Japończycy pracują nad akumulatorami przyszłości

LeadPhoto Japończycy pracują nad akumulatorami przyszłości
Badacze z amerykańskich laboratoriów Toyoty opracowali rozwiązanie, umożliwiające stworzenie tańszych i bezpieczniejszych akumulatorów o znacznie większej pojemności, niż w przypadku dotychczas stosowanych rozwiązań.
Content

Naukowcy z Toyota Research Institute of North America (TRINA) w Ann Arbor w stanie Michigan dokonali postępów w pracach nad akumulatorami nowej generacji, lepszych od dobrze nam znanych akumulatorów litowo-jonowych, bądź litowo-polimerowych, używanych obecnie np. w samochodach elektrycznych.

Jednym z obiecujących kierunków rozwoju tego rodzaju akumulatorów jest zastąpienie litu innym metalem lekkim, magnezem. W przeciwieństwie do jednowartościowego litu, jest on dwuwartościowy, co samo w sobie oznacza możliwość gromadzenia dwukrotnie większego ładunku elektrycznego przez każdy atom. Magnez jest też bardziej rozpowszechniony w przyrodzie, a więc tańszy i bardziej stabilny, co radykalnie zmniejsza ryzyko pożaru, będące jedną z największych wad akumulatorów litowo-jonowych. Przez długi czas jednak na przeszkodzie do stworzenia akumulatorów, wykorzystujących magnez stał brak odpowiedniego elektrolitu, nie powodującego korozji elementów akumulatora.

Przełom przyniosła współpraca zespołu, pracującego nad akumulatorami magnezowymi z badaczami, zajmującymi się materiałami zdolnymi przechowywać wodór dla pojazdów zasilanych ogniwami paliwowymi, takich jak Toyota Mirai. Inżynier Rana Mohtadi zaproponowała wówczas zastosowanie w akumulatorach magnezowych związków, używanych do przechowywania wodoru. Dalsze badania potwierdziły, że to był strzał w dziesiątkę.

- Udało się wykorzystać materiał, używany wcześniej tylko do przechowywania wodoru i stworzyć z niego praktyczny i konkurencyjny składnik akumulatorów magnezowych - mówi Mohtadi.

- Wyniki prac świadczą o sile naszego zespołu - mówi szef Energy Storage Group w TRINA, Paul Fanson - Staramy się kojarzyć ludzi o różnych specjalnościach i zajmujących się różnymi technologiami, umożliwiać im współpracę.

Wprowadzenie akumulatorów nowej generacji na rynek wymaga jeszcze wielu lat badań, jednak Toyota nie zamierza zachować odkrycia wyłącznie dla siebie. - Chcielibyśmy, aby nowy elektrolit stał się standardem w akumulatorach magnezowych. Pragniemy, aby inni badacze włączyli się w prace nad ich dalszym rozwojem - mówi Oscar Tutusaus, współpracownik Rany Mohtadi.

Efektem tych prac będą akumulatory o większej gęstości energii, pozwalające np. zwiększyć zasięg samochodów hybrydowych, takich jak Toyota Prius, Prius Plug-in, Auris Hybrid, Yaris Hybrid, RAV4 Hybrid czy Lexus CT 200h. Dzięki nowym akumulatorom, auta będą mogły jeździć nieporównywalnie dłużej w trybie elektrycznym.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!