Lexus na salonie samochodowym w Genewie 2017

LeadPhoto Lexus na salonie samochodowym w Genewie 2017
Samochodowy salon w Genewie jest miejscem światowego debiutu nowego Lexusa LS 500h – nowego flagowego sedana z pełnozakresowym napędem hybrydowym. Wersja zaprezentowana krótko po premierowym pokazie modelu LS 500 z silnikiem V6 i dwoma turbosprężarkami w 2017 roku na targach samochodowych NAIAS w Detroit, stanowi manifestację tego, w jaki sposób Lexus zmienił swoje wyobrażenie na temat luksusowego sedana. Wzornictwo pomyślnie łączy zalety czterodrzwiowego sedana o długim rozstawie osi z niską sylwetką coupe, dzięki czemu LS połączył dwa rozrastające się segmenty rynku - samochodów z nadwoziem sedan i coupe.
Content

Światowa premiara nowego Lexusa LS 500h
LS 500h jest wyposażony w nowy układ napędowy Lexus Multi Stage Hybrid System, rozwiązanie, które kształtuje odpowiednio osiągi i charakter samochodu z hybrydowym układem napędowym, w celu uzyskania krótszego czasu reakcji a także płynnego rozpędzania, szczególnie w momencie ruszania z miejsca. Równocześnie zmniejszono zużycie paliwa oraz poziom emisji zanieczyszczeń – charakterystyczne cechy układu Lexus Hybrid Drive.

Układ napędowy składa się z silnika benzynowego V6 Dual VVT-i o pojemności 3,5 litra oraz dwóch silników elektrycznych, które rozwijają moc całkowitą 354 KM wg DIN/264 kW. Na rynku europejskim LS 500 będzie dostępny wyłącznie w wersji z napędem na wszystkie koła, natomiast LS 500h będzie oferowany w obu wersjach – z napędem na tylne lub wszystkie koła.

LS 500h został zbudowany na nowej płycie podłogowej firmy Lexus Global Architecture – Luxury (GA-L), która zapewnia nisko położony środek ciężkości i optymalny rozkład masy, co przyczynia się do stateczności i zwrotności pojazdu. Wysoka sztywność elementów podwozia pozwoliła na odpowiednie dopasowanie charakterystyki nowego zawieszenia wielowahaczowego, aby uzyskać odpowiednie własności jezdne. Na rynku europejskim wersje o wyższym poziomie wyposażenia będą standardowo miały zawieszenie pneumatyczne z układem elektronicznej modulacji charakterystyki zawieszenia (Adaptive Variable Suspension).

Dynamika jazdy została poprawiona dzięki zastosowaniu układu Lexus Dynamic Handling koordynującego działanie układów hamulcowego, kierowniczego oraz stabilizacji.
Pakiet Lexus Safety System+ w modelu LS 500h zawiera dodatkowo nowe, zaawansowane układy bezpieczeństwa, do których m.in. należy pierwsza na świecie funkcja intuicyjnego wykrywania pieszych z aktywnym sterowaniem układem kierowniczym.

Kunszt rzemieślników Lexusa Takumi przyczynił się również do wyjątkowej jakości wnętrza modelu LS 500h – luksusowego wykończenia, materiałów i detali, wśród których znajdują się nowe powierzchnie plisowane oraz wykończenie wewnętrznych paneli drzwi elementami ze szkła Kiriko.

Pomysłowe rozwiązania techniczne
Lexus Multi Stage Hybrid System w modelu LS 500h składa się z silnika benzynowego V6 Dual VVT-i o pojemności 3,5 litra oraz dwóch silników elektrycznych. Jego całkowita moc wynosi 354 KM wg DIN/ 264 kW.

W silniku zastosowano układ Dual VVT-i (elektronicznie sterowane fazy rozrządu), który z dużą precyzją oblicza wartość faz rozrządu dla bieżących warunków jazdy i dzięki temu zapewnia wysoki moment obrotowy w całym zakresie prędkości obrotowej silnika.

Zmniejszenie strat tarcia a zatem poprawienie sprawności silnika osiągnięto m.in. dzięki zastosowaniu wąskich i lekkich rolkowych dźwigienek zaworowych oraz łańcucha rozrządu o niskim tarciu wewnętrznym. Z kolei układ wtrysku bezpośredniego D-4S pomaga stworzyć idealne warunki w komorze spalania, przyczyniając się tym samym do niskiego zużycia paliwa.

