Kia GT4 Stinger

LeadPhoto Kia GT4 Stinger
Obok innych propozycji modelowych Kia Motors Corporation, na tegorocznym 84 Salonie Motoryzacyjnym w Genewie zadebiutował najbardziej agresywny stylistycznie samochód koncepcyjny tej marki – Kia GT4 Stinger.
Content

Przyciągający powszechną uwagę, sportowy i tylno-napędowy koncept GT4 Stinger w konfiguracji 2+2 wyznacza nowy kierunek rozwojowy designu Kia.
- Najwyższym priorytetem dla designerów GT4 Stinger była czysta przyjemność z jazdy. – mówi Tom Kearns, główny projektant Kia Design Center America (KDCA) – To auto sportowe 2+2, które zwraca uwagę na co dzień, ale sprawdzi się także na torze wyścigowym. To kwestia charakteru, prostoty i ponadczasowości. GT4 Stinger to powrót do czasów, kiedy jazda samochodem była sprawą intuicji, bez tej całej elektronicznej gadżeterii. - dodał Kearns.

Projekt GT4 Stinger stawia na ograniczenie masy własnej, funkcjonalność i satysfakcję właściciela, aby bez luksusowych akcesoriów klasycznego Grand Tourera wciągnąć kierowcę w prawdziwą sztukę prowadzenia samochodu.

Pod maską konceptu GT4 Stinger znajduje się podrasowana wersja „sprawdzonego w bojach” turbodoładowanego, czterocylindrowego silnika benzynowego 2.0 T-GDI (znanego z Hyundaia Genesis Coupe) o imponującej mocy 315 KM.

Moc napędu przenoszona jest na drogę za pośrednictwem ciasno zestopniowanej, 6-stopniowej manualnej skrzyni przekładniowej napędzającej koła tylne o średnicy 20 cali z ogumieniem 275/35 R20 Pirelli P-Zero typu Performance. Na kołach przednich zamontowano nieco węższe opony 235/35 R20 tej samej serii – pod kątem odpowiedniej przyczepności na zakrętach i łukach.

Zaprojektowanie specjalnie dla GT4 Stinger felgi z lekkiego stopu aluminium wyposażone są w inserty z włókna węglowego i mieszczą wentylowane/nawiercane tarcze hamulcowe Brembo współpracujące z cztero-tłoczkowymi zaciskami. Bezpośrednie przełożenie układu kierowniczego zapewnia idealne wyczucie nawierzchni i precyzyjną kontrolę kierunku jazdy.

Lakierowane w kolorze żółtym „Ignition Yellow” nadwozie kryje niezależne zwieszenie kół przednich i tylnych na wahaczach podwójnych. Dzięki krótszemu niż w Kia cee’d rozstawowi osi (2619 mm) lecz zwiększonej szerokości (1890 mm) przy niezmienionej długości (4310 mm) oraz zaledwie 1250-milimetrowej wysokości, GT4 Stinger jest najbardziej „radykalnym” samochodem koncepcyjnym, jaki dotąd powstał w pracowniach projektowych Kia. Jego masa własna to zaledwie 1310 kg, a rozkład obciążenia osi przedniej/tylnej jest niemal perfekcyjny – 52/48 procent. Stosunek mocy do masy wynosi 242 KM/tonę, co zapewnia przyspieszenie 0-100 km/h w czasie około pięciu sekund.

Front pojazdu wyznacza nisko osadzony grill w formie tygrysiego nosa. Po obu stronach grilla znajdują się pionowe światła główne LED i dukty chłodzenia hamulców. Karbonowy splitter wytwarza dodatkową siłę docisku do podłoża w czasie dynamicznej jazdy. Niespotykanie szerokie spojrzenie na świat z fotela kierowcy i pasażera otwiera panoramiczna szyba czołowa i transparentne słupki przednie, skomponowane z poziomych ‘stopni’ w celu redukcji masy i poprawy widoczności. Podobnie jak w nowej Kii Soul, dach Stingera wydaje się odpływać w przód ze słupka „C”. Burty GT4 uzupełnione są czarnymi listwami, które przechodzą we wloty kanałów chłodzenia hamulców tylnych. Tylna część pojazdu poszerza się stopniowo, aby pomieścić potężne koła.

Wnętrze GT4 jest przemyślane pod względem wystroju i praktyczne dla użytkownika. Szerokie i lekkie, aluminiowe drzwi otwierają łatwy dostęp do kubełkowych foteli. W sposób świadomy designerzy zrezygnowali z podłogowych wykładzin dywanowych na korzyść prostej gumowej maty pod aluminiowymi pedałami.

Na uporządkowanej tablicy przyrządów uwagę przyciąga panel instrumentów z dużym obrotomierzem i wskaźnikiem bieżącego biegu podświetlony na czerwono diodami LED. W nawiązaniu do sportowej prostoty lecz także i samochodów sportowych przeszłości – wewnętrzne klamki drzwi zastąpiono materiałowymi taśmami, a w wyposażeniu konceptu GT4 Stinger nie przewidziano systemu stereo. Dzięki tym zabiegom udało się utrzymać niską masę pojazdu.

Chociaż GT4 Stinger pozostaje na razie w sferze czysto koncepcyjnej, historia marki Kia pokazuje, że możliwe jest wdrożenie do produkcji pojazdu w małym stopniu odbiegającego od konceptu. Mógłby on być bliźniakiem nowej wersji Hyundaia Genesis Coupe, z którym dzieli choćby jednostkę napędową.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!