Pokonując wzniesienie zimą, należy zachować możliwie największy odstęp od samochodu przed nami, a najlepiej – jeśli to możliwe - poczekać, aż auto przed nami wjedzie na górę, by wyeliminować ryzyko stłuczki.
Częstym błędem kierowców jest zbyt wolne podjeżdżanie pod górę. To zrozumiałe zachowanie, ponieważ w trudnych warunkach instynktownie zdejmujemy nogę z pedału gazu i wszystkie manewry staramy się wykonywać wolniej. W tym konkretnym przypadku to jednak błąd – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.
Jeśli samochód z powodu zbyt małej prędkości zatrzyma się na oblodzonym wzniesieniu, to trudno będzie ponownie ruszyć i powstaje ryzyko, że auto zacznie się zsuwać.
Podjeżdżając do wzniesienia, należy nabrać nieco rozpędu, a następnie utrzymywać stałą prędkość. Istotne jest także ustawienie odpowiedniego biegu przed rozpoczęciem podjazdu. Odpowiedniego, czyli takiego, który pozwoli na niezmienianie go na niższy w czasie jazdy –radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
Jeżeli koła zaczynają kręcić się w miejscu, należy zdjąć nogę z gazu. Gdy to nie pomaga - wcisnąć sprzęgło. Koła muszą być skierowane do jazdy na wprost, gdyż skręt kół dodatkowo destabilizuje pojazd. Jeżeli koła przy ruszaniu kręcą się w miejscu, każde dodanie gazu zwiększy buksowanie. W takiej sytuacji trzeba zatrzymać auto i próbować ponownie ruszyć.
Na szczycie wzniesienia zdejmujemy nogę z gazu i redukujemy prędkość biegami. Ważne jest, by zjeżdżając skupiać się na jednym manewrze, czyli nie hamować, jednocześnie skręcając, ponieważ łatwo wtedy stracić przyczepność – ostrzegają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.