Lexus Multi Stage Hybrid System
Nowy LS 500h jest wyposażony w układ Multi Stage Hybrid System, przełomowe rozwiązanie, które zmienia osiągi hybrydowego układu napędowego.Jest to dodatkowa, czterostopniowa przekładnia w układzie Lexus Hybrid Drive składającym się z 3,5-litrowego silnika benzynowego V6 i dwóch silników elektrycznych. Wynikiem jest bardzie bezpośrednia reakcja na sygnały ze strony kierowcy i większa przyjemność ze sportowej jazdy, przy zachowaniu płynnej pracy i niskiego zużycia paliwa.

W samochodzie z konwencjonalnym w pełni hybrydowym układem napędowym moment obrotowy silnika spalinowego jest powiększany o moment obrotowy silnika elektrycznego za pomocą przekładni redukującej. Natomiast w układzie Multi Stage moc silnika V6 oraz akumulatorów trakcyjnych może zostać zwiększona przez czterostopniową przekładnię, która pozwala rozwinąć większą moc podczas ruszania z miejsca i rozpędzić samochód do 100 km/h w 5,4 s. Wysoka prędkość jazdy jest uzyskiwana przy niższej prędkości obrotowej silnika, a LS 500h może poruszać się z większą prędkością – do 140 km/h – napędzany tylko silnikami elektrycznymi.

Dodatkowa przekładnia wielostopniowa jest umieszczona bezpośrednio za przekładnią rozdziału mocy, a jej wał jest współosiowy z wałem korbowym silnika spalinowego. Mimo, że ma tylko 4 przełożenia, to zakres D ma tak zaprogramowany schemat zmiany biegów, że kierowca odnosi wrażenie, jakby samochód był wyposażony w 10-przełożeniową skrzynię biegów. Prędkość jazdy rośnie równocześnie z prędkością obrotową, tworząc wrażenie liniowego, bezpośredniego i ciągłego rozpędzania, dzięki czemu nie występuje efekt „gumowej taśmy”, który można było odczuć w przypadku niektórych samochodów z przekładnią bezstopniową CVT. Na 10 biegu, sterowanie pracą przekładni CVT pozwala na płynną, cichszą jazdę ze stałą wysoką prędkością przy mniejszej prędkości obrotowej, która oznacza również mniejsze zużycie paliwa.
W przekładni modelu z hybrydowym układem napędowym wykorzystano zalety ulepszonej wersji sterowania skrzynią biegów AI, które można spotkać w konwencjonalnej, automatycznej skrzyni biegów. To pozwala na inteligentny i optymalny dobór przełożenia dopasowany do warunków jazdy i sygnałów ze strony kierowcy – na przykład podczas jazdy pod górę lub zjazdu ze wzniesienia. Układ jest wyposażony w funkcję DMI. To znaczy, że może on dopasować punkt zmiany przełożenia tak, aby dostosować się do zachowań i stylu jazdy kierowcy bez konieczności ręcznego wybierania przez niego trybu jazdy (Drive Mode) w celu dopasowania do oczekiwanego sposobu pracy.

Dzięki konstrukcji hybrydowego układu napędowego Multi Stage, kierowca może wykorzystać zalety trybu M i ręcznie wybierać oraz utrzymywać wybrane przełożenie za pomocą dźwigienek zamontowanych za kołem kierownicy – rozwiązanie nie dostępne do tej pory w samochodach Lexus z hybrydowym układem napędowym. Dzięki skoordynowaniu pracy przekładni rozdziału mocy i mechanizmu zmiany biegów, zmiana przełożenia rozpoczyna się natychmiast po otrzymaniu przez moduł sterujący sygnału z dźwigienki, co zapewnia wyjątkowo krótki czas reakcji.

