Ateca, Arona i Tarraco – obecnie Seat ma w swojej ofercie trzy modele SUV-ów. Wszystkie po raz pierwszy wjechały do salonów w 2016 roku, choć ich historia rozpoczęła się dużo wcześniej, a kolejne etapy były wyznaczane przez samochody koncepcyjne. „Nasze prototypy charakteryzowały się sportowymi proporcjami, śmiałym designem i dopracowanymi detalami. Dynamiczny wygląd łączyliśmy z najnowocześniejszą technologią. Wszystkie te cechy można odnaleźć w SUV-ach, które ostatecznie trafiły do sprzedaży” – mówi Xavier Villanueva, projektant Seata.
Projekt Marbella Playa Concept
W 1991 roku, gdy w stacjach radiowych królowała Nirvana ze swoim hymnem lat 90. „Smells Like Teen Spirit”, Seat zaprezentował prototyp Marbella Playa Concept na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie. Był to odważny projekt pick-upa stworzony z myślą o wypadach na łono natury. Od modelu Marbella wyróżniał się wysokością i maskownicą, miał silnik o mocy 40 KM i terenowy wygląd. „Charakteryzował się też żywiołowymi, młodzieżowymi kolorami i okrągłymi światłami przeciwmgielnymi z przodu” – wspomina Villanueva.
Salsa Emoción
W 2000 roku, u progu nowego millenium, Seat opracowywał samochód koncepcyjny, który miał uczcić 25. rocznicę otwarcia Centrum Technicznego marki. Prześwit modelu Salsa Emoción wynosił 310 mm w trybie terenowym. To inżynieryjne osiągnięcie okazało się punktem zwrotnym w procesie konstruowania SUV-a przyszłości. „W tym aucie po raz pierwszy zastosowano specyficzne boczne wtłoczenia, które później ewoluowały w modelu IBX, aby ostatecznie pojawić się znów w projekcie Seat Arona” – mówi projektant. Premiera prototypu odbyła się podczas Paris Motor Show, gdzie największą sensację wywołał silnik o mocy 250 KM. Salsa Emoción został wyposażony w trzy tryby jazdy (Off Road, Sport i Street) zintegrowane w systemie Multi Driving Concept.
Tribu
W 2007, czyli tym samym roku, w którym Steve Jobs przedstawił światu pierwszego iPhone’a, Seat zaprezentował Tribu na targach motoryzacyjnych w Genewie. Prototyp posiadał wszystkie najważniejsze cechy dzisiejszych SUV-ów: terenowy styl, duży prześwit i kompaktową sylwetkę. Podobnie jak w przypadku Salsa Emoción, opracowano trzy tryby jazdy: Urban, Sport i Freerun. Zaczęto też łączyć miejski charakter z napędem na cztery koła. „Z Tribu zachowały się kwadratowe nadkola, obecne w modelu Seat Ateca oraz trójkątne tylne światła, które zainspirowały wyjątkowy design tyłu Tarraco” – dodaje Villanueva.
IBX
Na początku 2011 roku Seat ujawnił prototyp IBX. W samochodzie rozwinięto rozwiązania konstrukcyjne wprowadzone w Tribu, karoseria była jednak znacznie bardziej kanciasta i wyrazista.
„Wysoki przód, kompaktowy podział pasażerski, efektowe reflektory – to tylko niektóre cechy, którymi odznaczają się również Arona i Ateca” – wymienia projektant Seata. Co więcej, w IBX wykorzystano najnowocześniejszą technologię, m.in. pełne oświetlenie LED i napęd hybrydowy.
20V20
To ostatni prototyp SUV-a zaprezentowany w Genewie przed oficjalnym debiutem Seat Ateca – pierwszego crossovera hiszpańskiego producenta, który wyjechał z zakładów na drogi. Model okazał się rewolucyjny ze względu na cechę, bez której nie może się już obyć żaden nowoczesny samochód – łączność z otoczeniem. Do 20V20 dołączono innowacyjne narzędzie dotykowe Personal Drive, które pełniło funkcję mobilnego systemu nawigacyjnego i pilota, którym można było zdalnie regulować klimatyzację. „Mieliśmy pomysł, aby kierowca nosił serce swojego samochodu w kieszeni” – zdradza projektant.
Altea Freetrack i Leon Cross Sport
W opowieści o długiej drodze do pierwszego SUV-a Seata nie można pominąć dwóch samochodów koncepcyjnych, w których testowano przełomowe technologie. W Altea Freetrack, aucie wystawionym po raz pierwszy na Geneva Motor Show w 2007 r., dopracowano system Multi Drive. Z drugiej strony, Leon Cross Sport, zaprezentowany we Frankfurcie w 2015 roku, połączył osiągi kompaktowego samochodu sportowego z wszechstronnością samochodu terenowego.
Od koncepcji do podboju dróg
Choć każdy prototypów był odrębnym rozdziałem w historii marki, wszystkie doprowadziły do powstania modeli Arona, Ateca i Tarraco. Obecnie 4 na 10 sprzedawanych przez Seata aut to SUV-y, a segment rozwija się w niezwykle szybkim tempie.
Na 2020 rok Seat zapowiada kolejną strategiczną fazę rozwoju – e-mobilność. Pierwszym modelem w elektrycznej odsłonie będzie Seat Tarraco, wprowadzony na rynek w wersji plug-in hybrid.