Lexus LC 500: nowe coupe debiutuje w Detroit

LeadPhoto Lexus LC 500: nowe coupe debiutuje w Detroit
Gdy koncepcyjny Lexus LF-LC debiutował w roku 2012 na Północnoamerykańskim Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym, zastanawiano się, czy ekscytująca stylistyka oraz niezwykłe proporcje jego bryły kiedykolwiek ewoluują w produkcyjne coupe 2+2. Cztery lata po premierze konceptu, Lexus prezentuje częściowo wzorowane na nim, luksusowe coupe LC 500.
Content

To prowokacyjne, atletycznie wystylizowane flagowe coupe jest najmocniejszym jak dotąd wyrazem przyszłego kierunku produktowego marki. Przez ostatnie pięć lat obserwowaliśmy ekspansję Lexusa i nowe modele NX, RC oraz IS. LC 500 jest ważnym elementem w tej układance.

- Kilka lat temu postanowiliśmy ukształtować przyszłość marki za pomocą produktów, które będą się bardziej wyróżniały na rynku samochodów luksusowych - powiedział Akio Toyoda, szef brandingu i zwierzchnik zespołu wyścigowego marki Lexus.

Wiele myśli wzorniczych z LF-LC udało się przenieść do nowego LC 500. Model produkcyjny zachował szereg kluczowych elementów stylistycznych, proporcje bryły i optyczny dynamizm swojego koncepcyjnego pierwowzoru.

W LC 500 przyciąga wzrok atletyczna, a przy tym aerodynamiczna bryła, charakterystyczne krzywizny i dostępny opcjonalnie dach z włókna węglowego (standardowo dach jest przeszklony). Przód LC 500 zdominowany jest przez masywną osłonę chłodnicy o klepsydrowo wciętym zarysie. Ukształtowane w formie litery L światła dzienne umieszczono poniżej nowego typu potrójnych reflektorów diodowych. Uwagę zwracają też, nietypowo ukształtowane, bardzo charakterystyczne tylne lampy oraz chwyty powietrza, wspomagające stateczność aerodynamiczną i chłodzenie.

Sylwetka samochodu to szybko opadająca linia dachu, opływowy profil, duży rozstaw osi (2870 mm), krótkie zwisy (przedni 920 mm, tylny 970 mm) oraz niska linia maski. Tylny dyfuzor i opcjonalny aktywny tylny spojler rozprowadzają strugi powietrza podczas szybkiej jazdy. Tarcze kół ze stopu aluminium wykonane są w technologii odlewu (20-calowe) lub odkuwania (opcjonalne 21-calowe). Pod nimi kryją się potężne hamulce z 6-tłoczkowymi zaciskami.

We wnętrzu LC 500 panele tapicerskie drzwi, środkowa konsola i miękko wyściełana deska rozdzielcza zawierają elementy wykonane w technice Takumi. Oprócz opcjonalnego audiofilskiego zestawu Mark Levinson, jako standardowe wyposażenie wprowadzony został nowy zestaw audio firmy Pioneer. Starając się uzyskać jak najlepsze parametry akustyczne wnętrza, specjaliści od inżynierii dźwięku z Pioneer’a wspólnie z projektantami kabiny i nadwozia LC 500 analizowali akustykę wnętrza tego samochodu.

Lexus LC 500 ma oferować dynamikę jazdy i charakter, jakimi nie mógł poszczycić się żaden wcześniejszy model tej marki. Dążenie do zapewnienia silniejszych i bardziej wyrafinowanych doznań za kierownicą stało się misją zespołu tworzącego samochód, który ponadto starał się utrzymać najwyższy komfort jazdy, jak przystało na flagowe coupe luksusowej marki.

LC 500 jest pierwszym Lexusem zbudowanym na zupełnie nowej platformie tylnonapędowej, która nie była jeszcze wykorzystywana w żadnym samochodzie tej marki. Płyta podłogowa nowego coupe wyznacza kierunek dla przyszłych modeli z silnikiem umieszczonym z przodu i napędzającym tylne koła. Dla uzyskania najlepszych własności jezdnych, konstruktorzy LC 500 umieścili większość dużych mas - w tym silnik i pasażerów w kabinie (przewidziano miejsce dla 4 os.) - możliwie jak najbliżej środka pojazdu i jak najniżej.

Optymalizując rozkład mas, inżynierowie działali według określonego schematu. Obniżona została pozycja kierowcy, koła przesunięto do narożników samochodu, równocześnie skracając zwisy nadwozia. Układ napędowy umieszczono za przednią osią, a akumulator trafił do bagażnika. LC 500 został wyposażony opony typu run-flat, co pozwoliło zrezygnować z koła zapasowego i dodatkowo zaoszczędzić na wadze.

