Kierownica - dziełem sztuki?

LeadPhoto Kierownica - dziełem sztuki?
Czasami tak. Lexus LS to flagowy model japońskiego producenta samochodów klasy premium. W tej klasie aut liczy się wysoka estetyka i dopracowanie szczegółów. W topowej limuzynie z Japonii zwraca uwagę jedyna w swoim rodzaju, obłożona szlachetnym drewnem kierownica, którą można uznać za dzieło sztuki.
Content

Drewniane kierownice są elementem często spotykanym w najdroższych autach klasy premium. Wykonuje się je zwykle metodą podobną do stosowanej przy produkcji uchwytów parasoli: przez gięcie podłużnych kawałków drewna w odpowiednio dobranych warunkach, przez co słoje drewna układają się równolegle do koła kierownicy. Kierownica Lexusa LS wygląda zupełnie inaczej: słoje ułożone są na jej powierzchni poziomo, tworząc charakterystyczny, pasiasty wzór Shimamoku. Efekt ten, nawiązujący do długiej tradycji japońskiego rzemiosła artystycznego, uzyskuje się w wyniku trwającego 38 dni wieloetapowego procesu, złożonego z 67 kroków. By go osiągnąć, potrzebny jest kunszt rękodzieła doświadczonych rzemieślników, a także zaawansowane technologie przetwarzania tradycyjnych materiałów.

Punkt wyjścia stanowią wysezonowane pnie wiecznie zielonego azjatyckiego drzewa Agatis, zwanego także Soplicą. Szlachetne drewno, po doprowadzeniu do pożądanej wilgotności i uplastycznieniu, jest przerabiane na fornir - cieniutkie płaty, złuszczone z obracającego się pnia za pomocą szerokiego noża. Płaty forniru są barwione na różne odcienie, co wydobywa charakterystyczny, pasiasty wzór słojów, a następnie za pomocą syntetycznych żywic łączone w cienką sklejkę. Wycięte z wzorzystej sklejki płaskie elementy o starannie dobranym kształcie trafiają do specjalnej prasy z negatywową formą, gdzie w odpowiednich warunkach uzyskują ostateczny kształt okładzin.

W kolejnej prasie okładziny łączone są trwale ze szkieletem kierownicy, a następnie lakierowane, pieczołowicie wykańczane i polerowane. Pozostaje już tylko wyposażyć kierownicę w elementy instalacji elektrycznych i poduszkę powietrzną.

Kluczowy etap formowania i montażu drewnianych okładzin kierownicy Lexus powierzył firmie Tendo Woodwork Corporation, słynącej na całym świecie z designerskich mebli, wykonanych ze szlachetnej sklejki. Firma ta, założona w 1940 roku w miejscowości Tendō w prefekturze Yamagata na północnym wschodzie Japonii, opracowała własne, zaawansowane technologie gięcia i tłoczenia sklejki. Były one używane do produkcji śmigieł myśliwców, zaś po wojnie wykorzystano je do wyrobu estetycznych, lekkich i trwałych mebli o przepięknych kształtach.

Meble Tendo, takie jak krzesło-motyl czy taboret-grzybek, trafiły do kanonu japońskiego wzornictwa przemysłowego, znajdując poczesne miejsce w światowych galeriach sztuki, a nawet na japońskim dworze cesarskim. Tak właśnie powstają luksusowe samochody z Japonii, łącząc w sobie wszystko, co najlepsze w tradycji i nowoczesności Kraju Kwitnącej Wiśni.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!