Jak powstało supercoupe z Japonii?

LeadPhoto Jak powstało supercoupe z Japonii?
Szefowie projektantów nowego modelu LC opowiadają, jak powstawało luksusowe coupe i ujawniają, że do projektu zaangażowano kilka tysięcy osób.
Content

Koji Sato, główny inżynier projektu mówi, że największym problemem było takie upakowanie poszczególnych elementów wewnątrz nadwozia, by zagwarantować doskonałe osiągi i własności jezdne, zachowując jednocześnie awangardową bryłę, która spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem po zaprezentowaniu pierwowzoru modelu – koncepcyjnego Lexusa LF-LC. Osiągnięcie tego celu wymagało ścisłej współpracy inżynierów i designerów.

Dla zmniejszenia masy samochodu, w jego konstrukcji wykorzystano lekkie i mocne materiały. Wykonanie zewnętrznej części drzwi z aluminium i wewnętrznej z kompozytów zbrojonych włóknem węglowym zmniejszyło ich masę o 22 kg, aluminiowe błotniki są lżejsze o 3 kg od stalowych. Zastosowanie stopów lekkich w kolumnach przedniego zawieszenia pozwoliło zaoszczędzić ponad 10 kg.

Główny stylista Lexusa LC, Tadao Mori stwierdził, że najwięcej wysiłku poświęcono stworzeniu kabiny, zapewniającej odpowiednią przestrzeń i komfortowe warunki pod zawieszonym nisko dachem. Dużym wyzwaniem było też zmieszczenie 21-calowych kół pod niską maską. W tym celu okazało się konieczne zaprojektowanie od nowa całego przedniego zawieszenia.

Krótki zwis przedni i tylny udało się uzyskać dzięki odpowiedniej konstrukcji lamp. W przednich reflektorach zastosowano soczewki, skupiające światło z diod LED, a w lampach tylnych - zestaw luster, dających wielokrotne odbicie.

Oprócz usprawnionego systemu bezpieczeństwa czynnego Lexus Safety System+ czy nowego, zbliżeniowego interfejsu systemu multimedialnego o nazwie Remote Touch, do Lexusa LC wprowadzono pionierski układ zmiany przełożeń, określany jako shift-by-wire. Dzięki dodatkowej przekładni, zastosowany w hybrydowej jednostce napędowej 3.5-litrowy silnik V6, wspólnie z silnikiem elektrycznym, dostarcza do tylnych kół tak duży moment obrotowy, że umożliwia zerwanie przyczepności podczas ruszania, co zwykle nie jest możliwe lub bardzo trudne w zwykłych hybrydach. LC 500h ma dzięki temu lepsze przyspieszenie przy wyjściu z zakrętu od LC 500 z pięciolitrowym silnikiem V8. Choć wersja konwencjonalna jest nieco szybsza, hybryda ma większą dynamikę, zwłaszcza przy niskich obrotach, a przy tym jest bardziej oszczędna.

Jak informuje Koji Sato, w powstanie Lexusa LC zaangażowane były ponad cztery tysiące osób, jednak targowe premiery nie oznaczały zakończenia prac. Trwają przygotowania do produkcji seryjnej - w tym, optymalizacja ustawień systemów w oparciu o wyniki jazd próbnych.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!