Koniec pewnej ery: Volkswagen po raz ostatni wystawia Polo R WRC do startu w Rajdowych Mistrzostwach Świata

LeadPhoto Koniec pewnej ery: Volkswagen po raz ostatni wystawia Polo R WRC do startu w Rajdowych Mistrzostwach Świata
Podczas Rajdu Australii (17-20 listopada), ostatniego w sezonie 2016, zespół mistrzów świata z lat 2013, 2014, 2015 i 2016* zamierza pokazać na co go stać. Zwłaszcza Andreas Mikkelsen/Anders Jaeger (N/N), którzy będą walczyć o drugą pozycję w klasyfikacji generalnej, ale także Sebastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F) i Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) stawiają w Australii wszystko na jedną kartę, czyli na zwycięstwo.
Content

Jest czterech pretendentów do walki o drugie miejsce w Rajdowych Mistrzostwach Świata – wśród nich Andreas Mikkelsen i Anders Jaeger. W tej chwili załoga Volkswagena ma o 14 punktów mniej niż Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B, Hyundai), o trzy więcej niż Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ, Hyundai), o 10 więcej niż Dani Sordo/Marc Marti (E/E, Hyundai) i zajmuje trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej. By mc cieszyć się tytułem wicemistrza świata potrzebne jest miejsce na podium, najlepiej na jego najwyższym stopniu. W Australii duże znaczenie ma pozycja startowa. O kolejności startu w rajdowy piątek i w sobotę decyduje bieżąca klasyfikacja MŚ – ci, którzy pojadą wcześniej będą mieli trudniej, łatwiej będzie zawodnikom wyruszającym na trasę później. W tym sezonie tylko jednej załodze udało się wygrać szutrowy rajd startując z jednej z pierwszych pozycji – byli to właśnie Mikkelsen i Jaeger.

Wąskie i kręte oraz szerokie i proste – na Rajdzie Australii obecny jest każdy rodzaj dróg. Raz kierowcy jadą z najwyższą prędkością po otwartej przestrzeni, innym razem pokonują wąskie i kręte trasy w tropikalnym lesie. Drzewa rosnące wzdłuż drogi oraz słońce znajdujące się nisko nad horyzontem sprawiają, że w błyskawicznym tempie przeplatają się tu słońce i cień – stroboskopowy efekt, wzmacniany jeszcze przez podłoże. Drobny, wzniecony w górę piach sprawia, że widoczność jest słaba i wymaga od kierowcy maksymalnej koncentracji.

Pokonywany w sobotę odcinek specjalny „Nambucca” należy do najdłuższych w całym rajdowym sezonie – ma 50,80 km. Nie tylko jego długość, ale i różnorodność nawierzchni sprawiają, że stanowi on jedno z największych wyzwań w całym rajdzie. Znacznie krótsze, ale nie mniej spektakularne jest sześć oesów, na których gromadzi się wyjątkowo wielu widzów. Zarówno w piątek, jak i w sobotę przed południem w programie rajdu znajduje się odcinek specjalny „Raceway”. Ten rallycrossowy oes ma długość 1,37 km i pozwala na wyjątkowo spektakularną jazdę bokiem. Podobnie jest z oesem „Destination NSW”. Przeznaczony dla publiczności odcinek w Coffs Harbour kończy zmagania kierowców podczas dwóch pierwszych dni rajdu. Z kolei ostatni podczas Rajdu Australii, a przy tym ostatni w sezonie 2016 jest, tak jak w roku 2015, Powerstage o wdzięcznej nazwie „Wedding Bells”.

Wypowiedzi przed Rajdem Australii

Sebastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC nr 1

To rzeczywiście niezwykła sytuacja dla wszystkich w Volkswagen Motorsport. Podanie wiadomości o wycofaniu się z końcem roku z Rajdowych Mistrzostw Świata nie dodało nam animuszu do świętowania czwartego mistrzowskiego tytułu. W Australii pojedziemy nasz ostatni wspólny rajd. Gdy tak myślę o tych minionych pięciu latach, wspominam nie tylko nasze wspólne sukcesy. Jestem wdzięczny, że mogłem pracować z Volkswagenem w gronie tak wspaniałych ludzi, w ciągu tych lat zawiązały się prawdziwe przyjaźnie. Mogę tylko mieć nadzieję, że większość z nich jeszcze kiedyś spotkam. Ostatni rajd z Volkswagenem – to brzmi dziwnie. Jednak jestem pewien, że potrafię o tym zapomnieć podczas samego rajdu. Chociaż startuję z niezbyt dobrej pozycji, zrobię wszystko, żebyśmy na koniec w Australii mogli jeszcze raz wspólnie świętować zwycięstwo.

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC nr 2

Wiadomość z zeszłego tygodnia na pewno nie była przyjemna. W tak krótkim czasie trudno do końca zdać sobie sprawę, co ona oznacza. Mogę tylko powtórzyć – czas spędzony w Volkswagen Motorsport zachowam w pamięci na zawsze, te wszystkie piękne chwile mają dla mnie ogromne znaczenie i chciałbym za nie wszystkim w zespole podziękować. Teraz moim obowiązkiem jest jeszcze raz w pełni skoncentrować się na Rajdzie Australii, który kończy ten sezon. Na moim ostatnim rajdzie z Volkswagenem chcę wypaść jak najlepiej, więc zamierzam solidnie zaatakować i powalczyć o zwycięstwo. Ten sezon nie był dla mnie łatwy, więc dobry wynik w Australii byłby tym piękniejszy, zwłaszcza jako prezent pożegnalny dla zespołu.

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC nr 9

Rajd Australii będzie wyjątkowy, bo wszyscy wiemy, że to ostatnia runda dla Volkswagena. Bardzo polubiłem nasz zespół, jestem wdzięczny za wspaniały wspólny czas i koniecznie chciałbym się pożegnać w Australii dobrym wynikiem. To ważne dla Andersa i dla mnie, choćby z tego powodu, że chcemy przejąć pozycję mojego przyjaciela Thierry’ego Neuvilla i zakończyć mistrzostwa na drugim miejscu. Żeby tak się stało musimy spróbować wygrać rajd. Ale to nie będzie łatwe, bo wyjeżdżamy na trasę jako trzecia załoga. Jednak od początku chcemy dawać z siebie wszystko. Największym wyzwaniem podczas Rajdu Australii są fragmenty trasy z szybkimi zakrętami, na których niewiele widać. Rajd w dżungli – to najlepszy opis. W każdym razie na pewno nie zabraknie mi motywacji i bardzo cieszę się na Rajd Australii, zawsze chętnie tam jadę.

Sven Smeets, dyrektor Volkswagen Motorsport

Jesteśmy niezwykle dumni z tego, co udało nam się osiągnąć w ciągu czterech lat startów w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Teraz w Australii przyszedł czas na ostatni występ i będzie to na pewno szczególny rajdowy weekend dla każdego w naszym zespole. Ale z całą pewnością zrobimy wszystko, by ukoronować nasze 12 mistrzowskich tytułów sukcesem, a najchętniej pożegnalibyśmy się 43. zwycięstwem Polo R WRC. Chcielibyśmy w ten sposób odwdzięczyć się po raz ostatni naszym wspaniałym kibicom na całym świecie. Rzucimy na szalę to wszystko, co w ciągu minionych 51 rajdów było dla nas tak ważne – dążenie do perfekcji ze strony każdego członka zespołu, ducha współpracy i wielką miłość do sportów samochodowych.

* – wymaga potwierdzenia przez FIA

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!