Odważne wzronictwo
Podążając za filozofią "Yet", która stanowiła podstawę podczas projektowania kolejnych generacji modelu LS, Lexus stworzył konstrukcję oferującą przestrzeń i komfort trójbryłowego sedana o sylwetce czterodrzwiowego coupe.
Projektanci Lexusa w pełni wykorzystali okazję, jaką daje nisko umieszczony środek ciężkości i optymalny rozkład masy – cechy płyty podłogowej GA-L, do stworzenia nadwozia o mniejszej wysokości i dłuższym rozstawie osi, co pozwoliło uzyskać wydłużoną, trzymającą się drogi sylwetkę. W porównaniu z obecnym LS, nowa wersja jest o 15 mm niższa, a pokrywa komory silnikowej i bagażnika znajdują się odpowiednio 30 i 40 mm niżej. Nowy LS jest dostępny wyłącznie w wersji z wydłużonym rozstawem osi wynoszącym 3125 mm, który jest o 35 mm dłuższy niż w obecnej wersji LS 600h L o wydłużonym rozstawie osi.
LS to pierwszy sedan Lexusa, który ma sześć okien, co stanowi wyłom w tradycji. Takie podejście pomogło w uzyskaniu eleganckiej linii nadwozia. LS to również pierwszy Lexus z szybami, które tworzą równą powierzchnię z poszyciem nadwozia i płynnie łączą się ze słupkami bocznymi.

Luksusowe wnętrze zainspirowane przez OMOTENASHI
Przednie fotele z elektryczną regulacją w 28 kierunkach mają funkcję podgrzewania, chłodzenia oraz masażu.Naturalnie wkomponowane w deskę rozdzielczą wyświetlacze informacyjne są umieszczone na jednej wysokości, dzięki czemu pozwalają kierowcy obsługiwać wszystkie układy bez zmiany położenia ciała. Oprócz ekranu nawigacyjnego o przekątnej 12,3 cala LS może być wyposażony w największy na świecie, opcjonalny 24-calowy kolorowy wyświetlacz przezierny, który prezentuje szereg ważnych informacji i parametrów na linii wzroku kierowcy.

System informacyjno-rozrywkowy ma bardziej przyjazny graficzny interfejs użytkownika, a jego pracą można sterować za pomocą zdalnego sterownika dotykowego nowej generacji. Intuicyjna obsługa przypomina obsługę smartfona; system rozpoznaje również polecenia "pisemne" – litery pisane palcem na panelu dotykowym. Nowy LS jest niższy od poprzednich modeli i dlatego Lexus wyposażył opcjonalnie dostępne zawieszenie pneumatyczne w funkcję ułatwiającą wsiadanie. Funkcja włącza się po odblokowaniu zamków pojazdu za pomocą kluczyka elektronicznego i, unosząc w sposób automatyczny samochód oraz odchylając oparcia boczne foteli, wita kierowcę za kierownicą.Aby zapewnić odpowiednią ilość miejsca nad głowami mimo niskiego profilu nadwozia, LS został wyposażony w zewnętrzne przesuwane okno dachowe.

Komfort na tylnych siedzeniach i łatwość wsiadania Lexus poświęcił również wiele uwagi tylnym siedzeniom, tworząc rozwiązanie, które pozwoliło na płynne połączenie elementów wykończenia wnętrza i oparć. Tylne siedzenia mogą być opcjonalnie wyposażone w funkcję podgrzewania, chłodzenia lub masażu, a sterowane elektrycznie tylne siedzenia są dostępne z funkcją masażu Shiatsu i podnoszonym podnóżkiem. Te rozwiązania tworzą zestaw luksusowego wyposażenia tylnych siedzeń, który zapewnia więcej miejsca na nogi niż którykolwiek z poprzednich modeli LS. W tym dostępnym opcjonalnie pakiecie oparcie fotela za przednim pasażerem może być pochylone o 48 stopni do tyłu i 24 stopnie do przodu, co ułatwia wysiadanie z samochodu.

Lexus zaprojektował kabinę do podróżowania w absolutnej ciszy, wykorzystując do tego celu nowe techniki tłumienia dźwięków, stosowane do jeszcze silniejszego wyciszenia tła w porównaniu z poprzednimi modelami LS. Układ aktywnego tłumienia hałasu (Active Noise Control) zmniejsza jego natężenie w kabinie wykrywając odgłosy silnika docierające do wnętrza i wyciszając dźwięki o wybranych częstotliwościach za pomocą sygnału w przeciwfazie emitowanego przez głośniki zestawu audio.Ekskluzywne zestawy audio. Spokój panujący w kabinie zapewnia doskonałe warunki dla luksusowego zestawu audio marki Pioneer. System Mark Levinson z wyrafinowanym układem korekcji dźwięku "Quantum Logic Immersion" i głośnikami sufitowymi zapewnia dźwięk przestrzenny oraz wrażenia odsłuchowe jak na koncercie.

 

 

 

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!