Kto zaczął rewolucję LED?

LeadPhoto Kto zaczął rewolucję LED?
Reflektory LED trafiają dziś na wyposażenie coraz większej liczby nowych modeli samochodów, stopniowo spychając do lamusa uznawane jeszcze niedawno za szczyt techniki lampy ksenonowe. Firmą, która jako pierwsza sięgnęła po takie rozwiązania był japoński Lexus.
Content

LED, czyli Light Emitting Diodes (Diody Emitujące Światło) zostały wynalezione… ponad sto lat temu, a do praktycznego użytku trafiły w latach 60. Szybko zyskały uznanie jako elementy trwałe i energooszczędne, jednak ich wykorzystanie do oświetlenia przez długi czas uniemożliwiała niewielka moc, wystarczająca jedynie do zastosowań sygnalizacyjnych. Przełom nastąpił z początkiem XXI wieku, wraz ze stworzeniem diod o coraz większych mocach, świecących światłem białym, dzięki zastosowaniu dodatkowego luminoforu.

Dziś użytkownicy nowoczesnych samochodów mogą w pełni korzystać z zalet świateł LED. W stosunku do żarówek halogenowych, w których nawet 80 proc. energii tracone jest w postaci ciepła, diody stosowane w reflektorach większość zużywanego prądu zamieniają w światło o barwie zbliżonej do światła słonecznego. Odznaczają się również trwałością rzędu 50, a nawet 100 tysięcy godzin, co w praktyce przekracza czas eksploatacji samochodu, podczas gdy żarówki halogenowe przepalają się po 450-1000 godzin świecenia, zaś wyładowcze lampy ksenonowe (HID) w ciągu 10 tys. godzin pracy tracą nawet 70 proc. jasności.

W przeciwieństwie do lamp ksenonowych, którym osiągnięcie pełnej jasności po włączeniu zajmuje około sekundy, lampy LED uzyskują pełną jasność natychmiast po włączeniu. Diody można również dowolnie często włączać i wyłączać, bez szkody dla ich trwałości, podczas gdy takie traktowanie radykalnie zmniejsza trwałość zarówno lamp ksenonowych, jak i halogenów.
Pierwszym samochodem, który seryjnie wyposażono w światła mijania, oparte na diodach LED, był Lexus LS 600h IV generacji. Dla uzyskania pożądanej jasności, reflektory zaopatrzono w trzy diodowe lampy, uzyskując przy okazji ciekawy efekt estetyczny.

Obecnie reflektory LED dostępne są w wielu kolejnych modelach japońskiego producenta, począwszy od niewielkiego Lexusa CT, przez limuzynę GS, po SUV-y NX i RX. W najnowszych modelach GS, NX i RX są to zarówno światła mijania, jak drogowe. Diody wyparły tradycyjne żarówki praktycznie we wszystkich zastosowaniach, zarówno w oświetleniu wewnętrznym, jak zewnętrznym: światłach do jazdy dziennej, przeciwmgielnych, pozycyjnych, stopu, kierunkowskazach. W oświetleniu zewnętrznym nowego Lexusa NX 300h zastosowano np. ponad 90 diod LED.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!