy Nissanem Leaf na wyjątkową wyprawę do Afryki, w ramach której jako pierwszy podejmie próbę przejechania Czarnego Lądu samochodem elektrycznym. Polski podróżnik podkreśla, że do „Electric Explorer African Challenge” musi się odpowiednio przygotować.
Content

RPA, Namibia, Angola, Kongo, Gabon, Kamerun, Nigeria, Benin, Togo, Ghana, Burkina Faso, Mali, Gwinea, Mauretania, Maroko – te afrykańskie państwa podczas wyprawy zamierza odwiedzić Arkady Fiedler; część trasy wyznaczonej przez podróżnika niemal ociera się Saharę. W tak ekstremalnych warunkach będzie musiał sobie radzić sam podróżnik, towarzyszący mu fotograf Albert Wójtowicz i ich nieodłączny towarzysz na czterech kołach – elektryczny Nissan Leaf. By samochód bezpiecznie dotarł do Afryki przed podróżnikami, został tam wysłany drogą morską już 2 stycznia.

Przygotowania
To właśnie Nissana LEAF Arkady Fiedler wybrał na pionierską misję przejazdu zeroemisyjnym autem przez Afrykę. Skala trudności podjętego wyzwania sprawia, że przygotowania do wyprawy muszą przebiegać dwutorowo. Kluczowym aspektem, poza doskonałą znajomością planowanej trasy ekspedycji, jest bowiem poznanie auta. By sprawdzić możliwości Nissana Leaf, zwłaszcza poza naturalnym dla tego typu samochodów miejskim środowiskiem, podróżnik od początku lipca pokonał nim ponad 10 tysięcy kilometrów. Głównym testem był przejazd wschodnią ścianą Polski: od Suwałk aż po Bieszczady.

Jechałem bocznymi, bardzo wymagającymi drogami, także szutrowymi. To był test, który pokazał mi, jak samochód zachowuje się na drogach, gdzie jest pełno nierówności, wybojów i błota – przyznaje Arkady Fiedler. Tego rodzaju eksperyment był kluczowy, bo w Afryce czeka na mnie szeroki wachlarz nawierzchni: od niesamowitych, gładkich tras asfaltowych po takie, gdzie dziur jest więcej niż samej drogi.

Od marca zeszłego roku podróżnik uzupełnia także niezbędne formalności. Jak przyznaje, chce jeszcze w Polsce zdobyć m.in. wszystkie wizy, bez których podróż z RPA do Maroka byłaby bardzo trudna lub wręcz niemożliwa. Wjazd do niektórych państw Afryki jest wykluczony także bez udokumentowanej odporności na szczególnie groźne choroby, takie jak żółta febra, uzupełnienie obowiązkowych szczepień podróżnik traktuje zatem wyjątkowo poważnie. Podobnie jak kompletowanie sprzętu niezbędnego do wyprawy, w tym biwakowego i fotograficznego.

Wyzwania w trasie
Podróż Nissanem Leaf przez Afrykę rozpocznie się w Kapsztadzie. Jak przyznaje podróżnik, Republika Południowej Afryki to kraj, w którym infrastruktura drogowa i dostęp do elektryczności nie będą stanowić najmniejszego problemu, podobnie jak w kolejnej na trasie Namibii. Pierwsze schody, i to niemal dosłownie, pojawią się w Angoli. Tam samochód będzie musiał się wykazać na górzystych terenach znajdujących się ponad 2000 metrów n.p.m. Słabe drogi mogą być z kolei problemem Electric Explorer African Challenge w Demokratycznej Republice Kongo, Kongu i Gabonie, gdzie jest wiele tras szutrowych. Po drogowych wyzwaniach przyjdzie czas na przyjemniejsze chwile – bardziej swobodne i metodyczne zwiedzanie Kamerunu, a także bliższe poznanie mieszkańców Nigerii.

Zdaję sobie sprawę, że muszę mieć dobry kontakt z mieszkańcami odwiedzanych państw, bo to oni będą mi pomagać w ładowaniu Nissana– dodaje Arkady.

