Kilka informacji o działaniu silników elektrycznych

LeadPhoto Kilka informacji o działaniu silników elektrycznych
Elektromobilność rozgrzewa świat motoryzacji. Samochody elektryczne wkrótce staną się częścią naszego codziennego życia. Jednak to, w jaki sposób działają samochody elektryczne, dla wielu kierowców pozostaje tajemnicą. Samochody te wydają się egzotyczne, skomplikowane i technologicznie odległe, podczas gdy w rzeczywistości są pod wieloma względami prościej zbudowane niż samochody z silnikiem spalinowym.
Content

Czym różni się silnik elektryczny od silnika spalinowego?
Zasada zamiany pierwotnej energii na ruch mechaniczny jest zupełnie inna. Podczas gdy silnik spalinowy, spalając paliwo, wykorzystuje przemiany chemiczne i termodynamiczne, silnik elektryczny wskutek przepływu prądu wykorzystuje przemiany elektro- i magnetodynamiczne. W silniku spalinowym znajduje się mechanizm korbowo-tłokowy (cylindry, tłoki, zawory, wał korbowy, itp.), podczas gdy w silniku elektrycznym jest tylko stojan i wirnik. Podczas hamowania lub zwalniania tracona energia kinetyczna w dużej części może zostać odzyskana przez zamianę na prąd i ponownie zgromadzona w akumulatorze. 

Czym różni się działanie silnika elektrycznego od silnika spalinowego?
Charakterystyka mocy i momentu obrotowego obu rodzajów silników jest zupełnie różna. Podczas gdy moc i moment obrotowy silnika spalinowego zależy od prędkości obrotowej (aż do osiągnięcia maksymalnej wartości), w silniku elektrycznym maksymalny moment obrotowy jest dostępny już na starcie. W praktyce oznacza to, że samochód z napędem elektrycznym ma wyjątkowo dobrą dynamikę i bardzo dobre przyspieszenie. Ponadto, szeroki zakres prędkości obrotowej silnika oznacza, że nie ma potrzeby stosowania wielobiegowej przekładni ze sprzęgłem, więc przeciętny samochód elektryczny radzi sobie za pomocą jednego biegu – lub reduktora mechanicznego – od bezruchu do prędkości maksymalnej.

W samochodach spalinowych mówimy o zużyciu paliwa, a w pojazdach elektrycznych?
W samochodach elektrycznych zużycie energii jest pokazywane w kilowatogodzinach na 100 kilometrów jazdy (kWh/100 km). W zestawie wskaźników, tak jak w konwencjonalnych samochodach, można zobaczyć informacje o chwilowym i średnim zużyciu energii. Oprócz tego również wyświetlana jest informacja o ilości energii odzyskiwanej i gromadzonej z powrotem w akumulatorze.  

Jak wygląda obsługa i żywotność silników elektrycznych?
Ponieważ główna i jedyna ruchoma część silnika elektrycznego to jego wirnik, nie potrzebuje on regularnej obsługi. Nie trzeba wymieniać oleju, filtra paliwa ani filtra powietrza. Samochód z silnikiem elektrycznym ma bez porównania mniejsze wymogi obsługowe.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!