Lexus NX: udany koncept

LeadPhoto Lexus NX: udany koncept
Zaprezentowany w 2013 roku we Frankfurcie koncepcyjny Lexus LF-NX wzbudził duże zainteresowanie branży nie tylko ze względu na wyrazisty styl, ale i na fakt, że było to pierwsze podejście Lexusa do segmentu kompaktowych crossoverów. Koncept okazał się strzałem w dziesiątkę i dał początek modelowi NX - jednemu z najchętniej kupowanych aut japońskiej marki.
Content

Stworzony w japońskim Lexus Design Centre, Lexus LF-NX był najodważniejszym stylistycznie projektem w historii marki i pod wieloma względami wyznaczył przyszłe kierunki ewolucji designu Lexusa. Mocno wyrzeźbiona bryła nadwozia z wyraźnymi przetłoczeniami i ostro zaznaczonymi liniami, miały zapowiadać siłę i zwinność - litery NX to skrót od: „Nimble Crossover”, czyli „zwinny crossover”. Główny projektant Lexusa, Nobuyuki Tomatsu porównał LF-NX do zawodnika wagi lekkiej, o masie zredukowanej do niezbędnego minimum, ale umięśnionego w sposób pozwalający rywalizować w czołówce stawki.

W kwietniu 2014 roku, na salonie samochodowym w Pekinie zaprezentowano Lexusa NX - seryjny model, oparty na koncepcyjnym LF-NX. W porównaniu z pierwowzorem, linie nadwozia nieco złagodniały. Seryjny samochód wyposażono w szereg zaawansowanych rozwiązań, począwszy od napędu, a skończywszy na cyfrowych systemach, wspomagających kierowcę.

Wersja NXa z napędem konwencjonalnym - 200t ma dwulitrowy, turbodoładowany silnik o zmiennym cyklu pracy. Podczas jazdy szosowej działa w oszczędnym cyklu Atkinsona, a w razie potrzeby, przechodzi do dającego większą dynamikę cyklu Otto. Osiąga moc 238 KM, zapewniając przyspieszenie do 100 km/h w 7,1 s i prędkość maksymalną 200 km/h.

Lexus NX 300h, napędzany jest jednostką hybrydową o mocy 197 KM, rozpędzającą auto do setki w 9,1 s, a przy tym - zadowalającą się pięcioma litrami benzyny na 100 km.

Oba warianty dostępne są w wersjach z napędem na koła przednie lub na cztery koła. W NX 300h inteligentny napęd na cztery koła E-Four realizowany jest za pomocą dodatkowego silnika elektrycznego tylnej osi.

Wśród nowinek technicznych, zastosowanych w nowym NX-ie znalazły się reflektory w technologii LED, sterowanie funkcjami auta za pomocą komend głosowych i manipulatora Remote Touch oraz funkcje bezpieczeństwa czynnego, jak system ochrony przedzderzeniowej, ostrzeganie przed niezamierzonym opuszczeniem pasa ruchu, aktywny tempomat z czujnikiem radarowym, monitor martwego pola i ostrzeganie o pojazdach nadjeżdżających z boku, podczas cofania.

Z modelem NX, Lexusowi udało się wejść w bardzo atrakcyjny segment kompaktowych SUV-ów klasy premium i trafić do nowego grona klientów - młodych i dynamicznych ludzi sukcesu. NX należy dziś do najlepiej sprzedających się samochodów japońskiej marki.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!