Inny niż pozostałe limuzyny Lexusa
Lexus ES wyróżnia się spośród wszystkich sedanów tej marki napędem na przednie koła – w pozostałych limuzynach firmy napęd przekazywany jest tradycyjnie na tylną oś. Dzięki temu nabywcy otrzymują większą przestronność i wygodę kabiny, możliwą dzięki brakowi kanału wału napędowego, a także lepszy komfort jazdy.
Celem zespołu inżynierów projektujących nowego Lexusa ES, którym kierował Yasuhiro Sakakibara, było uzupełnienie tych zalet o najlepsze w tej klasie pojazdów własności jezdne i osiągi. – Wiedzieliśmy, że nowy ES musi doskonale reagować na działania kierowcy, a przy tym być łatwy w prowadzeniu, bez względu na to, po jakiej drodze się porusza. Do tego potrzebny był solidny fundament – mówi Sakakibara.
Nowa platforma
Punktem wyjścia stała się nowa platforma GA-K – przeznaczony dla pojazdów z przednim napędem odpowiednik platformy GA-L, wykorzystanej w coupe LC i limuzynie LS. Lexus przekonuje, że ddznacza się ona dużą sztywnością skrętną, uzyskaną przy niewielkiej masie dzięki zastosowaniu stali o wysokiej wytrzymałości i zaawansowanych technologii łączenia elementów oraz starannie zaprojektowanej strukturze. Rozwiązania takie jak zaprojektowane od początku tylne zawieszenie wielowahaczowe, elektryczny układ wspomagania kierownicy wbudowany w przekładnię kierowniczą oraz poprzeczne wzmocnienie karoserii w kształcie litery V umieszczone za tylnymi fotelami dały inżynierom nowe możliwości dostrojenia własności jezdnych Lexusa ES.
Zespół pracujący nad zawieszeniem dążył do zapewnienia przewidywalności zachowania pojazdu, połączonej z szybkością i precyzją reagowania na ruchy kierownicą. Szef kierowców testowych Yoshiaki to wyjaśnia: – Chcieliśmy, aby każdy kierowca czuł, że ma pełną kontrolę nad ES. To rodzaj komfortu, który wychodzi daleko poza wygodną jazdę.
Dla uzyskania jeszcze lepszej dynamiki, wersje F Sport będą dostępne z aktywnym zawieszeniem o zmiennej charakterystyce AVS (Adaptive Variable Suspension), podobnym do stosowanego w sportowym coupe LC. Siła tłumienia amortyzatorów każdego z kół jest w nim regulowana w zakresie 650 poziomów. Wybór dostępnych trybów jazdy w wersjach F Sport rozszerzono o tryb Sport+, dodatkowo zwiększający dynamikę zespołu napędowego i modyfikujący charakterystykę zawieszenia.
Hybryda czwartej generacji
Lexus ES 300h został wyposażony w hybrydową jednostkę napędową czwartej generacji o łącznej mocy 218 KM z poprawioną dynamiką oraz zmniejszonym zużyciem paliwa i emisją niepożądanych substancji. Wykorzystany w niej nowy 2,5-litrowy silnik pracujący w cyklu Atkinsona ma wyróżniać się najwyższą sprawnością cieplną w swojej klasie, czego efektem są wyższe osiągi bez wzrostu spalania. Osiągnięto to dzięki zastosowaniu prostych kanałów dolotowych, zwiększonych kątów zaworów, obrabianych laserowo gniazd zaworowych, pompy oleju o regulowanym wydatku, wielootworkowych wtryskiwaczy, układu VVT-iE sterującego zaworami ssącymi oraz układu chłodzenia o zmiennym obiegu. Silnik spalinowy współpracuje z silnikiem elektrycznym o zwiększonej gęstości mocy, zastosowano również nowe przekładnie o zmniejszonych oporach i mniejszych wymiarach.
Zmiany nie ominęły także sterownika mocy, sterującego układem hybrydowym. Oprócz optymalizacji elektroniki zmodyfikowano jego oprogramowanie, które zapewnia nie tylko większą dynamikę, ale i bardziej naturalne wrażenia z jazdy, naśladując charakterystykę klasycznego napędu z mocnym silnikiem benzynowym. Udało się też zmniejszyć wymiary niklowo-wodorkowego akumulatora trakcyjnego, dzięki czemu mieści się on teraz pod tylnymi siedzeniami i nie zajmuje przestrzeni bagażowej.