W walce o cenne kilogramy ma pomóc opcjonalny dach z włókna węglowego, aluminiowe poszycie drzwi zamocowane do ich wewnętrznego szkieletu z włókna węglowego oraz kompozytowa podłoga bagażnika. Lexus LC 500 jest doskonale wyważonym samochodem, z niemal idealnym rozkładem obciążeń: 52 proc. przód / 48 proc. tył.

Aby uzyskać zamierzone parametry podwozia, stworzono najsztywniejsze w historii japońskiej marki, samonośne nadwozie. Zastosowanie w kluczowych miejscach stali o podwyższonej wytrzymałości przyczyniło się do uzyskania wysokiej sztywności skrętnej, przez co LC 500 jest mniej podatny na tego typu odkształcenia, niż wykonany w znacznej mierze z włókna węglowego Lexus LFA. Płyta podłogowa wykazuje się odpornością na zginanie oraz wysoką sztywnością obszaru między osiami. Dzięki temu samochód ma być stabilny, przewidywalny i błyskawicznie reaguje na ruchy kierownicy.

Specjalne profile rozporowe w przedziale silnikowym (zwykle to najbardziej podatny na skręcanie segment podwozia), wieżyczki zawieszenia ze stopu aluminium i pierścieniowe wzmocnienia w okolicy tylnych błotników przyczyniły się do zwiększenia wytrzymałości kluczowych stref struktury nośnej.

Wielodrążkowe zawieszenie z podwójnymi przegubami kulowymi w górnych i dolnych wahaczach umożliwiają precyzyjne prowadzenie kół po nawerzchni. Ich zastosowanie pozwala na zachowanie optymalnej geometrii zawieszenia i pełnej kontroli, przez precyzyjną reakcję na ruchy kierownicy i mniejszy opór początkowy przy skręcie. W celu ograniczenia wielkości masy nieresorowanej i poprawy pracy zawieszenia, wszystkie (z wyjątkiem jednego) wahacze wykonano z kutego aluminium. Wymiary ogumienia to 245/40RF21 na osi przedniej i 275/35RF21 na tylnej. Wszystko w dążeniu do idealnego wyczucia drogi i uzyskania optymalnej geometrii zawieszenia, niepodatnego na poprzeczne siły bezwładności i trzymającego sztywno nadwozie.

Sercem nowego LC 500 jest sprawdzony, znany z modeli RC-F i GS-F, wysokoobrotowy, 5-litrowy silnik V8. Wolnossąca 32-zaworowa, wykonana w całości ze stopów aluminium jednostka została wybrana ze względu na płynną i liniową reakcję na gaz i brzmienie. Ma moc 467 KM i maksymalny moment obrotowy 528 Nm. To konstrukcja powstała z myślą o trwałości. Kute korbowody i tytanowe zawory umożliwiają rozwijanie wysokich prędkości obrotowych. Silnik LC 500 ma podwójne kanały dolotowe, co poprawia sprawność napełniania cylindrów i jednocześnie składa się na fantastyczny odgłos pracy.
Podczas rozruchu uruchamiane są specjalne zawory modulujące akustykę układu wydechowego, by uzyskać efekt potężnego pomruku budzącego się do życia silnika LC 500. Z kolei podczas przyspieszania, do akcji wkracza generator akustyczny przekształca chrapliwą melodię silnika w mocne brzmienie.

Za przekazywanie mocy na tylne koła odpowiada 10-stopniowa, automatyczna skrzynia. Pierwsza, która może konkurować czasem przełączania biegów z konstrukcjami dwusprzęgłowymi. Jest przy tym mniejsza i lżejsza od wielu skrzyń 8-stopniowych. Oprogramowanie przewiduje działania kierowcy, monitorując przepustnicę, hamulce i poprzeczne siły bezwładności. Dodajmy, że nowe coupe Lexusa rozpędza się do setki w czasie poniżej 4,5 s.

W aucie zainstalowano pakiet bezpieczeństwa Lexus Safety System +, integrujący szereg układów, odpowiedzialnych za bezpieczeństwo czynne: system ochrony przedzderzeniowej PCS, pomagający unikać kolizji i ograniczać ich skutki, a także LKA - ograniczający ryzyko niekontrolowanego zjechania z obranego pasa ruchu i funkcję automatycznych świateł drogowych - AHB, pomagającą zachować maksymalną widoczność podczas jazdy po zmroku oraz pełnozakresowy układ dynamicznej kontroli prędkości z detekcją radarową DRCC.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!