Lexus przedstawia nowego crossovera LF‑1 Limitless

LeadPhoto Lexus przedstawia nowego crossovera LF‑1 Limitless
Na targach North American International Auto Show w Detroit debiutuje koncepcyjny crossover Lexus LF-1 Limitless.
Content

Lexus stworzył segment luksusowych crossoverów dwie dekady temu wraz z globalnym debiutem modelu RX 300 w Detroit. Choć od tej pory na rynku pojawiło się niemal 50 konkurencyjnych samochodów, wciąż pozostaje on najlepiej sprzedającym się luksusowym autem tego segmentu.

Napęd elektryczny, hybrydowy i spalinowy
Koncepcyjny LF-1 może mieć napęd wodorowy, hybrydowy, hybrydowy plug-in, spalinowy lub elektryczny. Około roku 2025 każdy model Lexusa na świecie będzie miał napęd elektryczny lub będzie dostępny w wersji zelektryfikowanej.

LF-1 został stworzony w kalifornijskim studiu CALTY Design Research. Język designu wywodzi się z koncepcji nazwanej molten katana („stopiony miecz samurajów”). Wizualizacja projektu łączy organiczne kształty ciekłego metalu z ostrymi krawędziami tradycyjnego japońskiego miecza. Wyobrażenie przejścia od gładkiej, płynnej masy do twardej, obrobionej bryły stało się punktem wyjścia przy projektowaniu designu LF-1 Limitless. 

Połączenie crossovera i auta luksusowego
Nasza wizja nowego rodzaju flagowego samochodu łączy możliwości crossovera z osiągami i luksusem najwyższej klasy sedanów – mówi Kevin Hunter, prezes CALTY Design Research Inc. – Koncepcyjny LF-1 Limitless jest dziełem wizjonerskiej technologii, a jednocześnie tworzy silną więź emocjonalną, zapewniając wyjątkowe doznania kierowcy i pasażerom.  

Podobnie jak u wszystkich współczesnych modeli Lexusa, kluczowym elementem designu LF-1 jest grill w kształcie klepsydry. W LF-1 motyw ten został jeszcze rozwinięty – detale nadwozia sugerują, że zaczyna się on w tylnej części pojazdu, zyskując kulminację z przodu. Sam grill jest elementem trójwymiarowym o kolorach specjalnie dobranych w CALTY. Projektanci zrezygnowali z chromu, zamiast tego przybywającego kierowcę wita umieszczone wokół grilla LF-1 oświetlenie LED.

Modele Lexusa takie jak RX pomogły zbudować popularność kategorii luksusowych SUV-ów na całym świecie. Nowy koncepcyjny crossover pokazuje przyszłość segmentu, łącząc dynamikę i funkcjonalność z ekscytującym, budzącym emocje designem, co – mamy nadzieję – rozbudzi oczekiwania klientów – powiedział Yoshihiro Sawa, prezes Lexus International.

Minimalistyczny kokpit bez pokręteł
Jak mówią projektanci, przy projektowaniu kabiny celem CALTY było zapewnienie luksusowego komfortu każdej ze znajdujących się wewnątrz osób. Kokpit został zaprojektowany w sposób umożliwiający kierowcy skoncentrowanie się na tym, co najważniejsze dzięki wyeliminowaniu analogowych pokręteł i przycisków i zastąpieniu ich elementami czułymi na ruch oraz umieszczeniu przed kierowcą minimalistycznego wyświetlacza. Przestrzeń przeznaczona dla pasażera siedzącego z przodu jest o wiele bardziej otwarta, z jeszcze mniejszą liczbą elementów na tablicy przyrządów. Osoby siedzące z tyłu mają takie same fotele, jak z przodu, z dużą ilością miejsca na nogi i indywidualnymi ekranami, pozwalającymi sterować klimatyzacją i systemem rozrywkowym.

Istotną rolę w tworzeniu nastroju wnętrza odgrywa oświetlenie. Naciśnięcie przycisku START włącza oświetlenie tła, którego konfiguracja zależy od wybranego trybu jazdy. Interesujący efekt dają miniaturowe lampki LED ukryte za perforowanymi drewnianymi panelami drzwi, które, świecąc różnymi kolorami, uzupełniają górne oświetlenie.

Systemy wspomagające kierowcę
W LF-1 zastosowano zaawansowane rozwiązania wspomagające kierowcę. Tryb Chauffeur umożliwia jazdę bez ingerencji kierowcy, w którym system steruje kierownicą, hamulcami, przyspieszeniem, światłami i sygnałami. Aby ułatwić bardziej aktywną jazdę, elementy sterowania napędem i najważniejsze wskaźniki umieszczono na kierownicy, co pozwala kierowcy skoncentrować uwagę na drodze.

Lexus LF-1 został wyposażony w czterowymiarowy system nawigacji, który rozszerza tradycyjne rozwiązania o element czasu. Pełni on dodatkową rolę asystenta opiekującego się podróżnymi. Przewidując potrzeby kierowcy i pasażerów w oparciu o pokonaną odległość, natężenie ruchu i warunki drogowe na zaprogramowanej trasie, sugeruje uzupełnienie paliwa, przerwy na odpoczynek i posiłek, a nawet proponując zarezerwowanie miejsc w hotelu. Informacje nawigacyjne wyświetlane są na monitorze na tablicy przyrządów i tylnych ekranach systemu rozrywkowego, mogą być też bezprzewodowo przekazywane do smartfonów czy tabletów pasażerów.

Panele haptyczne
Do sterowania nawigacją i systemem rozrywkowym służą wygodnie umieszczone dotykowe urządzenia z haptycznym sprzężeniem zwrotnym. Wbudowany w pokrytą skórą konsolę środkową panel dotykowy ma możliwość rozpoznawania pisma odręcznego. Drugi panel haptyczny w tylnej konsoli środkowej umożliwia pasażerom dostosowanie swoich ustawień komfortu i rozrywki.

Dane techniczne Lexusa Lexus LF-1

Długość

5014 mm

Szerokość

1986 mm

Wysokość

1605 mm

Rozstaw osi

2974 mm

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!