Kia Sportspace – designerskie kombi

LeadPhoto Kia Sportspace – designerskie kombi
Wymyślony i zaprojektowany przez studio designu Kia we Frankfurcie pod wodzą Gregory Guillaume’a, Głównego Projektanta Kia w Europie (CDE), Sportspace to pojazd zrywający z kompromisami. Nie jest to ani sedan ani kombi ani hatchback. To pojazd wychodzący naprzeciw komuś, kto odrzuca jakąkolwiek kategoryzację w dziedzinie stylu życia i upodobań samochodowych.
Content

W przeciwieństwie do klasycznych pojazdów typu kombi, station wagon czy nawet shooting brake – Kia Sportspace wyróżnia się zdecydowanie odmienną i wyszukaną architekturą w stosunku do tradycji. Wydłużoną i oszczędną sylwetkę o spokojnych powierzchniach i przemyślanej linii akcentuje wysunięty ku tyłowi słupek „D” w połączeniu z ‘niemal hatchbackową’ aranżacją klapy tylnej.

- Projekt zwykłego kombi przewiduje wydłużone trzecie okno boczne, aby sugerować znaczną pojemność ładunkową. Dzięki poszerzeniu słupka „D” i niemal ukośnej klapie tylnej nadaliśmy tyłowi auta mocniejszego, muskularnego i atletycznego charakteru. Czyli siła i wytrzymałość jednocześnie. Jej wizualny ‘ciężar’ został zredukowany starannym ukształtowaniem tylnego okna, kształtu klapy i zderzaka. Ich krawędzie zachodzą na bryłę nadwozia po to, by uniknąć stylizacji typowej dla kombi. - powiedział Gregory Guillaume. Widziana od przodu, Kia Sportspace demonstruje ewolucyjną wersję „autograficznego” grille w formie ‘tygrysiego nosa’. Ale pozornie jednolita „baza” pleksiglasowa grille jest w swej istocie rodzajem poziomej żaluzji, otwierającej się wraz ze wzrostem zapotrzebowania na powietrze chłodzące komorę silnikową.

Wrażeniu solidności i wytrzymałości sprzyja szeroka listwa z satynowanego aluminium ponad „kostkowymi” światłami głównymi LED. Lekkości wyrazistego i dynamicznego „oblicza” SPORTSPACE nadają subtelne krzywizny świateł do jazdy dziennej tuż pod reflektorami. Kolejna satynowana listwa aluminiowa wzdłuż przedniego spojlera wyznacza rozmieszczenie kierunkowskazów, widocznych jedynie po włączeniu. Sylwetka Sportspace zdaje się tętnić życiem. Wyraźne przetłoczenie nadwozia łączy jej część przednią z tylną. Wysoka linia okien bocznych, proste lecz kunsztownie kształtowane panele boczne oraz obniżone progi drzwiowe z karbonowymi nakładkami potęgują odczucie atletycznej muskularności.

Jeszcze większego dynamizmu koncepcyjnego Sportspace w kolorze „Ignition Red” (czerwonej eksplozji) nadaje aluminiowa listwa boczna karoserii, akcentująca kształt wydłużonej, niskiej kabiny pasażerskiej. Na krańcach lusterek bocznych osadzono repetery głównych kierunkowskazów. Design szerokiego, pochylonego w przód słupka ”D” pomyślany został jako całość ze zwężającymi się ku górze powierzchniami bocznymi oraz optycznie wklęsłą klapą tylną tak, by utrzymać wyrazistość i odwagę stylistyczną tylnej części pojazdu. Zadaniem pokaźnych kaset świateł tylnych oraz pełnowymiarowego dyfuzora z włókien węglowych jest podkreślenie przysadzistego wyglądu i zacięcia sportowego Sportspace. Funkcjonalność spojlera dachowego i dyfuzora sprowadza się głównie do racjonalizacji opływu powietrza wokół pojazdu, choć dyfuzor mieści także zabudowane centralnie, pionowe światło przeciwmgielne. Podwójne końcówki wydechu w formie wielokąta nawiązują niejako do kształtu świateł tylnych.

Klamki zewnętrzne pozostają schowane aż do momentu zbliżenia dłoni. Wystrój kabiny pasażerskiej jest nieskomplikowany, choć wyrazisty i bez wątpienia miły dla oczu. Luksus skórzanych siedzeń współgra tu ze stricte współczesnymi wytworami technologii – jak włókna węglowe czy anodyzowane aluminium akcentując – obok naturalnej funkcjonalności – modernistyczny bez mała i przekonujący styl samochodu. Pływająca tablica rozdzielcza zawieszona jest horyzontalnie, a jej szerokość wyznacza dolna listwa z anodyzowanego aluminium, łącząca boczne nawiewy powietrza. Standardowe nawiewy centralne zostały umieszczone w środkowym tunelu. Wewnętrzne panele drzwi potraktowano jako architektoniczny ciąg pomiędzy tablicą przyrządów a tylną klapą nadwozia. Kabinę pasażerską przecina centralny tunel/konsola, potęgując wrażenie przestrzeni i długości. Oprawione w skorupę karbonową siedzenia pokryte są czarną, błyszczącą skórą i zapewniają sportowy komfort podróżowania dla kierowcy i trzech pasażerów. Finezyjne, metalizowane podłokietniki drzwiowe zapewniają wygodny uchwyt dla dłoni. Ergonomicznie zabudowane przyciski umożliwiają wygodne opuszczanie/podnoszenie okien bocznych.

Kompaktowy i lekki konstrukcyjnie 1,7-litrowy Diesel otrzymał teraz zdwojone doładowanie z zastosowaniem zasilanego napięciem 48 V kompresora elektrycznego do wspomagania konwencjonalnej turbosprężarki. System ten pozwala zwiększyć moment silnika przy niskich prędkościach obrotowych oraz podczas akceleracji – pod kątem bezpieczeństwa wyprzedzania. Pomimo pełnej niezależności działania, elektryczny kompresor działa szybciej niż sama tylko, tradycyjna turbosprężarka napędzana z układu wydechowego. Ponadto, technologie oparte na zasilaniu elektrycznym 48 V są z reguły prostsze i lżejsze konstrukcyjnie niż konwencjonalne rozwiązania hybrydowe. Nowatorski charakter napędu Sportspace podkreśla także aktywna oś tylna typu multi-link z możliwością czasowego napędu AWD (na cztery koła). Oprócz zeroemisyjnego napędu przy niskich prędkościach – podczas parkowaniu lub jazy w miejskich korkach – układ hybrydowy sprawdza się także w trakcie bardziej aktywnej jazdy, śladem dynamicznej stylizacji samochodu.

- Sportspace to pomysł dla kierowców, którzy marzą o oderwaniu się od codzienności i jeździe nawet dla czystej przyjemności w czasie weekendu. Było dla mnie niezmiernie ważne, aby samochód ten niemalże prowokował do wyjazdu na szosę by korzystać z życia w całej pełni. – komentuje Guillaume

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!