Lexus: 7 faktów o japońskiej marce, których nie znałeś

LeadPhoto Lexus: 7 faktów o japońskiej marce, których nie znałeś
1. Kolonia ważniejsza niż Detroit
Content

Choć pierwszy model Lexusa, flagową limuzynę LS 400, zaprezentowano światu po raz pierwszy w styczniu 1989 na wystawie w Detroit, światowa premiera prasowa, najważniejsza dla wizerunku marki, miała miejsce w maju tego samego roku w Kolonii, w niemieckim oddziale Toyoty. Z jednej strony była to demonstracja siły w ojczyźnie największych konkurentów, z drugiej dobrze skalkulowane posunięcie, bo na niemieckich autostradach, pozbawionych ograniczeń prędkości, dziennikarze mogli w pełni wypróbować zalety szybkiego, a przy tym komfortowego i cichego samochodu.

2. Japoński projekt z Kalifornii

Kultowe sportowe coupe, Lexus SC 400, zawdzięcza swoje kształty niekonwencjonalnemu podejściu wiceszefa kalifornijskiego studia Calty Design Research. Katsushi Nosho zabronił swoim projektantom wykonywania szkiców i styropianowych modeli - zamiast tego kazał im ugniatać wypełnione gipsem baloniki. Cienie powstających w ten sposób brył, obracanych na różne strony, wyświetlane były na ekranie i spośród nich wybierano najciekawsze kształty. Stąd właśnie wzięła się niepowtarzalna, opływowa sylwetka Lexusa SC.

3. Kariera muzyczna i filmowa

Zapewne nikt nie jest w stanie dorównać firmie Apple pod względem obecności w filmach, jednak wśród motoryzacyjnych marek premium, Lexus należy do najczęściej występujących w kulturze popularnej. Ice Cube rapuje o coupe Lexusa w „Trespass” (1992), R. Kelly wspomina o SC w piosence Ignition (2003), a Jay Z wymienia markę Lexus w przeboju „Somewhere in America” (2013). W słynnym „Raporcie mniejszości” Stevena Spielberga Tom Cruise jeździ futurystycznym, wodorowym Lexusem 2054, a w nowej rodzinnej komedii „Nine Lives” („Jak zostać kotem”) Kevin Spacey jeździ supersamochodem - LFA. Lexus występował też w licznych serialach, choćby w kultowym „Breaking Bad”.

4. Produkcja w Ontario i Kentucky

Lexus ma salony w ponad 90 krajach na sześciu kontynentach, jednak poza Japonią znajdują się tylko dwie fabryki firmy, zaopatrujące rynek północnoamerykański - większość modeli produkowana jest wyłącznie w Kraju Kwitnącej Wiśni. W kanadyjskiej fabryce w prowincji Ontario powstają Lexusy RX, a zakład w amerykańskim stanie Kentucky wytwarza sedany ES.

5. 15 lat nieobecności w Japonii

Choć ojczyzną Lexusa jest Japonia, przez 15 lat marka była nieobecna na rynku japońskim. Toyota, macierzysty koncern Lexusa, stworzyła nową markę z myślą o eksporcie. Niektórzy tłumaczą jej nazwę, jako skrót od „Luxury cars for EXport to US” i do 2005 roku Lexusy sprzedawano w Japonii… z logo Toyoty. Sytuacja zmieniła się dopiero wraz z premierą trzeciej generacji modelu GS. Gdy w sierpniu 2005 otworzył jednego dnia 142 salony na terenie całego kraju, w ciągu 10 dni odwiedziło je 250 000 gości.

6. Pierwsza hybryda w wyścigu Nurburgring 24 hours

Lexus jako pierwszy producent wystawił seryjny samochód hybrydowy do wyścigu Nurburgring 24 hours. Zespół NPO MOTO-CP, mający wcześniejsze doświadczenie ze startów wyścigową Toyotą Prius w Japonii, wystartował Lexusem RX 400h w kategorii paliw alternatywnych S1, obsadzonej głównie przez diesle. Udział w wyścigu udowodnił, że napęd hybrydowy zapewnia jednocześnie oszczędność paliwa i dynamikę.

7. Człowiek od przycisków i sztuczne paznokcie

Podczas prac nad pierwszą generacją flagowego Lexusa LS zadaniem jednego z członków zespołu było zweryfikowanie ergonomii wszystkich przełączników i przycisków w kabinie. Podczas prób, aby sprawdzić wygodę korzystania z samochodu przez różne rodzaje użytkowników, zostały wykorzystane trzy różne zestawy sztucznych paznokci.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!