Jednym z głównych celów wyprawy jest bowiem promocja nowoczesnego, ekologicznego transportu. Arkady Fiedler przyznaje, że pokonaniem elektrycznym autem całej Afryki, gdzie nie wszędzie jest łatwy dostęp do prądu, chciałby udowodnić, że wybór takiego pojazdu to praktyczna i przemyślana inwestycja, która przy okazji pomaga środowisku. Ze względu na niewielką liczbę dedykowanych stacji ładowania aut elektrycznych w Afryce, podróżnik będzie musiał korzystać z innych źródeł energii.

Planuję trasę w ten sposób, by nie przekraczała 200 kilometrów dziennie, choć zasięg auta umożliwia pokonywanie większych odległości. Chcę jednak ze spokojem dojeżdżać do miejsc, w których mogę spodziewać się prądu – zaznacza Arkady Fiedler. Na trasie wyprawy jest jednak kilka tzw. „białych plam”. Wiem, że są tam wioski lub miasteczka, ale tego, czy jest w nich sieć elektryczna, już nie. Jeżeli nie, to dzięki pomocy mieszkańców będę musiał ładować auto nawet przy pomocy wioskowego agregatu prądotwórczego, co również testuję przed wyjazdem. Mam też przygotowany zestaw wszelkich możliwych przejściówek, kabli i wtyczek na każdą ewentualność.

Nissan LEAF będzie sobie musiał radzić także z bardzo wysokimi temperaturami, bo po Beninie, Togo, Ghanie i Burkina Faso dojedzie do Mali. W tym zahaczającym o Saharę kraju temperatura w ciągu dnia może sięgać nawet 40 stopni. Warto zostać w nim jednak dłużej, by zwiedzić na przykład największy gliniany budynek sakralny na świecie, czyli Wielki Meczet w mieście Dżenne. Dalsza podróż wiedzie m.in. przez Senegal i Mauretanię do Maroka, a później – już promem – do Europy. Łącznie Arkady Fiedler zamierza pokonać ponad 15 tysięcy kilometrów. Jak zaznacza, nie może się już doczekać nadchodzącego wyzwania i… samej podróży.

Szczytny cel podróży
Na pełnej wyzwań trasie Electric Explorer African Challenge Arkady Fiedler zamierza odwiedzać salony Nissana, gdzie może liczyć na bezpłatne ładowanie samochodu. Marka dostarczy też podróżnikowi komplet najpotrzebniejszych części zamiennych, w tym przydatne szczególnie w Afryce filtry pyłkowe, płyn chłodzący czy zapasowe elementy zawieszenia, choć on sam nie przewiduje, by musiał z nich korzystać.

Samochody elektryczne nieustannie muszą mierzyć się z szeregiem stereotypów, zwłaszcza związanych z ich zasięgiem. Wyprawa Electric Explorer African Challenge jest doskonałą okazją na ich przełamanie oraz pokazanie, że auta zeroemisyjne są już dzisiaj realną alternatywą dla pojazdów spalinowych – komentuje Paweł Powalski, dyrektor komunikacji Nissan Sales CEE.

Sam podróżnik wyznaje, że ma nadzieję, że wyprawa pomoże w zmianie sposobu myślenia na temat otaczającego nas środowiska i sprawi, że wiele osób zacznie stawiać na ekologiczne rozwiązania nie z przymusu, spowodowanego np. zmianami w prawie, a z własnego wyboru.

Jestem pewien, że przejazd elektrycznym samochodem zostawi ślad w świadomości ludzi na całym świecie. Uświadomi im, że ekologiczna jazda jest możliwa praktycznie wszędzie – przyznaje Arkady Fiedler. Dla podróżników ważne jest także coś innego. Dotarcie do jakiegoś miejsca i poczucie go własną skórą. Zapachy, emocje, wyzwania, poznani ludzie. Tak naprawdę to nie my zostawiamy ślad w odwiedzonych miejscach. To one zostawiają ślad w nas.

Electric Explorer African Challenge rozpocznie się w lutym i potrwa ok. czterech miesięcy. Kolejne etapy wyprawy Arkadego Fiedlera w Nissanie LEAF będzie można śledzić na Facebooku: https://www.facebook.com/nissan.poland/.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!