Lawiny w górach

LeadPhoto Lawiny w górach
Nie od dziś wiadomo, że pogoda w naszym kraju potrafi zmieniać się błyskawicznie. W konsekwencji prowadzi to nie tylko do rozchwiania naszego organizmu i nastroju, ale również do zmian warunków drogowych i naturalnych.
Content

Musimy być czujni i przygotowani na to zwłasza zimą, zarówno podczas górskich wędrówek, jak i jazdy samochodem.

Z punktu widzenia kierowcy kluczowe znaczenie ma wybór trasy i warunki pogodowe panujące na drodze. Na szczęście na większości dróg pogoda jest bardziej przewidywalna niż w górach. Nie zmienia to faktu, że uważna obserwacja drogi i jej otoczenia jest warunkiem koniecznym dla bezpiecznego podróżowania. Świadomość wystąpienia nagłych sytuacji powinna być zakodowana w głowie kierowcy.

„Często zdarzają się na drodze lokalne mgły, które ograniczają widoczność do kilkudziesięciu metrów. W okresie około zimowym, szczególnie przy gwałtownej zmianie temperatury, połączonej z opadami deszczu, może pojawić się gołoledź, przez kierowców nazywana czarnym lodem. To zjawisko jest szczególnie niebezpieczne, ponieważ jest trudno zauważalne. W takich sytuacjach najlepszą reakcją jest zdjęcie nogi z gazu i uważna jazda” – przestrzega Radosław Jaskulski, instruktor ŠKODA Auto Szkoły.

To właśnie pogoda jest jedną z przyczyn wpływających na zagrożenie lawinowe w górach. Wzrost temperatury, wiatr, opad śniegu lub deszczu oraz nasłonecznienie mogą spowodować obsunięcie się śniegu i zejście lawiny. Bardzo często lawiny są wyzwalane przez turystów, jednak przy wysokim zagrożeniu lawinowym oraz dużym nastromieniu stoków lawiny schodzą samoistnie.

Przed wycieczką w góry należy sprawdzić, czy uczestnicy posiadają odpowiedni sprzęt: detektor, sondę, łopatkę i czy potrafią się nimi posługiwać. Detektor należy włączyć w bezpiecznym terenie przed rozpoczęciem wycieczki i wyłączyć dopiero po jej zakończeniu. Przed wyruszeniem w góry wymieńmy w nim baterie lub sprawdźmy stopień ich naładowania.

Podczas trwania wycieczki należy monitorować stan bezpieczeństwa pod kątem ewentualnego zejścia lawiny. W przypadku wejścia w teren zagrożony lawinami należy poruszać się przy zachowaniu właściwych odstępów od współtowarzyszy, wyjąć ręce z ewentualnych uchwytów kijków i rozpiąć paski podtrzymujące plecak (jeżeli nie jest to plecak z systemem wypornościowym).

Będąc ofiarą lawiny musimy starać się utrzymać na powierzchni, pozbyć się zbędnych przedmiotów: nart, plecaka, kijków. Należy zamknąć usta, a ręce ułożyć naprzeciw twarzy. Dzięki temu stworzymy przestrzeń powietrzną, która umożliwi nam oddychanie po zatrzymaniu się lawiny. Wtedy też należy wykonać w miarę możliwości aktywne ruchy całego ciała, robiąc dookoła siebie przestrzeń. Jednak najskuteczniejszą metodą w sytuacji zagrożenia jest posiadanie i „odpalenie” plecaka wypornościowego (z systemem ABS), zwiększającego nasze szanse na przeżycie. Jako świadkowie zejścia lawiny zapamiętajmy tor lawiny i miejsce, w którym widzieliśmy porwaną przez nią osobę.

Zawiadamiając ratowników, należy podać miejsce zdarzenia, liczbę zasypanych osób oraz warunki meteorologiczne. Jeśli zagrożenie minęło, można przystąpić wraz z pozostałymi uczestnikami do akcji poszukiwawczej.

Informację o obowiązującym stopniu zagrożenia lawinowego w polskiej części Tatr można uzyskać na stronach internetowych TOPR (www.topr.pl) oraz TPN (www.tpn.pl), w Punkcie Informacji Turystycznej TPN (ul. Chałubińskiego 44, Zakopane, tel. 182023300) oraz w schroniskach tatrzańskich na monitorach informacyjnych TOPR.

 

Źródło: Skoda, informacja prasowa / Mototarget.pl

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!